The Museu del Disseny de Barcelona as an example of pedagogical innovative practices

  1. Marta García-Sampedro Fernández-Canteli 1
  2. Noelia Fernández García 1
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Revista:
Res Mobilis: Revista internacional de investigación en mobiliario y objetos decorativos

ISSN: 2255-2057

Any de publicació: 2020

Títol de l'exemplar: Design as Cultural Heritage

Volum: 9

Número: 11

Pàgines: 107-123

Tipus: Article

DOI: 10.17811/RM.9.11.2020.107-123 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Res Mobilis: Revista internacional de investigación en mobiliario y objetos decorativos

Resum

Design has proved to be a discipline deeply connected to our daily lives. Its identification as a cultural heritage element is undeniable due to its wide-ranging values. In this sense, the Museu del Disseny de Barcelona has been promoting this artistic field since its creation in 2008. This museum has a relevant social and cultural function as it is the only design museum in Spain. Furthermore, the museum also stands out because of its innovative pedagogical programmes pointed to scholars, university students, families and groups of people with accessibility problems. The aim of this article is to present the Musseu del Disseny de Barcelona from an educational perspective, paying attention to its staff members, facilities, programmes and assessment. The 2018 museum annual report results are an example of its success. In order to accomplish this study, the authors have recently interviewed in-depth some members of the pedagogical team (Serveis Educatius).

Referències bibliogràfiques

  • Alonso Fernández, Luis. Museología y Museografía. Barcelona: Ediciones del Serbal, 1999.
  • Asensio, Mikel. "El aprendizaje natural, la mejor vía de acercarse al patrimonio”, Educatio Siglo XXI 33 no. 1 (2015): pp. 55-82
  • Bastardes Mestre, Teresa. " Métodos y estrategias para el incremento patrimonial. La creación y el crecimiento de las colecciones en el Museo del diseño de Barcelona" http://docplayer.es/60102408-Metodos-y-estrategias-para-el-incremento-patrimonial-la-creacion-y-el-crecimiento-de-las-colecciones-en-el-museo-del-diseno-de-barcelona.html. Accessed September 23, 2019
  • Calaf Masach, Roser, Gillate, Iratxe and Gutiérrez Berciano, Sue. “Transitando por la evaluación de los Programas Educativos de Museos de Arte del Proyecto ECPEME”, Educatio Siglo XXI 33, no. 1 (2015): 129-150.
  • Cortijo, Ana María. “El Diseño como Patrimonio”, PH. Especial Monográfico: Patrimonio y desarrollo 42 (2003): 4-5.
  • García Cuetos, María Pilar. El patrimonio cultural. Conceptos Básicos. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza, 2012.
  • García-Sampedro, Marta and Gutiérrez Berciano, Sue. "El museo como espacio multicultural y de aprendizaje: algunas experiencias inclusivas" Liño. Revista Anual de Historia del Arte, nº 24 (2018): 117-128.
  • Gutiérrez Berciano, Sue and Calaf, Roser. «La Evaluación Pedagógica: una realidad en el museo.» Pulso, no. 36 (2013): 37-53.
  • International Council of Museums, “Museum Definition by the 22nd General Assembly in Vienna, Austria, on 24 August 2007”, ICOM, https://icom.museum/es/actividades/normas-y-directrices/definicion-del-museo/. Accessed January 6, 2020.
  • Museu del Disseny de Barcelona, "Memória anual 2018" https://ajuntament.barcelona.cat/museudeldisseny/sites/default/files/memoria_2018_museu_del_disseny.pdf. Accessed March 30, 2020).
  • Vélez Vicente, Pilar. "El Museu del Disseny de Barcelona: el patrimoni, un recurs al servei del coneixement, el debat i els reptes socials" “El Museu del Disseny de Barcelona: el patrimoni, un recurs al servei del coneixement, el debat i els reptes socials”, Revista de museus 2 (2017): 78-89.
  • Zubiaur Carreño, Francisco Javier. Curso de Museología. Gijón: Trea, 2004.