Acceso no regulado a internet y autopercepción de su imagen en las redes sociales

  1. Isabel Cantón Mayo
  2. Ana Rosa Arias Gago
  3. Alba Ruth Pinto
Journal:
Etic@net: Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento

ISSN: 1695-324X

Year of publication: 2019

Volume: 19

Issue: 1

Pages: 174-209

Type: Article

DOI: 10.30827/ETICANET.V19I1.11866 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Etic@net: Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento

Sustainable development goals

Abstract

The research aims to know the unregulated access to the Internet by adolescents in La Guajira (Colombia) and León (Spain), as well as to analyze the self-perception that these students have of their image on the social networks. A sample of 1424 students of Compulsory Secondary Education (ESO) of León and 1536 of La Guajira was surveyed, bringing the total to 2960 adolescents. An ad-hoc questionnaire was created and validated by experts, consisting of: personal and sociodemographic data, characteristics of the Internet use, behavioral risks on social networks, unregulated access to the Internet and self-perception of their image on the social networks. The results show some personal and sociodemographic differences between countries, but there are no significant differences regarding unregulated access and selfperception, although there are slight nuances in favor of Spain in terms of frequencies, in use and in assumed risks. The improvement of the questionnaire and the extension of the sample would optimize the accuracy of the data presented.

