Empatía en futuros maestrosdiferencias por género

  1. Vizoso-Gómez, Carmen Mªz 1
  1. 1 Universidad de León
    info

    Universidad de León

    León, España

    ROR https://ror.org/02tzt0b78

Journal:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Year of publication: 2019

Issue Title: SALUD, PSICOLOGÍA Y EDUCACIÓN

Volume: 5

Issue: 1

Pages: 541-546

Type: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2019.N1.V5.1636 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Abstract

Empathy represents the ability to understand what the other person is feeling and to walk in another person’s shoes. According to the multidimensional perspective proposed by Davis (1980, 1983), empathy includes four factors: perspective taking, fantasy, empathic concern and personal distress. Considering that empathy is one of the most relevant characteristics for professional performance in education, it is necessary to evaluate this capacity in future teachers in order to design appropriate training programs. Therefore, the aim of this work is to analyze if there are differences by gender on the factors that define empathy among  future teachers. The sample is composed of 162 students from the University of León. The Interpersonal Reactivity Index (Davis, 1980, 1983) was used, in its Spanish version. The results indicate that there are significant differences by gender among the future teachers regarding the four factors that characterize empathy. Specifically, women have significantly higher scores in perspective taking, fantasy, empathic concern and in personal distress. Therefore, these differences should be considered to design training programs aimed to develop empathy in future teachers.

Bibliographic References

  • Arango, O. E., Clavijo, S. J., Puerta, I. C. y Sánchez, J. W. (2014). Formación académica, valores, empatía y comportamientos socialmente responsables en estudiantes universitarios. Revista de la educación superior, 43(169), 89-105. doi: 10.1016/j.resu.2015.01.003
  • Barrio, J. A. y Barrio, A. (2018). Análisis de la habilidad comunicativa docente y pautas de actuación. Atraer la atención hablando: un reto para la enseñanza universitaria. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 73-84. doi: 10.17060/ijodaep.2018.n1.v1.1160
  • Beltrán-Morillas, A. M., Valor-Segura, I. y Expósito, F. (2015). El perdón ante transgresiones en las relaciones interpersonales. Psychosocial Intervention, 24, 71-78. doi: 10.1016/j.psi.2015.05.001
  • Cejudo, J., López-Delgado, M. L., Rubio, M. J. y Latorre, J. M. (2015). La formación en educación emocional de los docentes: una visión de los futuros maestros. REOP, 26(3), 45-62. doi: 10.5944/reop.vol.26.num.3.2015.16400
  • Davis, M. H. (1980). A multidimensional approach to individual differences in empathy. Catalog of Selected Documents in Psychology, 10, 85-104.
  • Davis, M. H. (1983). Measuring individual differences in empathy: Evidence for a multidimensional approach. Journal of Personality and Social Psychology, 44(1), 113-126. doi: 10.1037/0022-3514.44.1.113
  • Extremera, N. y Fernández, P. (2004). Inteligencia emocional, calidad de las relaciones interpersonales y empatía en estudiantes universitarios. Clínica y salud, 15(2), 117-137.
  • Fernández, A. y López, M. C. (2007). La inclusión del componente emocional en la formación inicial de maestros. Una experiencia para el desarrollo de la conciencia sensorial. Revista Iberoamericana de Educación, 43(3), 1-12.
  • Fernández-Pinto, I., López-Pérez, B. y Márquez, M. (2008). Empatía: Medidas, teorías y aplicaciones en revisión. Anales de Psicología, 24(2), 284-298.
  • Galán, J. M., Romero, R., Morillo, M. S. y Alarcón, J, M. (2014). Descenso de empatía en estudiantes de enfermería y análisis de posibles factores implicados. Psicología Educativa, 20(1), 53-60. doi: 10.1016/j.pse.2014.05.007
  • Goroshit, M. y Hen, M. (2016). Teachers’ empathy: can it be predicted by self-efficacy? Teachers and Teaching, 22(7), 805-818. doi: 10.1080/13540602.2016.1185818
  • Grau, A., Toran, P., Zamora, A., Quesada, M., Carrion, C., Vilert, E., … y Cordon, F. (2017). Evaluación de la empatía en estudiantes de Medicina. Educación Médica, 18(2), 114-120. doi: 10.1016/j.edumed.2016.04.001
  • Lucas-Molina, B., Pérez-Albéniz, A., Ortuño-Sierra, J. y Fonseca-Pedrero, E. (2017). Dimensional structure and measurement invariance of the Interpersonal Reactivity Index (IRI) across gender. Psicothema, 29(4), 590-595. doi: 10.7334/psicothema2017.19
  • Luna-Bernal, A. C. A. y De Gante-Casas, A. (2017). Empatía y gestión de conflictos en estudiantes de secundaria y bachillerato. Revista de Educación y Desarrollo, 40, 27-37.
  • Mestre, V., Frías, M. D. y Samper, P. (2004). La medida de la empatía: análisis del Interpersonal Reactivity Index. Psicothema,16(2), 255-260.
  • Morales, A. M., Morales, F. M. y Narváez, M. A. (2015). Relaciones entre empatía y valores socialmente responsables en una muestra de estudiantes universitarios. Revista de estudios e investigación en psicología y educación, Extr.(8), 6-8. doi: 10.17979/reipe.2015.0.08.94
  • Moreno, R. y Saiz, C. (2014). Factores resilientes en los futuros maestros. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(3), 475-488. doi: 10.17060/ijodaep.2014.n1.v3.525
  • Pérez-Albéniz, A., De Paúl, J., Etxeberría, J., Montes, M. P. y Torres, E. (2003). Adaptación de interpersonal reactivity index (IRI) al español. Psicothema, 15(2), 267-272.
  • Pérez-Escoda, N., Filella, G., Alegre, A. y Bisquerra, R. (2012). Desarrollo de la competencia emocional de maestros y alumnos en contextos escolares. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 10(3), 1183-1208. doi: 10.25115/ejrep.v10i28.1530
  • Polo, M. E. y Urchaga, J. D. (2014). Práctica docente para el fomento de habilidades emocionales en futuros maestros. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(7), 581-588. doi: 10.17060/ijodaep.2014.n1.v7.830
  • Retuerto, A. (2004). Diferencias en empatía en función de las variables género y edad. Apuntes de Psicología, 22(3), 323-339.
  • Rosales, C. (2012). Características de maestros y profesores de educación primaria y secundaria a través de relatos realizados por sus exalumnos. Educar, 48(1), 149-171.
  • Sampaio, L. R., Guimarães, P. R. B., Camino, C. P. S., Formiga, N. S. y Menezes, I. G. (2011). Estudos sobre a dimensionalidade da empatia: tradução e adaptação do Interpersonal Reactivity Index (IRI). PSICO, 42(1), 67-76.
  • Teruel, M. P. (2000). La inteligencia emocional en el currículo de la formación inicial de los maestros. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 38, 141-152.