La narrativa gerontológica. Perspectiva subjetiva del conocimiento en la vejez

  1. Plaza Carmona, María
  2. Requena Hernández, Carmen
  3. Álvarez-Merino, Paula
Zeitschrift:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Datum der Publikation: 2017

Titel der Ausgabe: MONOGRÁFICO Nº 4. LA PSICOLOGÍA HOY: RETOS, LOGROS Y PERSPECTIVAS DE FUTURO. EL MUNDO DEL ADULTO Y EL ENVEJECIMIENTO

Ausgabe: 2

Nummer: 2

Seiten: 57-66

Art: Artikel

DOI: 10.17060/IJODAEP.2017.N2.V2.1079 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Zusammenfassung

In the context of narrative gerontology emerges the subjective perspective of knowledge of behavior in the last stage of life. This perspective aims to empower older people while the narrative of their own lives contributes to complete the training of students of humanities degrees in social, educational and health contexts. The purpose of the research is to review the different narrative histories of life in old age, the similarities and differences as well as the functions and peculiarities of each of the narratives.

Bibliographische Referenzen

  • Afonso, R. M., Selva, J. P. S., & Postigo, J. M. L. (2017). Reminisce Interventions in Elderly People. In: Encyclopedia of Geropsychology. Singapor: Springer Singapor.
  • Booth, T., & Booth, W. (1996). Sounds of silence: Narrative research with inarticulate subjects. Disability & Society, 11(1), 55-70.
  • Bruner, J. (2002). Narrative distancing: A foundation of literacy. Literacy, narrative and culture, 86- 93.
  • Butler, R. (1963). The life review: An interpretation of reminiscence in the aged. Psychiatry, 26(1), 65-76.
  • Castillo-Ledo, I., Ledo-González, H., & del Pino Calzada, Y. (2012). Técnicas narrativas: un enfoque psicoterapéutico. Norte de Salud mental, 10(42).
  • Egger, M., Smith, G. D., & O’Rourke, K. (2008). Introduction: rationale, potentials, and promise of systematic reviews. Systematic Reviews in Health Care: Meta-Analysis in Context, Second Edition, 1-19.
  • Etchemendy, E., Baños, R. M., Botella, C., & Castilla, D. (2010). Programa de revisión de vida apoyado en las nuevas tecnologías para las personas mayores: Una aplicación de tecnologías positivas. Escritos de Psicología (Internet), 3(2), 1-7.
  • Fortuna-Terrero, F. (2016). Reminiscencia en adultos mayores no institucionalizados de república dominicana: seguimiento de una intervención. Universitat de València.
  • Freeman, M. (2011). Narrative foreclosure in later life: Possibilities and limits. Storying later life: Issues, investigations, and interventions in narrative gerontology, 3-19.
  • Izquierdo-Martínez, A. (2006). Psicología del desarrollo de la edad adulta Teorías y contextos. Revista complutense de educación, 16(2), 601-619.
  • Madrugo, E. (2016). La Gerontología Narrativa como respuesta al envejecimiento subjetivo y la satisfacción personal curso. Universidad de León, León.
  • Mallimaci, F., & Giménez-Béliveau, V. (2006). Historias de vida y método biográfico. Estrategias de investigación cualitativa, 1, 23-60.
  • Martínez, T. (2013). La atención centrada en la persona. Algunas claves para avanzar en los servicios gerontológicos. Actas de la Dependencia, 8, 25-47.
  • Salazar-Villanea, M. (2015). Aproaches from narrative gerontology: autobiographical memory as a resource for identity development in older people. Gerontology, 7, 41-68.
  • Salgado Escalona, M., Noa Legrá, M., Matos Laffita, D., Cardero Leyva, D., & Castillo Perez, Y. (2016). Influencia de algunos factores biopsicosociales en el bienestar subjetivo de adultos mayores institucionalizados. Medisan, 20(10), 2195-2201.
  • Sarasola Sánchez-Serrano, J. L., & Hornillo Araujo, M. E. (2003). El interés emergente por la narrativa como método en el ámbito socio-educativo. El caso de las historias de vida. Portularia: Revista de Trabajo Social (Vol. 3, p. 373-382).
  • Serrano, J. P., Latorre, J. M., Gatz, M., & Montanes, J. (2004). Life review therapy using autobiographical retrieval practice for older adults with depressive symptomatology. Psychology and aging, 19(2), 272.
  • Serrano, J. P., Latorre, J. M., & Montañes, J. (2005). Terapia sobre revisión de vida basada en la recuperación de recuerdos autobiográficos específicos en ancianos que presentan síntomas depresivos. Revista Española de Geriatría y Gerontología, 40(4), 220-227.
  • Velásquez, V., López, L., López, H., Cataño, N., & Muñoz, E. (2011). The effect of an educational program for elderly people’s caregivers. Revista de Salud Pública, 13(4), 610-619.
  • Veras, E. (2010). Historia de vida:¿ un método para las ciencias sociales? Cinta de moebio(39), 142-152.
  • Villar, F., & Serrat, R. (2015). El envejecimiento como relato: Una invitación a la gerontología narrativa. Kairós Gerontologia. Revista da Faculdade de Ciências Humanas e Saúde. ISSN 2176-901X, 18(2), 09-29.
  • Villar, F., & Serrat, R. (2017). Hable con ellos: cuidados narrativos en el marco de una atención centrada en la persona. Revista Española de Geriatría y Gerontología, 52(4), 216-222.