Poder y conflicto social en el Cabildo de la Catedral de León a finales del siglo XVII

  1. PÉREZ ÁLVAREZ, María José 1
  1. 1 Universidad de León
    info

    Universidad de León

    León, España

    ROR https://ror.org/02tzt0b78

Revue:
Studia historica. Historia moderna

ISSN: 0213-2079

Année de publication: 2019

Titre de la publication: Iglesia y sociedad en el noroeste de la Península Ibérica

Volumen: 41

Número: 2

Pages: 71-101

Type: Article

DOI: 10.14201/SHHMO201941271101 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Studia historica. Historia moderna

Résumé

The death of D. Vincent de la Iglesia, the dean of the cathedral chapter in León, ushered in a period of instability that eventually sowed dissent in the chapter. The first conflict arose when the chapter refused to accept the person the bishop had selected to occupy the post, but the deepest discord was triggered when a man from León, D. Antonio Castanon Villafañe, presented the papal bulls. The statutes of purity of blood provided the chapter with an excuse to reject him. A lengthy hearing ensued seeking to demonstrate that his family had Jewish ancestry, which was plagued with demands for documentary evidence, duplicated statements and unfounded accusations. It was only through the intervention of the papal nuncio that D. Antonio was appointed dean; however, this did not put an end to the dispute, since appeals by both parties predominated chapter meetings until his death three years after taking possession.

Information sur le financement

Este trabajo forma parte del proyecto de investigación Clero y sociedad en el noroeste de la Península Ibérica (siglos XV-XIX) (HAR2017-82473-P), financiado por el Ministerio de Economía y Competitividad.

