La religiosidad del siglo XII en la Península IbéricaSan Bernardo e Ibn Tumart. Purismo, austeridad y su reflejo en la arquitectura. Propuesta de investigación

  1. Rabasco García, Víctor
Journal:
Estudios medievales hispánicos

ISSN: 2254-2906

Year of publication: 2013

Issue: 2

Pages: 201-220

Type: Article

More publications in: Estudios medievales hispánicos

Abstract

Recently opened the twelfth century, in the western Mediterranean coincide two religious reformers who oppose the relaxed lifestyle that Christians and Muslims had then: Bernard of Clairvaux and Ibn Tumart. Both of them preached a faith that sought of the soul redemption through the purity and simplicity, thus rejecting the materiality superfluous. This had a reflection in the architecture, best preserved in Cistercian monasteries, but hardly in Almohads buildings. So, with this research proposal will be leave granted bases for later make a parallelism between both reforms and see how these ideas spiritual are expressed architecturally, both in their origins and in their arrived to Hispania and Al-Andalus.

Bibliographic References

  • ALVERNY, M. T. y VAJDA, G., “Marc de Tolède, traducteur d'Ibn Tumart”, en Al-Ándalus, vol. 16, nº 1, (1951), pp. 99-140.
  • ALVERNY, M. T. y VAJDA, G., “Marc de Tolède, traducteur d'Ibn Tumart”, en Al-Ándalus, vol. 16, nº 2, (1951), pp. 259- 307.
  • ALVERNY, M. T. y VAJDA, G., “Marc de Tolède, traducteur d'Ibn Tumart”, en Al-Ándalus, vol. 17, nº 1, (1952), pp. 1-56.
  • EBERBACH, C. de, Gran Exordio de Císter. Narración de los orígenes de la orden cisterciense. Edición conmemorativa del IX centenario del Císter, 1098-1998. (Exordium Magnum Cisterciense, sive narratio de Initio Cisterciensis Ordinis, auctore Conrado, monacho claravallensi postea eberbacensi ibidemque abbate), Ed. Revista Cistercium, Cantabria, 1998.
  • LUCIANI, J. D. y GOLDZIHER, I., Le Livre de Mohammed ibn Toumert, Mahdi des Almohades, Imprimerie Orientale Pierre Fontana, Argel, 1903.
  • SAN BERNARDO, Obras completas de San Bernardo, Editorial Católica, Madrid, 1987-2006, vols. I-VIII.
  • ABBOUD HAGGAR, S., “Los almohades. Doctrina de Ibn Tumart”, en Cuadernos de Historia 16, vol. 65, (1996), pp. 6-13.
  • ALMAGRO GORBEA, A., "La mezquita de Sevilla y su adaptación postrera a catedral", en Andalucía en la Historia, nº 17 (2007), pp. 98-103.
  • BANGO TORVISO, I. (dir.), Monjes y monasterios: el Cister en el Medievo de Castilla y León, Junta de Castilla y León, Valladolid, 1998.
  • BARCELÓ TORRES, C. y GIL ALBARRACÍN, A., La mezquita almohade de Fiñana, GBG Editora, Almería-Barcelona, 1994.
  • BASSET, H. y TERRASSE, H., Sanctuaires et forteresses almohades, Maisonneuve & Larose, París, 1932.
  • BELL, D. N., “De Molesme a Citeaux: la primera espiritualidad cisterciense”, en Cistercium, nº 218, (2000), pp. 317-334.
  • BERMAN, C., The Cistercian evolution, University of Pennsylvania Press, Filadelfia, 2000.
  • BRUNSCHVIG, R., “Sur la doctrine du Mahdi Ibn Tumart”, en Arabica, vol. 2, nº 2, (1955), pp. 137-149.
  • CRESSIER, P. et ál (ed.), Los almohades: problemas y perspectivas, CSIC, Madrid, 2005, vols. I-II.
