Diseño de un programa de motivación de logro desde el ámbito de la educación superior

  1. López Moya, Manuel
  2. Morán Astorga, Consuelo
Journal:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Year of publication: 2014

Issue Title: Dificultades Educativas

Volume: 3

Issue: 1

Pages: 61-70

Type: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2014.N1.V3.481 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Abstract

The aim of this work was to increase achievement motivation in university students through introducing some changes in our teaching procedure. These changes were proposed in the TARGET system, and they are like that: a) Enrichment of tasks, looking to be attractive for learning; b) to provide opportunities for students to take responsibility for their learning; c) implement assessment systems varied and continuous, and d) make work groups that stimulate collaboration. To assess achievement motivation was applied the Questionnaire Academic Achievement Goal (CM- LA) to 94 students in the start the course. At final the course was applied again to 91 of the 94 initial. The results showed a significantly increased to outcomes motivation, but the increase was not significant in achievement motivation. We can conclude that they are two types of goals in student, and the high is the achievement motivation. And that changing teaching methodology, something changes in students, although the achievement motivation is stronger to change, for what is need to investigate further in this direction.

Bibliographic References

  • Ali, A., Tariq, R.H. and Topping, K. J. (2012). Perspectives of academic activities of universities in Pakistan. Journal of Further and Higher Education 36(3), 1-78.
  • Ames, C. (1992). Achievement goals and the classroom motivational climate. En D.H. Schunk y J. Meece (Eds.), Student perceptions in the classroom (pp. 327-348). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Borkowski, J. G., Carr, M., Rellinger, E. y Pressley, M. (1990). Self-regulated cognition: Interdependence of metacognition, attributions, and self-esteem. En B.F. Jones y L. Idol (dir.), Dimensions of thinking and cognitive instruction (pp. 53-92). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Costa, P. T. y McCrae, R. R. (1999). The NEO PI-R, professional manual. Revised NEO Personality Inventory (NEO PI-R) and NEO Five factor Inventory (NEO-FFI). Odessa: Psychological Assessment Resources.
  • Elliot, A. (2005). A conceptual history of the achievement goal construct. En A. Elliot y C. Dweck (eds.), Handbook of competence and motivation (pp. 52-72). Nueva York: Guilford Press.
  • Gaviria, E. y Fernández, I. (2006). La motivación social. En A. Gómez, E. Gaviria y Fernández, I. (Coords.), Psicología Social, (pp. 35-81). Madrid: Sanz y Torres.
  • González, C., Torregrosa G. y Navas, L. (2002). Un análisis de las metas en situación de aprendizaje para el alumnado de Primaria y Secundaria Obligatoria. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 13(1), 69-87.
  • González, J. (2007). Modelos de motivación académica: una visión panorámica. Revista Electrónica de Motivación y Emoción, 20 (25). Extraído el 14 de febrero de 2009 de http://reme.uji.es/articulos/numero25/article1/texto.html.
  • González, J. y Wagenaar, R. (2003). Tuning Educational Structures in Europe. Informe Final. Fase Uno. Bilbao: Universidad de Deusto.
  • Hayamizu, T. & Weiner, B. (1991). A test of Dweck’s model of achievement goals are related to perceptions of ability. Journal of Experimental Education, 59, 226-234.
  • Hayamizu, T., Ito, A. y Yohiazaki, K. (1989). Cognitive motivational process mediated by achievement goal tendencies. Japanese Research, 31, 179-189.
  • Huertas, J. A. y Agudo, R. (2003). Concepciones de los estudiantes universitarios sobre motivación. En C. Monereo y J. I. Pozo (eds.), La universidad ante la nueva cultura educativa. Enseñar y aprender para la autonomía, (pp. 45-62). Madrid: Síntesis.
