Validación de un cuestionario para evaluar el uso de tecnologías para la gestión del conocimiento en estudiantes de secundaria

  1. Sheila García-Martín
  2. Isabel Cantón-Mayo
Journal:
Revista Fuentes

ISSN: 1575-7072 2172-7775

Year of publication: 2020

Volume: 22

Volume: 1

Pages: 13-23

Type: Article

DOI: 10.12795/REVISTAFUENTES.2020.V22.I1.02 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Fuentes

Abstract

Knowledge Management in educational organizations is a process that ensures the development and application of all kinds of valuable knowledge in the organization to improve its performance and its results. All this implies, among other aspects, the existence of an adequate technological infrastructure and the effective integration of technologies in the educational process. The aim of this study is to design and validate the Tools for Knowledge Management Questionnaire to evaluate the use of technologies by students of Compulsory Secondary Education and to determine the impact of that use on their academic results. To this end, we designed and applied the questionnaire to a sample of 1,488 students, we calculated its validity, its reliability and we carried out an exploratory factor analysis. The results show that the questionnaire has acceptable levels of reliability and validity. The total reliability of the instrument, estimated with Cronbach’s Alpha is 0.80. Regarding the validity of the construct, a five-factor model is reached that explains 75.867% of the total variance. Thus, this instrument offers sufficient guarantees to evaluate the use of technologies and their effects on students' academic performance. Finally, its implications in the evaluation of use of technologies in educational process and its effects on academic results are discussed.