Financeurs

Références bibliographiques

  • ALVAREZ, C. (1999). Demografía y sociedad. En C. ALVAREZ (Coord.), Historia de León, Vol. II. León, Universidad de León, 280-343.
  • VAZQUEZ BARRADO, A. (2000). El palacio de la nunciatura de Madrid. Hispania Sacra, 52,507-538;
  • AUGUSTO RODRIGUES M. (1979). A Inquisição e o Cabido da Sé de Coimbra (1580-16401). Coimbra: Arquivo Coimbrão.
  • BARRIO GOZALO, M. (1982). Estudio socio-económico de la Iglesia de Segovia en el siglo XVIII. Segovia: Caja de Ahorro.
  • CABEZA RODRÍGEZ, A. (1995). Grupos excluidos y formas de asimilación y reproducción social. El ejemplo de la catedral de Palencia en la época moderna. En J. HERNANDEZ (Ed.), Familia y poder. Sistemas de reproducción social en Espala (Siglos XVI-XVIII). Murcia: Universidad de Murcia.
  • CÁNOVAS BOTÍA, A. (1994). Auge y decadencia de una institución eclesial: El cabildo catedral de Murcia en el siglo XVII. Iglesia y Sociedad, Murcia: Universidad de Murcia.
  • Castillo Martínez, I. (2008). El poder local en el Antiguo Régimen: la familia Castañón Monroy. Estudios Humanísticos, 7, 201-220.
  • CONTRETAS CONTRERA, J. (1991). Estructuras familiares y linajes en el mundo judeoconverso. En R. CARRASCO, Solidarités et sociabilités Espagne: XVIe-XXe siècles, París: Les Belles Lettres.
  • CONTRERAS, J. (1995). Linajes y cambio social: la manipulación de la memoria. Historia Social, 21, 105-124.
  • DÍAZ IBÁÑEZ J. (2013). Escándalos, ruydos, injurias e cochilladas: prácticas de violencia en el clero catedralicio burgalés durante el Siglo XV. Anuario De Estudios Medievales, 43/2, 543-576.
  • FELICES DE LA FUENTE, M. M. (2010). «Silencio y ocultaciones en los despachos de los títulos nobiliarios. Análisis crítico de su contenido». Chronica Nova, 36, 229-252.
  • DOMINGUEZ ORTIZ, A. (1973). Las clases privilegiadas en la España del Antiguo Régimen, Madrid: Istmo.
  • DOMINGUEZ ORTIZ, A. (1991). La clase social de los conversos en Castilla en la Edad Moderna. Granada: Universidad de Granada.
  • FUENTE, V. (1859). Historia eclesiástica de España. Tablas cronológicas y adiciones, T. IV. Barcelona: Librería religiosa.
  • GARCÍA ORO, J. (2004). La reforma tridentina en la iglesia de León. En M. DÍAZ, et al. (Coords). Escritos dedicados a José María Fernández Catón Vol. 1. León: Centro de Estudios e Investigación «San Isidoro», 545-570.
  • GUILLÉN BERRENDERO, J. A. (2007). La idea de nobleza en Castilla durante el reinado de Felipe II, Valladolid: Universidad de Valladolid.
  • HERNÁNDEZ FRANCO, J. (1996). Cultura y Limpieza de sangre en la España moderna: puritatis sanguinis. Murcia: Universidad de Murcia.
  • HERNÁNDEZ FRANCO, J. (2011). Sangre limpia, sangre española. El debate de los estatutos de limpieza de sangres (siglos XVI-XVII). Madrid: Cátedra.
  • HERNÁNDEZ FRANCO, J. y RUIZ IBÁNEZ, J. J. (2003). Conflictividad social en torno a la limpieza de sangre en la España Moderna. Investigaciones Históricas, 23, 35-56.
  • IGLESIAS ORTEGA, A. (1996). Análisis sociológico del cabildo compostelano a través de los expedientes de limpieza de sangre. Compostellanum, 3-4, 421-449.
  • IGLESIAS ORTEGA, A. (2011). Élites eclesiásticas y sociedad en el siglo XVI: la extracción social de los capitulares compostelanos. Estudios Humanísticos. Historia, 10, 11-32.
  • LATORRE CIRIA, J. M. (1992). Las rentas de la catedral de Huesca y su distribución social (siglos. XVI-XVII). Zaragoza: Institución Fernando el Católico.
  • MARÍN LÓPEZ, R. (1998). El cabildo de la catedral de Granada en el siglo XVI. Granada: Universidad de Granada.
  • OLIVARES TEROL, Mª J. (1995). Las canonjías de oficio y oposición en el XVI murciano. Murgetana, 91, 33-50.
  • PÉREZ ALVAREZ, M.J. (2009). Mortalité et hygiène dans la ville de León au cours de l’époque moderne. Annales de Bretagne et des Pays de l’Ouest, 116-2, 54-79.
  • PÉREZ GARCÍA, J. M. (1999). Demografía leonesa en el Antiguo Régimen (1500-1850). En L.M. RUBIO (Coord.), Historia de León, Vol. III. León: Universidad de León,188-211.
  • PÉREZ GARCÍA, M. (2006). Armas, limpieza de sangre y linaje. Reproducción social de familias poderosas de Murcia (siglos XVI.XIX). Murcia: Real Academia Alfonso X el Sabio.
  • PUENTE BRUNKE, M. (2002). La naturaleza jurídica de la Rota española. Cuadernos doctorales, 19, 233-311.
  • QUINTANA ANDRÉS, P. (2004). Finis gloriae mundi. Ideología y sociedad en Canarias: los prebendados del Cabildo Catedral durante el Antiguo Régimen (1483-1820). La Laguna: Centro de la Cultura Popular Canaria.
  • RABASCO FERREIRA R. (2017). La Representación Pontificia En La Corte Española. Historia De Un Ceremonial y Diplomacia. Madrid: Sanz y Torres.
  • RAMIS BARCELÓ, R. (2017). Doctores hispanos en leyes y cánones por la Universidad de la Sapienza de Roma (1549-1774). Madrid: Dykinson.
  • RIBERIRO DA SILVA, H. (2010). O Cabido da Sé de Coimbra. Os Homens e a Instituição 1620-1670. Lisboa: Imprensa de Ciências Sociais.
  • SERRANO REDONNET, J. A. (1967). Poético elogio de los linajes leoneses y «generaciones» de la casa de la Vecilla. Hidalguía, 84, 605-640.
  • SORIA MESA, E. (2004). «Genealogía y poder. Invención del pasado y ascenso social en la España Moderna». Estudis. Revista de Historia Moderna, 30, 21-55.
  • SICROFF, A. (1985). Los estatutos de limpieza de sangre. Controversia entre los siglos XV y XVII. Madrid: Taurus. V.V.A.A. (1997), La crisis de la Hegemonía española en el siglo XVII. Madrid: Rialp.
  • VÁZQUEZ LESMEN, R. (1999). El cabildo catedralicio cordobés en tiempos de Felipe II: limpieza de sangre y elite de poder. En J. L. Pereira (Coord.), Actas de la V Reunión Científica de la Asociación Española de Historia Moderna.T.I. Cádiz: Universidad, 597-306.
  • VILLACORTA RODRÍGUEZ, T. (1974). El cabildo de la catedral de León. Estudio Histórico-jurídico, siglos XII-XIX. León: Centro de Estudios e Investigación San Isidoro.