Bibliographic References

  • Abril, I. (2010). El acoso escolar. Padres y Maestros. Publicación de la Facultad de Ciencias Humanas y Sociales,335, 21-25. Disponible en: https://revistas.upcomillas.es/index.php/padresymaestros/article/view/1185
  • Agustina, J. R. (2010) ¿Menores infractores o víctimas de pornografía infantil?: respuestas legales e hipótesis criminológicas ante el Sexting. En Revista electrónica de ciencia penal y criminología,12, 1-44. Disponible en: http://criminet.ugr.es/recpc/12/recpc12-11.pdf
  • Álvarez-García, D.; Barreiro-Collazo, A y Núñez-Pérez, J.C. (2017). Ciberagresión entre adolescentes: prefalencia de género. En Comunicar, Núm. 50, vol. XXV, pp. 89-97.
  • Aquino, R. (2014) Cyberbullying: acoso utilizando medios electrónicos. En Revista Digital Universitaria (UNAM – México), Vol. 15 (1). Disponible en: http://www.revista.unam.mx/vol.15/num1/art04/art04.pdf
  • Bernete, F. (2010). Usos de las TIC, relaciones sociales y cambios en la socialización de las y los jóvenes. En Revista de estudios de juventud, 88, 97-114. Disponible en http://www.injuve.es/sites/default/files/RJ88-08.pdf
  • DeHue, F., Bolman, C., & Völlink, T. (2008). Cyberbullying: Youngsters' experiences and parental perception. En CyberPsychology & Behavior, 11(2), 217-223.
  • Del Rey-Alamillo, R., Casas, J. A., y Ortega-Ruiz, R. (2012). El programa ConRed, una práctica basada en la evidencia. En Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 20(39), 129-138.
  • Del Rio, J., Sádaba, C. & Bringué, X. (2010). Menores y redes ¿sociales?: de la Amistad al ciberbullying. En Revista de Estudios de Juventud, 88, 115130. Disponible en: http://www.injuve.es/sites/default/files/RJ88-09.pdf
  • Díaz-Aguado, Mª J.; Martínez, R. y Martín, J. (2010). Estudio Estatal sobre la Convivencia Escolar en la Educación Secundaria Obligatoria. Madrid: Ministerio de Educación. Disponible en: http://www.madrid.org/dat_norte/WEBDATMARCOS/supe/convivencia/estudio.estatal2010.pdf
  • Estévez, E., Jiménez, T. & Moreno, D. (2010) Cuando las víctimas de violencia escolar se convierten en agresores: ¿Quién va a defenderme?. En European Journal of Education and Psychology, 3(2), 177-186. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/1293/129315468002.pdf
  • Felix-Mateo, V., Soriano, M., Godoy, C., y Sancho, S. (2010). El Ciberacoso, Sexting y Grooming en la enseñanza obligatoria. En Aula Abierta, 38(1), 47-58. Disponible en: http://www.uniovi.net/ICE/publicaciones/Aula_Abierta/numeros_anteriores_hasta_2013/i13/07_Aula_Abierta_Vol.38_1_Junio_2010
  • Felix-Mateo, V. (2010). Implicaciones educativas, familiares y legales del Ciberacoso, Sexting y Grooming . En Quaderns digitals: Revista de Nuevas Tecnologías y Sociedad, (65), 11-24. Disponible en: http://www.quadernsdigitals.net/index.php?accionMenu=hemeroteca.VisualizaArticuloIU.visualiza&articulo_id=10969.
  • Fernández, J., Peñalva, M. A., & Irazabal, I. (2015). Hábitos de uso y conductas de riesgo en Internet en la preadolescencia. En Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 22(44), 113-121.
  • Gairín, J.; Castro, D.; Díaz, A., Rodríguez-Gómez, D., Mercader C., Bartrina M. J., Mozo M., y Sabaté B. (2014). Estudio sobre los usos y abusos de las tecnologías de la información y la comunicación en adolescentes. En Seguridad y Medio Ambiente, 135, 18-29.
  • Garaigordobil, M., & Martínez-Valderrey, V. (2014). Effect of Cyberprogram 2.0 on Reducing Victimization and Improving Social Competence in Adolescence. En Journal Of Psychodidactics, 19(2). 289-305.
  • Garaigordobil, M., Martínez-Valderrey, V., Páez, D., y Cardozo, G. (2015). Bullying y Ciberbullying: diferencias entre colegios públicos-privados y religiosos-laicos. En Pensamiento Psicológico, 13(1), 39-52.
  • García Peña, J. J., Moncada Ortiz, R. M. y Quintero Gil, J. (2013). El bullying y el suicidio en el escenario universitario. En Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 4(2), 298-310. Disponible en: http://www.funlam.edu.co/revistas/index.php/RCCS/article/view/1153/1035
  • García Rojas, A. y Jiménez Vázquez, A. (2010) Estudio exploratorio y descriptivo del cyberbullying en escolares de Secundaria. En Qurriculum: Revista de teoría, investigación y práctica educativa , 23, 155-164 Disponible en: http://revistaq.webs.ull.es/ANTERIORES/numero23/garcia%20rojas.pdf
  • Llanes, A., García-Maldonado, G., Joffre, V. M. y Martínez-Salazar, G. (2011). Ciberbullying: forma virtual de intimidación escolar. En Revista Colombiana de Psiquiatría, 40 (1), 115-130. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80619286008
  • Manrique, K. (2015) La Web 2.0 y sus servicios como herramientas en el entorno educativo del siglo XXI. En Revista Digital Universitaria (UNAM – México), Vol. 16 (9). Disponible en http://www.revista.unam.mx/vol.16/num9/art76/
  • Mishna, F., Cook, C., Gadalla, T., Daciuk, J. y Solomon, S. (2010). Cyberbullying behaviors among middle and highschool students. En American Journal of Orthopsychiatry, 80, 362–374.
  • Monks, C. P., Mahdavi, J., y Rix, K. (2016). The emergence of cyberbullying in childhood: Parent and teacher perspectives. En Psicología Educativa xxx (2016), xx–xx (artículo en prensa).
  • Oliva Marañón, C. (2012). Redes sociales y jóvenes. Una intimidad cuestionada en Internet. En Aposta. Revista de Ciencias Sociales 54, 1-16 Disponible en: http://apostadigital.com/revistav3/hemeroteca/coliva.pdf
  • Pérez-Carbonell, A., Ramos-Santana, G., y Sobrino, M. S. (2016). Formación del profesorado de educación secundaria obligatoria para la prevención e intervención en acoso escolar. Algunos indicadores. En Educar, 52(1), 51-70.
  • Sabater, C. (2014). La vida privada en la sociedad digital. La exposición pública de los jóvenes en internet. En Aposta, revista de Ciencias Sociales 61, 132. Disponible en: http://apostadigital.com/revistav3/hemeroteca/csabater.pdf
  • Sabater, C. y López-Hernáez, L. (2015). Factores de Riesgo en el Ciberbullying. Frecuencia y Exposición de los Datos Personales en Internet. En International Journal of Sociology of Education, 4(1), 1-25.