  • DUBY, G., San Bernardo y el arte cisterciense. El nacimiento del gótico, Taurus, Madrid, 1979 (1981 2ª ed.).
  • FERNÁNDEZ-LADREDA, C., “La arquitectura de los monasterios del Císter en España”, Fitero, el legado de un monasterio, Fundación para la Conservación del Patrimonio Histórico de Navarra, Pamplona, 2007, pp. 51-66.
  • FIERRO BELLO, M. I., “Le Mahdi Ibn Tumart et al-Andalus: l’élaboration de la legitimité almohade”, Revue des mondes musulmans et de la Méditerranèe, nº 91-94, (2001), 107-124.
  • FROMHERZ, A. The Almohads. The rise of an islamic empire, Tauris, Londres, 2010.
  • GARCÍA DE CORTÁZAR, J. A. et ál. (ed.). Monasterios cistercienses en la España medieval, Fundación Santa María la Real, Aguilar de Campoo, 2008.
  • GARCÍA FLORES, A., Arquitectura de la Orden del Císter en la provincia de Valladolid (1147-1515), Junta de Castilla y León, Valladolid, 2010.
  • HERNANDO GARRIDO, J. L. “Rigor formal y aniconismo”, en Yarza Luaces, J. y Boto Varela, G. (coords.), Claustros románicos hispanos, Edilesa, León, 2003, pp. 181-206.
  • HUICI MIRANDA, A., Historia política del imperio almohade, Universidad de Granada, Granada, 2000 (1957 1ª ed.).
  • JAVELET, R., “Psychologie des auteurs spirituels du XIIe siècle”, en Revue des sciences religieuses, nº 33, vol. 1, (1959), pp. 18-64
  • JAVELET, R., “Psychologie des auteurs spirituels du XIIe siècle”, en Revue des sciences religieuses, nº 33, vol. 2, (1959), pp. 97- 164.
  • JAVELET, R., “Psychologie des auteurs spirituels du XIIe siècle”, en Revue des sciences religieuses, nº 33, vol. 3, (1959), pp. 209-268.
  • JIMÉNEZ MARTÍN, A. “Notas sobre la mezquita mayor de la Sevilla almohade”, en Artigrama, nº 22, (2007), pp. 131-153.
  • LUDDY, A. J., San Bernardo. El siglo XII de la Europa cristiana, Rialp, Madrid, 1963.
  • MARTÍNEZ LORCA, A. (coord.), Ensayos sobre la filosofía en al-Ándalus, Anthropos, Barcelona, 1990.
  • MARTÍNEZ LORCA, A., “La reforma almohade: del impulso religioso a la política ilustrada”, en Espacio, tiempo y forma, serie 3, Historia Medieval, nº 17, (2004), pp. 399-413.
  • MASOLIVER, A., “La espiritualidad cisterciense”, en Cistercium, nº 201, (1995), 247-258.
  • MCGUIRE, B. P., “El significado de la espiritualidad cisterciense: pensamientos para el IX Centenario de Citeaux”, en Cistercium, nº 210, (1998), pp. 241-266.
  • PAVÓN MALDONADO, B., Tratado de arquitectura hispanomusulmana. Mezquitas, CSIC, Madrid, 2009, t. 4.
  • PERETÓ RIVAS, R. (ed.), La antropología cisterciense del siglo XII, Universidad de Navarra, Pamplona, 2008.
  • TERRASSE, H., “La grande mosquée almohade de Séville”, en V.V.A.A., Memorial Henri Basset, París, 1928, pp. 249-266.
  • TORRES BALBÁS, L., “Dos obras de arquitectura almohade: la mezquita de Cuatrohabitán y el castillo de Alcalá de Guadaira”, en Al-Ándalus, vol. 6, nº 1, (1941), pp. 204-216.
  • TORRES BALBÁS, L., Artes almorávide y almohade, CSIC-Instituto Diego Velázquez, Madrid, 1955.
  • TORRES BALBÁS, L., “Una fase de austeridad artística en el cristianismo y el Islam occidental”, en Al-Ándalus, vol. 21, nº 2, (1956), pp. 377-396.
  • V.V.A.A., La introducción del Císter en España y Portugal, Fundación Santa María de Bujedo, Burgos, 1991.