Bibliographic References

  • Abdullah, R. Selamat, M. H., Jaafar, A., Abdullah, S., & Sura, S. (2008). An empirical study of knowledge management system: Implementation in Public Higher Learning Institution. IJCSNS International Journal of Computer Science and Network Security, 8(1), 281-290. https://bit.ly/2ENl74l
  • Bernal, C. & Trespaderne, G. (2015). Wikis en la Enseñanza Secundaria. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 3, 52-63. https://bit.ly/2H24nZv
  • Bolívar, A. (2000). Los centros educativos como organizaciones que aprenden. Promesa y realidades. Madrid: La Muralla.
  • Cabero, J. (2016). La gestión del conocimiento en las organizaciones corporativas en Joaquín Gairín Sallán (coord.), Aprendizaje situado y aprendizaje conectado: implicaciones para el trabajo. Barcelona: Wolters Kluwer. pp. 61-75.
  • Cantón, I. (2004). Planes de Mejora en centros educativos. Málaga: Aljibe.
  • Cantón, I. y Ferrero, E. (2014). . La gestión del conocimiento en estudiantes de magisterio. Tendencias pedagógicas, 24, 307-326.
  • Cotten, S. R. (2008). Students’ technology use and the impacts on well-being. In R. Junco, & D. M. Timm (Eds.), Using emerging technologies to enhance student engagement. New directions for student services issue 124 (pp. 55–70). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • De Benito, B., Lizana, A. & Salinas, J. (2017). Using concept mapping for faculty development in the context of pedagogic frailty. Knowledge Management & E-Learning, 9(3), 330-347. https://bit.ly/2NGBlPo
  • Emadzade, M; Mashayekhi, B. & Abdar, E. (2012). Knowledge management capabilities and organizational performance. Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 3(11), 781-790.
  • Ferrer-Torregrosa, J., Jiménez Rodríguez, M.A., Torralba-Estelles, J., Garzón-Farinós, F., Pérez-Bermejo, M. & Fernández-Ehrling, N. (2016). Distance learning ects and flipped classroom in the anatomy learning: comparative study of the use of augmented reality, video and notes. BMC Medical Education, 16:230. https://doi.org/10.1186/s12909-016-0757-3
  • Flores, J.C. (2010). La gestión del conocimiento y las herramientas colaborativas: una alternativa de aplicación en instituciones de educación superior. Revista de Investigación, 71(34), 11-32. https://bit.ly/2NHYQHT
  • García-Martín, S. & Cantón, I. (2019). Uso de tecnologías y rendimiento académico en estudiantes adolescentes. Comunicar, 59(27), 73-81. https://doi.org/10.3916/C59-2019-07
  • García-Martín, S. & Cantón, I. (2016). Revisión de experiencias sobre gestión del conocimiento en organizaciones educativas. Etic@net, 239, 178-191. https://bit.ly/2TlCqCB
  • García-Martín, J. & García-Sánchez, J.N. (2015). Use of Facebook, Tuenti, Twitter and Myspace among Young Spanish people. Behaviour & Information Technology, 34(7), 685-703. https://doi.org/10.1080/0144929X.2014.993428
  • García-Peñalvo, F.J. (2016). La socialización como proceso clave en la gestión del conocimiento. Education in the Knowledge Society, EKS, 17(2), 7-14. https://bit.ly/2EPg975
  • Gil, J. (2009). Utilización del ordenador y rendimiento académico entre los estudiantes españoles de 15 años. Revista de Educación, 357, 375-396. https://bit.ly/2UgGxfr
  • Han, I. & Shin, W.S. (2016). The use of a mobile learning management system and academic achievement of online students. Computers & Education, 102, 79-89. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2016.07.003
  • Head, A.J.,Van Hoeck, M. & Hostetler, K. (2017). Why blogs endure: A study of recent college graduate and motivations for blog readership. First Monday, 22(10). https://bit.ly/2ISWMhC
  • Junco, R. (2015). Student class standing, Facebook use and academic performance. Journal of Applied Developmental Psychology, 36, 18-29. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2014.11.001
  • Junco, R. & Cotten, S.R. (2011). Perceived academic effects of instant messaging use. Computers & Education, 56, 370-378. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2010.08.020
  • Kaiser, H. F. (1974). An index of factorial simplicity. Psychometrika, 39, 32-36. https://bit.ly/2DOXybk
  • Lee, H. & Choi, B. (2003). Knowledge management enablers, processes, and organizational performance: an integrative view and empirical examination. Journal of Management Information Systems, 20(1), 179–228. https://bit.ly/2NJi7c2
  • Lee, L. T. & Sukoco, B. M. (2007). The effects of entrepreneurial orientation and knowledge management capability on organizational effectiveness in Taiwan: the moderating role of social capital. International Journal of Management, 24(3), 549-573. https://bit.ly/2TgE5sT
  • Matin, E.K. & Sabagh, P. (2015). Effects of Knowledge Management Capabilities on Organizational Performance in Iranian Export Companies. Mediterranean Journal of Social Sciences, MCSER, 6(2), 240-250. https://doi.org/10.5901/mjss.2015.v6n2p240
  • Migdadi, M. M. (2005). An integrative view and empirical examination of the relationships among knowledge management enablers, processes, and organizational performance in Australian enterprises. PhD thesis. School of Economics and Information Systems, University of Wollongong.
  • Mills, A. M. & Smith, T. A. (2011). Knowledge management and organizational performance: A decomposed view. Journal of Knowledge Management, 15(1), 156–171. https://doi.org/10.1108/13673271111108756
  • Palazón, J. (2013). ¿Es efectivo el podcasting/vodcasting? Investigación-acción en el aula de música en Educación Secundaria. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 43, 51-64. https://bit.ly/2EExHSi
  • Pineda, J.E. (2014). Social networking sites in the classroom: Unveiling new roles for teachers and new approaches to online course design. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 19(3), 269-283. https://bit.ly/2UryWLj
  • Porto-Castro, A.M., Barrero-Fernández, F., Gerpe-Pérez, E.M. & Mosteiro-García, M.J. (2018). Validación de un cuestionario para evaluar el funcionamiento de las bibliotecas escolares. RELIEVE. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 24(1), 1-12. https://doi.org/10.7203/relieve.24.1.12372
  • Rodríguez-Gómez, D. (2015). Gestión del conocimiento y mejora de las organizaciones educativas. Madrid: Arco.
  • Rodríguez-Gómez, D., & Gairín, J. (2015). Innovación, aprendizaje organizativo y gestión del conocimiento en las instituciones educativas. Educación, 24(46), 73-90. https://bit.ly/2cY6lsN
  • San Martín, A., Peirats, J. & López, M. (2015). Las tabletas y la gestión de los contenidos digitales en los centros escolares. Revista Iberoamericana de Educación, 67, 139-158. https://bit.ly/2UlXXr4
  • Sánchez, S., Vial, S. & González, P. (2016). Producción y gestión del conocimiento. Una mirada desde el observatorio Duoc UC. En Joaquín Gairín Sallán (coord.) Aprendizaje situado y aprendizaje conectado: implicaciones para el trabajo. Barcelona: Wolters Kluwer. pp. 483-489.
  • Santos, L. & Fernández-Río, J. (2012). Uso pedagógico del blog: Un proyecto de investigación-acción en la materia de Educación Física en Educación Secundaria. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 42, 1-14. https://doi.org/10.21556/edutec.2012.42.349
  • Soler-Adillon, J., Pavlovic, D. & Freixa, P. (2018). Wikipedia en la Universidad: Cambios en la percepción de valor con la creación de contenidos. Comunicar, 54(26), 39-48. https://doi.org/10.3916/C54-2018-04
  • Stankosky, M. & Baldanza, C. (2001). A Systems Approach on Engineering a KM system, Unpublished Manuscript.
  • Torres-Díaz, J.C., Duart, J.M., Gómez-Alvarado, H.F., Marín-Gutiérrez, I. & Segarra-Faggioni, V. (2016). Usos de internet y éxito académico en estudiantes universitarios. Comunicar, 48(24), 61-70. http://dx.doi.org/10.3916/C48-2016-06
  • Trujillo, J.M. (2011). Comunicación, innovación, educación y gestión del conocimiento en torno al uso del podcast en la educación superior. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 8(2), 61-75. http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v8i2.1047
  • Welch, S. & Comer, J. (1998). Quantitative methods for public administration: Techniques and applications. Universidad de Virginia: Brooks/Cole.