Teachers 3.0Patterns of use of five digital tools.

  1. García Martín, Sheila 1
  2. Cantón-Mayo, Isabel 1
  1. 1 University of León (Spain)
Revista:
Digital Education Review

ISSN: 2013-9144

Año de publicación: 2019

Título del ejemplar: Technology to Improve the Assessment of Learning

Número: 35

Páginas: 202-215

Tipo: Artículo

DOI: 10.1344/DER.2019.35.202-215 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Digital Education Review

Resumen

Nowadays, improvements in teaching are closely related to the use of technologies which have been defined as unprecedented educational tools. This study analyzes the use that 118 Spanish teachers make of five digital tools; Google, Wikis, Blogs, YouTube and WhatsApp in the educational center and the impact of the socio-labor variables of these teachers on the greater or lesser use of digital tools for teaching and evaluation. To this end, a questionnaire is designed and validated, in both its versions, printed and online, and two types of analysis are carried out, one descriptive and the other multivariate, using General Linear Model. The results show different patterns in the use of digital tools by teachers according to their age, gender, professional experience, type of school and performance of academic positions. The implications of these results are discussed and evaluated.

Información de financiación

This work was supported by the University of León [Doctoral Scholarship from the University of León. Call 2015] for 2016-2020

Financiadores

  • Universidad de León Spain

Referencias bibliográficas

  • Ahmadpour, A. & Mirdamadi, M. (2010). Determining challenges in the application of e-learning in agricultural extension services in Iran. American-Euroasian Journal of Agriculture and Environmental Science, 9(3), 292-296. Retrieved from: https://pdfs.semanticscholar.org/fcd4/ae0462ed0bdadf8dd6474a519c60d78adc0e.pdf
  • Almerich, G., Suárez, J.M., Jornet, J.M. & Orellana, M.N. (2011). Las competencias y el uso de las Tecnologías de Información y Comunicación (TIC) por el profesorado: estructura dimensional. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 13(1), 28-42. Retrieved from: http://redie.uabc.mx/vol13no1/contenido-almerichsuarez.html
  • Biberman-Shalev, L. (2018). Personal blogs or comunal blogs? Pre-service teachers’ perceptions regarding the contribution of these two platforms to their professional development. Teaching & Teacher Education, 69, 253-262. https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.10.006
  • Cano, E. & Cabrera, N. (2013). La evaluación formativa de competencias a través de blogs. La experiencia de seis universidades catalanas. Digital Education Review, 23, 46-58. Retrieved from: http://greav.ub.edu/der.
  • Carpenter, J.P. & Green, T.D. (2017). Mobile instant messaging for professional learning: Educators’ perspectives on and uses of Voxer. Teaching & Teacher Education, 68, 53-97. http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2017.08.008
  • Christ, T., Arya, P. & Chiu, M.M. (2017). Video use in teacher education: An international survey of practices. Teaching & Teacher Education, 63, 22-35. http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2016.12.005
  • Condie, R., Munro, B., Muir, D. & Collins, R. (2005). The impact of ICT initiatives in Scottish schools: Phase 3. Edimburgo: Scottish Executive Education Departament. Retrieved from: https://www2.gov.scot/Publications/2005/09/14111116/11170
  • DeWitt, D., Alias, N., Siraj, S., Yaakub, M.Y., Ayob, J. & Ishak, R. (2013). The potential of YouTube for teaching and learning in the performing arts. Procedia. Social and Behavioral Sciences, 103, 118-1126. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.10.439
  • Esteve, F., Castañeda, L. & Adell, J. (2018). Un modelo holístico de competencia docente para el mundo digital. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 91(32.1), 105-116.
  • Fernández, B. (2016). Adopción de la realidad aumentada por estudiantes del grado de educación primaria. En R. Roig-Vila (Edit.). Tecnología, innovación e investigación en los procesos de enseñanza-aprendizaje (pp. 432-439). Barcelona: Octaedro.
  • Fernández, V. & Pérez, S. (2015). Los blogs en la educación. Ejemplo práctico. CEF, 2(septiembre-diciembre 2015), 30-38. Retrieved from: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6159626.pdf
  • Gisbert, M. y González, J. (2016). Nous escenaris d’aprenentatge des d’una visió transformadora. Wolters Kluwer: Madrid.
  • Gómez, V. (2017). ¿Cómo se involucran los estudiantes de pedagogía en una experiencia de blogging internacional en wikispaces?. Digital Education Review, 31, 1-19. Retrieved from: http://greav.ub.edu/der/
  • Hsu, J. C. (1996). Multiple comparisons: theory and methods. Boca Raton, FL: CRC Press.
