Memorias de un tiempo posible. Historias alternativas en la novela mexicana contemporánea

  1. Ordiz Vázquez, Francisco Javier 1
  1. 1 Universidad de León
    info

    Universidad de León

    León, España

    ROR https://ror.org/02tzt0b78

Journal:
Archivum: Revista de la Facultad de Filosofía y Letras

ISSN: 0570-7218

Year of publication: 2019

Issue: 69

Pages: 251-275

Type: Article

DOI: 10.17811/ARC.0.2019.251-275 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Archivum: Revista de la Facultad de Filosofía y Letras

Abstract

The objective of this article is to analyze the topic of alternative history and its various manifestations in recent Mexican narratives. In his novel Si tú quieres, moriré [If you want me to, I will die], Gerardo Laveaga joins the study of the so-called “philosophy of the Mexican” and presents, though a historical and fictional plot, a reflection on the key moments in which Mexico lost the chance to change its future. Other type of alternative histories, such as the ones imagined by Mauricio Molina in Tiempo lunar [Moon time] and the two novels by Gabriel Trujillo Muñoz analyzed in this article, step away from the counterfactual and uchronic model represented by Laveaga’s work and imagine a type of interdimensional journey or time travel which can be explained scientifically. In all cases, this imagination of alternative worlds implies a negative assessment of the present and of a History which, both nationally and internationally, is marked by intolerance, violence and the rejection of difference

Bibliographic References

  • Alcocer, R.J. (2011) Time Travel in the Latin American and Caribbean Imagination. Re-reading History, New York, Palgrave Macmillan
  • Beck, H. (2008) “Sobre la historia contrafactual”, Letras Libres, 118, 14-15.
  • Binss, N. (2004) ¿Callejón sin salida? La crisis ecológica en la poesía hispanoamericana, Zaragoza, Prensas Universitarias de Zaragoza.
  • Cano, L. C. (2006) Intermitente recurrencia. La ciencia ficción y el canon literario hispanoamericano, Buenos Aires, Corregidor.
  • Capanna, C. (1996) El sentido de la ciencia ficción, Buenos Aires, Columba.
  • Cañedo, D. (1945) Palamás, Echevete y yo, o el lago asfaltado, México, Stylo.
  • Chavarría, H. (1995) Adamas, México, Posada.
  • Córdoba Cornejo, A. (2011) ¿Extranjero en tierra extraña? El género de la ciencia ficción en América Latina, Sevilla, Ediciones de la Universidad de Sevilla.
  • Díez Cobo, R.M. (2009) “La reescritura de la Historia en la narrativa mexicana contemporánea”, en González Boixo, José Carlos (ed.): Tendencias de la narrativa mexicana actual, Madrid / Frankfurt, Iberoamericana / Vervuert, 31-80.
  • Eliade, M. (1972) El mito del eterno retorno, Madrid, Alianza Editorial.
  • Freedman, C. (2000) Critical Theory and Science Fiction, Middletown, Wesleyan University Press.
  • Fuentes, C. (1992) El espejo enterrado, México, FCE.
  • Fuentes, C. (1962) La muerte de Artemio Cruz, México, FCE.
  • Ginway, M. E. and A.Brown (eds.) (2012) Latin American Science Fiction. Theory and Practice, New York, Palgrave McMillan.
  • Gómez Navarro, M. (1952) El pensamiento político de Lucas Alamán, México, El Colegio de México.
  • Gunn, J. and M. Candelaria (eds.) (2005) Speculations on Speculation. Theories of Science Fiction, Lanhanm, Scarecrow Press.
  • Haywood Ferreira, R. (2011) The Emergence of Latin American Science Fiction, Middletown, Wesleyan University Press.
  • Hellekson, K. (2001) The Alternate History: Refiguring Historical Time, Kent, Ohio State UP.
  • Jameson, F. (2009) Arqueologías del futuro. El deseo llamado utopía y otras aproximaciones de ciencia-ficción, Madrid, Akal.
  • Laveaga, G. (2018) Si tú quieres, moriré, México, Planeta.
  • López-Lozano, M. (2008) Utopian Dreams, Apocalyptic Nightmares. Globalization in Recent Mexican and Chicano Narrative, Indiana, Purdue University Press.
  • Menton, S. (1993) La nueva novela histórica de la América Latina, 1979-1992, México, FCE.
  • Molina-Gavilán, Y. (2002) Ciencia ficción en español. Una mitología moderna ante el cambio, Levinston, The Edwin Mellen Press.
  • Molina, M. (2005) Tiempo lunar, México, Punto de Lectura.
  • Moreno, F.A. (2010) Teoría de la literatura de ciencia ficción. Poética y retórica de lo prospectivo, Vitoria, Portal Editions.
  • Paz, O. (1993) El laberinto de la soledad, Madrid, Cátedra.
  • Pons, M. C. (1996) Memorias del olvido: La novela histórica de fines del siglo XX, Mexico, Siglo XXI.
  • Pestarini, L. (2017)“Las ucronías en la literatura argentina”, Revista Iberoamericana, 259-260, 419-428.
  • Price, B. (2018) “Historias que no fueron: La ucronía, el steampunk y la reinvención del Segundo Imperio Mexicano en “La bestia ha muerto” de Bernardo Fernández (Bef),” Alambique: Revista académica de ciencia ficción y fantasia / Jornal acadêmico de ficção científica e fantasía, Vol.5 Iss. 2. DOI: http://dx.doi.org/10.5038/2167-6577.5.2.2 https://scholarcommons.usf.edu/alambique/vol5/iss2/2
  • Reati, F. (2006) Postales del porvenir: la literatura de anticipación en la Argentina neoliberal (1985-1999), Buenos Aires, Edit. Biblos.
  • Rivas, L.M. (2004) La novela intrahistórica. Tres miradas femeninas en la historia venezolana, Caracas, Ediciones El otro, el mismo.
  • Schmelz, I. (2012) “El DF en tono apocalíptico. La literatura mexicana de ciencia ficción y la Ciudad de México”, Artelogie, 2, 1-9. http://cral.in2p3.fr/artelogie/spip.php?article89
  • Seed, D. (2011) Science Fiction. A Very Short Introduction, Oxford University Press.
  • Suvin, D. (1984) Metamorfosis de la ciencia ficción. Sobre la poética y la historia de un género literario, México, FCE.