Cómo realizar e interpretar un análisis factorial exploratorio utilizando SPSS

  1. López-Aguado, Mercedes 1
  2. Gutiérrez-Provecho, Lourdes 1
  1. 1 Universidad de León
    info

    Universidad de León

    León, España

    ROR https://ror.org/02tzt0b78

Revista:
REIRE: revista d'innovació i recerca en educació

ISSN: 2013-2255

Any de publicació: 2019

Volum: 12

Número: 2

Tipus: Article

DOI: 10.1344/REIRE2019.12.227057 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: REIRE: revista d'innovació i recerca en educació

Resum

En investigació educativa és freqüent que es reculli informació sobre moltes variables en una mostra d’individus i es pretengui estudiar-les conjuntament. En aquests casos s’ha d’utilitzar una tècnica analítica multivariant. Hi ha dues grans tipologies d’anàlisi multivariant; els mètodes de la dependència (quan l’objectiu és explicar una o diverses variables –VD– en funció d’altres –VI–) i els mètodes de la interdependència (quan l’objectiu és analitzar les relacions que s’estableixen entre totes les variables al mateix nivell). L’anàlisi factorial exploratòria és un tipus d’anàlisi multivariant de la interdependència. Té com a objectiu descobrir un nombre més petit de dimensions latents (factors) no observables, que, perdent el mínim d’informació, expliquin les relacions que s’estableixen entre les variables observades, suficientment i de la manera més senzilla possible. En aquest article es descriu com dur a terme una anàlisi factorial amb SPSS i com interpretar els resultats que ens ofereix aquesta eina.

Referències bibliogràfiques

  • Bandalos, D. L., y Finney, S. J. (2010). Factor Analysis: Exploratory and Confirmatory. En G. R. Hancock y R. O. Mueller (eds.), Reviewer’s guide to quantitative methods. Nueva York: Routledge.
  • Cea, M. A. (2004). Análisis multivariable. Teoría y práctica en la investigación social. Madrid: Síntesis.
  • Harman, H. H. (1980). Análisis factorial moderno. Madrid: Saltés.
  • Izquierdo, I., Olea, J., y Abad, F. J. (2014). Exploratory factor analysis in validation studies: Uses and recommendations. Psicothema, 26(3), 395–400. https://www.redalyc.org/pdf/727/72731656015.pdf
  • Kaiser, H. F. (1970). A second generation little jiffy. Psychometrika, 35(4), 401–415. https://doi.org/10.1007/BF02291817
  • Lee, S. Y., y Jennrich, R. I. (1979). A study of algorithms for covariance structure analysis with specific comparisons using factor analysis. Psychometrika, 44(1), 99–113. https://doi.org/10.1007/BF02293789
  • Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernández-Baeza, A., y Tomás-Marco, I. (2014). El análisis factorial exploratorio de los ítems: una guía práctica, revisada y actualizada. Anales de Psicología, 30(3), 1151–1169. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.30.3.199361
  • Pérez, C. (2008). Técnicas de análisis multivariante de datos. Aplicaciones con SPSS. Madrid: Pearson, Prentice Hall.
  • Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., Lee, J. Y., y Podsakoff, N. P. (2003). Common method biases in behavioral research: a critical review of the literature and recommended remedies. Journal of Applied Psychology, 88(5), 879–903. http://doi.org/10.1037/0021-9010.88.5.879