Metodologías utilizadas por los profesores universitarios en la docencia y evaluación de la comprensión lectora

  1. Judit García Martín 1
  2. Jesús Nicasio García Sánchez 2
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

  2. 2 Universidad de la Costa
    info

    Universidad de la Costa

    Barranquilla, Colombia

    ROR https://ror.org/01v5nhr20

Journal:
Ocnos: revista de estudios sobre lectura

ISSN: 2254-9099 1885-446X

Year of publication: 2020

Volume: 19

Issue: 3

Pages: 55-71

Type: Article

DOI: 10.18239/OCNOS_2020.19.3.2378 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Ocnos: revista de estudios sobre lectura

Abstract

During the last years, in Higher Educa-tion, diverse approaches, models, strategies, techniques and methodologies have been implemented, but what is known about their effectiveness for the incorporation of the ge-neric reading comprehension competence in the study plans from university institu-tions? To answer this research question, this descriptive study is proposed. This materi-alises in the design and application of an ad hoc online questionnaire to evaluate the CLA in Higher Education, to an accessible sample of 280 teachers from a Caribbean Cost Latin American University. All this, through the analysis of teaching, assessment, and use-fulness, in addition to the knowledge and interest in generic skills.In this sense, the analyses carried out show statistically sig-nificant differential patterns in the use of the available instructional strategies, the techniques, the employed means and the existing web tools to guarantee the optimi-sation of the reading comprehension com-petence depending on the department they belong to. Implications for improving teach-ing and assessment are discussed, as well as limitations and future prospects

