Acción conjunta intergeneracional (acig). Descripción de variables intervinientes

  1. Canedo-García, Alejandro 1
  2. García- Sánchez, Jesús Nicasio 2
  3. Pacheco-Sanz, Deilis Ivonne 3
  1. 1 Universidad de León
    info

    Universidad de León

    León, España

    ROR https://ror.org/02tzt0b78

  2. 2 Universidad de León / Universidad de la Costa (Colombia)
  3. 3 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Journal:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Year of publication: 2019

Issue Title: Psicología de la Educación y Saberes Originarios

Volume: 3

Issue: 1

Pages: 143-148

Type: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2019.N1.V3.1458 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Abstract

In order to know the different types of joint activities carried out by members of different generations, an online questionnaire was administered to a total of 2013 people. Of these, 608 were men and 1405 women. The questionnaire was designed after a review of the instruments used in the field of intergenerational work in various national and international studies. Online, potential participants were contacted to inform them about the purpose of the study and request their participation. The respondents gave their informed consent to participate in the work. Once the data were extracted and codified, the descriptive analyzes were carried out (tables of frequencies and percentages, means and standard deviations), the results of which are presented below. During the development of this work, funds were received through an aid to finance the predoctoral recruitment of research staff by the Junta de Castilla y León (EDU / 1083/2013), co-financed by the European Social Fund, within the Operational Program of the European Regional Development Fund (ERDF) 2014-2020 of Castilla y León.

Bibliographic References

  • Abellán García, A., Aceituno Nieto, P., Pérez Díaz, J., Ramiro Fariñas, D., Ayala García, A., y Pujol Rodríguez, R. (2019). Un perfil de las personas mayores en España, 2019. Indicadores estadísticos básicos. Madrid, Informes Envejecimiento en red.
  • Baschiera, B., Deluigi, R. y Luppi, E. (2014). Educazioneintergenerazionale. Prospettive, progetti e metodologie didáctico-formative per promovere la solidaritáfra le generazioni. Milano: F. Angeli.
  • Del Valle, G., y Coll, L. (2011). Relaciones Sociales y Envejecimiento Saludable. Institut de l’Envelliment de la Universitat Autònoma de Barcelona FICE-UAB: Fundació Agrupació Mútua.
  • Jarrott, S.E., Smith, C.L., y Weintraub, A.P.C. (2008). Development of a Standardized Tool for Intergenerational Programming:The Intergenerational Observation Scale. Journal of Intergenerational Relationships, 6(4), 433-447. doi: 10.1080/15350770802474595
  • Martínez Heredia, N., y Rodríguez García, A. (2018). Educación intergeneracional: un nuevo reto para la formación del profesorado. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 17(33), 113-124. doi: 10.21703/rexe.20181733nmartinez7
  • Moreno Abellán, P., Martínez de Miguel, L., yEscarbajal de Haro, A. (2018). El impacto educativo de los programas intergeneracionales: un estudio desde la escuela y las diferentes instituciones sociales implicadas. Revista Iberoamericana de Educación, 77(2), 31-54. ISSN: 1022-6508
  • Rodríguez, M.C., y Vidal Figueroa, C. (2015). Solidaridad intergeneracional: jóvenes y adultos mayores en estrecha colaboración. ProsPectiva. revista de trabajo social e intervención social, 20, 261-278.
  • Sánchez, M. y López Doblas, J. (2017). Presente y futuro de la sociología de la vejez en España. Conclusiones de un estudio Delphi. Revista Internacional de Sociología 75(2) doi: http://dx.doi.org/10.3989/ris.2017.75.2.15.44
  • Sánchez, M., Sáez, J., Campillo, M., y Díaz, P. (2017). Aportación de las personas mayores en los colegios intergeneracionales. La experiencia del proyecto ISCI. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 5. doi: https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.05.2846
  • Villalón, G., y Vera, S. (2012). Panorama demográfico en Chile contemporáneo: desafíos para la sociedad del siglo XXI. Revista Anales, 7(3), 35-63.