  • Kaplan, A. y Maehr, M. (2002). Adolescents’ achievements goals: Situating motivation in sociocultural contexts. En F. Pajares y T. Urdan (eds.), Academic Motivation of adolescents (pp. 125-167). Greenwich: Information Age Publishing.
  • Luh, D. B. y Lu, C. C. (2011). Multiple enrollment programs and academic achievement in design department-case study of National Cheng Kung University. Journal of Design and Environment, 12, 88-99.
  • Lucas, S. (2007, Septiembre). Desarrollo de las competencias “preocupación por la calidad” y “motivación de logro” desde la docencia universitaria. Red U. Revista de Docencia Universitaria, Número 2. Consultado (4/noviembre/2009) en http://www.redu.um.es/Red_U/2.
  • Lucas, S. y Carbonero, M. A. (2002). Construyendo la decisión vocacional. Valladolid: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Valladolid.
  • Maehr, M. L. y Braskamp, L. A. (1986). The motivation factor: A theory of personal investment. Lexington, MA: Lexington.
  • Maehr, M.L. (1984). Culture and achievement motivation. American Psychologist, 29, 887-896.
  • McClelland, D. C. (1984). Human Motivation. Oakland, NJ: Scott Foresman.
  • Meece, J.L. (1994). The role of motivation in self-regulated learning. En D.H. Schunk y B.J. Zimmerman (dirs.), Self-regulation of learning and performance. Issues and educational applications (p.25-44). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Navas, L. y Sampascual, G. (2008). Un análisis exploratorio y predictivo sobre las orientaciones a meta y sobre el contenido de las metas de los estudiantes. Horizontes Educacionales, 13 (1), 23-34.
  • Núñez, J.C. & González-Pienda, J. A. (1994). Determinantes del rendimiento académico. Oviedo: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Oviedo.
  • Núñez, J.C., González-Pienda, J. A., García, M. S., González, S. & García, S. I. (1995). Estrategias de aprendizaje en estudiantes de 10 a 14 años y su relación con los procesos de atribución causal, el autoconcepto y las metas de estudio. Revista Galega de Psicopedagogía, 10-11(7), 219-242.
  • Paolini, P. V. (2009). Contextos favorecedores de la motivación y el aprendizaje. Una propuesta innovadora para alumnos de ingeniería. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 7 (3), 953-984.
  • Pintrich, P. R. (2000). Multiples goals, multiples pathways: The role of goal orientation in learning and achievement. Journal of Educational Psychology, 92 (3), 544-555.
  • Pintrich, P. R. y Schunk, D. (2004). Motivation in Education. Theory, research and applications. Nueva Jersey: Merrill Prentice Hall.
  • Pintrich, P. R. y Schunk, D. H. (2006). Motivación en contextos educativos. Teoría, investigación y aplicaciones. Madrid: Pearson.
  • Pintrich, P. R., Conley, A. y Kempler, T. (2003). Current issues in achievement goal theory and research, 39, 319-337.
  • Pintrich, P.R. (1998). A process-oriented view of student motivation and cognition. En J.S. Stark y L.A. Mets (dir.), Improving teaching and learning through research. New directions for institutional research (p. 65-79). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Reeve, J. (1994). Motivación y emoción. Madrid: McGraw Hill.
  • Schunk, D.H. (1994). Self-regulation of self-efficacy and attributions in academic settings. En D.H.
  • Schunk y B. J. Zimmerman (Eds.), Self-regulation of learning and performance. Issues and educational applications. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Shunk, D. (1991). Autoeficacia y motivación académica. Una visión panorámica. Educational Psychology, 26 (3), 207-231.
  • Weiner, B. (1990). History of motivational research in education. Journal of Educational Psychology, 82, 616-622.
  • Weinstein, C. E. y Mayer, R. E. (1986). The teaching of learning strategies. En M.C. Wittrock, Handbook of research on teaching (3ª ed.) (pp. 315-327). Nueva York: MacMillan.
  • Zimmerman, B. J. (1989). A social cognitive view of self-regulated academic learning. Journal of Educational Psychology, 81, 329-339. Journal of Educational Psychology, 81, 329-339.