Funding information

Funders

Bibliographic References

  • Álvarez, G., y García, M. B. (2017). Dificultades de estudiantes universitarios en la comprensión de textos argumentativos. Revista Educación y Humanismo, 19(32), 18-30. https://doi.org/10.17081/eduhum.19.32.2529
  • Arias, D. H., Díaz, O. C., Garzón, I., León, A. C., Rodríguez, S. P., y Valbuena, E. O. (2018). Entre las exigencias de calidad y las condiciones de desigualdad: Formación inicial de profesores en Colombia. UPN.
  • Barnet, R. (2001). Los límites de la competencia. El conocimiento, la educación superior y la sociedad. Gedisa.
  • Calderón, A., Parra, C. A., y Piñeros, M. A. (2019). Guía de orientación Saber Pro: Módulos de competencias genéricas. Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación (Icfes).
  • Castro, M., y Ruiz, J. (2019). La educación secundaria y superior en Colombia vista desde las pruebas Saber. Praxis & Saber, 10(24), 341-366. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n24.2019.9465
  • CEEDAR. (2020). Evidences Based Practices. CEEDAR innovation configurations. Tools for programs reforms. http://ceedar.education.ufl.edu/tools/innovation-configurations/
  • Cifuentes, J. A., Chacón, J. A., y Fonseca, L. A. (2020). Análisis de los resultados de las Pruebas Saber Pro en estudiantes de la licenciatura en Educación Básica de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia (UPTC). Plumilla Educativa, 25(1), 125-151. https://doi.org/10.30554/pe.1.3833.2020
  • Cosi, S., Voltas, N., Lázaro-Cantabrana, J. L., Morales, P., Calvo, M., Molina, S., y Quiroga, A. (2020). Evaluación formativa en la universidad a través de herramientas digitales. Profesorado, revista de currículum y formación del profesorado, 24(1), 164-183. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i1.9314
  • CUC. (2018). Autoinforme de Acreditación. Universidad de la Costa.
  • Daumiller, M., Dickhäuser, O., y Dresel, M. (2019). University instructors’ achievement goals for teaching. Journal of Educational Psychology, 111(1), 131-148. https://doi.org/10.1037/edu0000271
  • De la Paz, S., Monte-Sano, C., Felton, M., Croninger, R., Jackson, C., y Worland Piantedosi, K. (2016). A historical writing apprenticeship for adolescents: integrating disciplinary learning with cognitive strategies. Reading Research Quarterly, 52(1), 31-52. https://doi.org/10.1002/rrq.147
  • Del Moral-Pérez, M. E., Villalustre, L., y Neira, M. R. (2016). Relatos digitales: activando las competencias comunicativa narrativa y digital en la formación inicial del profesorado. Ocnos, 15, 22-41. https://doi.org/10.18239/ocnos_2016.15.1.923
  • Díaz-Flórez, O. C. (2018). Las competencias en la educación superior. Debates contemporáneos (Tesis Doctoral). Universidad Pública de Navarra. https://doi.org/10.17227/td.2018.5504
  • García, M., y Álvarez, G. (2010). Hacia una propuesta superadora de las dificultades de alumnos preuniverstiarios en reformulaciones productivas del texto fuente. Revista Onomazein, 21(1), 191-223.
  • García-Llamas, J. L., y Quintanal, J. (2014). El desarrollo lector y su relación con la mejora de las competencias básicas. Ocnos, 11, 71-91. https://doi.org/10.18239/ocnos_2014.11.04
  • García-Martín, J., García, J. N., Inciarte, A. J., Marín, F. V., Sánchez, E. R., y Conde, M. E. (2019). Sistemas de evaluación y metodologías docentes y su incidencia en las competencias genéricas (EMICOG-PROFESORES). International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3, 1(2), 325-336. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2019.n1.v3.1498
  • García-Martín, J., y García, J. N. (2017). Pre-service teachers' perceptions of the competence dimensions of digital literacy and of psychological and educational measures. Computers & Education, 107, 54-67. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2016.12.010
  • García-Martín, J., y García, J. N. (2018). The instructional effectiveness of two virtual approaches: processes and product. Revista de Psicodidáctica (English ed.), 23(2), 117-127. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2018.02.002
  • García-Martín, J., y García, J. N. (2020). The effectiveness of four instructional approaches used in a MOOC promoting personal skills for success in life. Revista de Psicodidáctica (English ed.), 25(1), 36-44 https://doi.org/10.1016/j.psicod.2018.02.002
  • García-Martín, J., y García-Martín, S. (2019). Los MOOCs: Estado de la cuestión y propuesta educativa. En E. López-Meneses, D. Cobos-Sanchiz, A. H. Martín-Padilla, L. Molina-García y A., Jaén Martínez (Coord.), Experiencias pedagógicas e innovación educativa. Aportaciones desde la praxis docente e investigadora (pp. 2935 - 2942). Dykinson
  • González, S. y Triviño, M. A. (2018). Las estrategias didácticas en la práctica docente universitaria. Profesorado. Revista de curriculum y formación del profesorado, 22(2), 371-388. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i2.7728
  • Graham, S., Liu, X., Bartlett, B. Ng, C., Harris, K. R., Aitken, A., Barkel, A., Kavanauge, C., y Talukdar, J. (2018a). Reading for writing: a meta-analysis of the impact of reading interventions on writing. Review of Educational Research, 88(2), 243–284. https://doi.org/10.3102/0034654317746927
  • Graham, S., Liu, X., Ng, C., Bartlett, B., Harris, K. R., y Kavanauge, C. (2018b). Effectiveness of literacy programs balancing reading and writing instruction: a meta-analysis. Reading Research Quarterly, 53(3), 279–304. https://doi.org/10.1002/rrq.194
  • Halamish, V. (2018) Pre-service and In-service teachers’ metacognitive knowledge of learning strategies. Frontiers in Psychology, 9(2152), 1-5. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.02152