  • Huang, H.M. & Liaw, S.S. (2005). Exploring users’ attitudes and intentions toward the web as a survey tool. Computers in Human Behavior, 21(5), 729-743. https://doi.org/10.1016/j.chb.2004.02.020
  • Instefjord, E.J. & Munthe, E. (2017). Educating digitally competent teachers: A study of integration of professional digital competence in teacher education. Teaching and teacher education, 67, 37-45. http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2017.05.016
  • Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado (INTEF) (2016). Indicadores del uso de las TIC en España y en Europa. Retrieved from: https://intef.es/wp-content/uploads/2016/11/2016_1128-Indicadores_TIC_2016_INTEF.pdf
  • Jiménez, A., Pérez, J.V. & Carrillo-Rosúa, J. (2014). Integración de las Tecnologías Geoespaciales como herramientas docentes de Ciencias de la Tierra para Educación Secundaria. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 22(3), 239-250. Retrieved from: http://digibug.ugr.es/handle/10481/39130
  • Junco, R. & Cotten, S.R. (2011). Perceived academic effects of instant messaging use. Computers & Education, 56, 370-378. http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2010.08.020
  • Kiyici, M., Akyeampong, A. & Kiyici, F.B. (2013) Comparison of Turkish and US Pre-Service Teachers’ Web 2.0 Tools Usage Characteristics. Digital Education Review, 22, 74-98. Retrieved from: http://greav.ub.edu/der/
  • Law, N., & Chow, A. (2008). Teacher characteristics, contextual factors, and how these affect the pedagogical use of ICT. Pedagogy and ICT Use, 181-219. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-8928-2_6
  • Lund, A., Furberg, A., Bakken, J., & Engelien, K. L. (2014). What does professional digital competence mean in teacher education? Nordic Journal of Digital Literacy, 9(4), 281-299.
  • Méndez, M. & Delgado, M. (2016). Las TIC en centros de Educación Primaria y Secundaria de Andalucía. Un estudio de casos a partir de buenas prácticas. Digital Education Review, 29, 134-165. Retrieved from: http://greav.ub.edu/der/
  • Meyer, K. A., & Xu, Y. J. (2009). A causal model of factors influencing faculty use of technology. Journal of Asynchronous Learning Networks, 13(2), 57-70. Retrieved from: https://eric.ed.gov/?id=EJ862348
  • Puentes, A., Roig, R., Sanhueza, S., & Friz, M. (2013). Concepciones sobre las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) y sus implicaciones educativas: Un estudio exploratorio con profesorado de la provincia de Ñuble, Chile. Revista CTS, 8(22), 75-88. Retrieved from: http://www.revistacts.net/files/Volumen%208%20-%20N%C3%BAmero%2022/SanhuezaDEF.pdf
  • Roig-Vila, R., Mengual-Andrés, S. & Quinto-Medrano, P. (2015). Conocimientos tecnológicos, pedagógicos y disciplinares del profesorado de Primaria. Comunicar, 45(23), 151-159. http://dx.doi.org/10.3916/C45-2015-16
  • Rosselló, M. & Pinya, C. (2017). Using blogs to improve profesional competencies among undergraduate students. Digital Education Review, 31, 20-38. Retrieved from: http://greav.ub.edu/der/
  • Santiago-Campión, R., Navaridas-Nalda, F. & Andía-Celaya, L.A. (2016). Las percepciones de los directivos de centros escolares sobre el uso y el valor de las TIC para el cambio e innovación educativa. Estudios sobre educación, 30, 145-174. https://doi.org/10.15581/004.30.145-174
  • Schiler, J. (2003). Working with ICT: Perceptions of Australian Principals. Journal of Educational Administration, 41(3), 171-185. https://doi.org/10.1108/09578230310464675
  • Tejedor, F. & García–Valcárcel, A. (2006). Competencias de los profesores para el uso de las TIC en la enseñanza. Análisis de sus conocimientos y actitudes. Revista Española de Pedagogía, 223, 21–44. Retrieved from: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1973261
  • Torrado, M. (2015). Uso del Smartphone y su reflejo en la escritura entre estudiantes de secundaria bilingües gallego-español. Digital Education Review, 28, 77-90. Retrieved from: http://greav.ub.edu/der/
  • Yanti, H., Setiawan, A., Nurhabibah, S & Yannuar, R. (2018). Teacher’s Perception about the use of E-Learning/ Edmodo in Educational Activities. IOP Conf. Series: Materials Science and Engineering, 306. https://doi.org/10.1088/1757-899X/306/1/012055
  • Vargas-D’Uniam, J., Chumpitaz-Campos, L., Suárez-Díaz, G. & Badia, A. (2014). Relación entre las competencias digitales de docentes de educación básica y el uso educativo de las tecnologías en las aulas. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 18(3), 361-377. Retrieved from: http://www.ugr.es/local/recfpro/rev183COL9.pdf
  • Zhou, Q., Zhao, Y., Hu, J., Liu, Y. & Xing, L. (2010). Pre-service chemistry teachers’ attitude toward ICT in Xi’an. Procedia Social and Behavioral Sciences, 9, 1407-1414. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.12.342