  • Hatlevik, I. K. R., y Hatlevik, O. E. (2018). Examining the relationship between teachers’ ICT self-efficacy for educational purposes, collegia collaboration, lack of facilitation and the use of ICT in teaching practice. Frontiers in Psychology, 9(935), 1-8. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00935
  • Hayes, A. F., y Coutts, J. J. (2020) Use Omega Rather than Cronbach’s Alpha for Estimating Reliability. But…, Communication Methods and Measures, 14(1), 1-24. https://doi.org/10.1080/19312458.2020.1718629
  • Hew, K. F., y Cheung, W. S. (2014). Students’ and instructors’ use of massive open online courses (MOOCs): Motivations and challenges. Educational Research Review, 12, 45-58. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2014.05.001
  • Jiménez, D., González, J. J., y Tornel, M. (2020). Metodologías activas en la universidad y su relación con los enfoques de enseñanza. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 24(1), 76-94. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i1.8173
  • Li, J., Ye, H., Tang, Y., Zhou, Z., y Hu, X. (2018). What are the effects of self-regulation phases and strategies for Chinese students? A meta-analysis of two decades research of the association between self-regulation and academic performance. Frontiers in Psychology,9, 1-13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.02434
  • Mano, M., y Moro, M. (2009). La evaluación por competencias. Biblioteconomía y Documentación, 23. http://bid.ub.edu/23/delamano2.htm
  • Montanares, E. G., y Junod, P. A. (2018). Creencias y prácticas de enseñanza de profesores universitarios en Chile. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(1), 93-103. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1383
  • Muntaner, J., Pinya, C., y Mut, B. (2020). The impact of active methodologies in academic results: A case study. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 24(1), 96-114. https://doi.org/10.30827/profesorado. v24i1.8846
  • Muñoz, C., Valenzuela, J., Avendaño, C., y Núñez, C. (2016). Mejora en la motivación por la Lectura Académica: la mirada de estudiantes motivados. Ocnos, 15, 52-68. https://doi.org/10.18239/ocnos_2016.15.1.941
  • Nothstein, S., y Valente, E. (2011). La lectura de textos argumentativos: algunas estrategias para la intervención pedagógica. En S. Ferreira y M. E. Fonsalido (Eds.), Recorridos. Secuencias para la enseñanza de la lengua y la literatura. Los Polvorines, Universidad Nacional de General Sarmiento.
  • OCDE (2016). La educación en Colombia. MEN/OCDE. https://www.mineducacion. gov.co/1759/articles-356787_recurso_1.pdf
  • Oviedo, A. I., y Jiménez, J. (2019). Minería de datos educativos: Análisis del desempeño de estudiantes de ingeniería en las pruebas SABER-PRO. Revista Politécnica, 15(29), 128-140. https://doi.org/10.33571/rpolitec.v15n29a10
  • Pacheco, D., García-Sánchez, J., y García-Martín, J. (2011). ABP: Ilustración de su aplicación en psicología de la instrucción. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 31-39.
  • Quendler, E., y Lamb, M. (2016). Learning as a lifelong process – meeting the challenges of the changing employability landscape: competences, skills and knowledge for sustainable development. International Journal of Continuing Engineering Education and Lifelong Learning, 26(3), 1-15. https://doi.org/10.1504/IJCEELL.2016.078447
  • Reyes, C., Díaz, A., Pérez, R., Marchena, R., y Sosa, F. (2020). Learning assessment: perceptions and practices of university teachers on assessment. Profesorado, revista de currículum y formación del profesorado, 24(1), 136-162. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i1.8449
  • Rocosa, B., Sangrá, A., y Cabrera, N. (2018). La organización escolar y el desarrollo de la competencia de Aprender a Aprender: Un enfoque globalizador singular. REXE: Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 2(1), 31-51. https://doi.org/10.21703/rexe.Especial2_201831512
  • Sánchez, E. R., Conde, M. E., Marín, F. V., Inciarte, A. J., García, J. N., y García-Martín, J. (2019). Antecedentes exitosos propios – valor añadido para la educación superior en colombia, International Journal of Developmental and Educational Psychology, 31, 1(2), 109-120. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2019.n1.v3.1455
  • Scott, C. E.; McTigue, E. M.; Miller, D. M., y Washburn, E. K. (2018). The what, when, and how of preservice teachers and literacy across the disciplines: A systematic literature review of nearly 50 years of research. Teaching and Teacher Education 73, 1-13. https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.03.010
  • Steffens, K. (2015). Competences, learning theories and MOOCs: recent developments in lifelong learning. European Journal of Education, 50(1), 41-9. https://doi.org/10.1111/ejed.12102
  • USOE. (2020). OSEP Ideas that Work. Office of Special Education Programs, EEUU: Department of Education. https://osepideasthatwork.org/
  • Uttl, B., White, C. A., y Wong, D. (2017). Meta-analysis of faculty´s teaching effectiveness: Student evaluation of teaching ratings and student learning are not related. Studies in Educational Evaluation, 54, 22-42. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2016.08.007
  • Valero, M. J., Vázquez, B., y Cassany, D. (2015). Desenredando la web: la lectura crítica de los aprendices de lenguas extranjeras en entornos digitales. Ocnos, 13, 7-23. https://doi.org/10.18239/ocnos_2015.13.01
  • Van Ockenburg, L., Daphne van Weijen, D., y Rijlaarsdam, G. (2019). Learning to write synthesis texts: a review of intervention studies. Journal of Writing Research, 10(3), 401-428. https://doi.org/10.17239/jowr2019.10.03.01