Estudio intercultural de la inteligencia emocional y variables psicoeducativas a través del surveymonkey

  1. Trigoso Rubio, Milagros Carla
  2. García Sánchez, Jesús Nicasio
  3. Pacheco Sanz, Deilis Ivonne
Revista:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Any de publicació: 2014

Títol de l'exemplar: LA PSICOLOGÍA DE HOY

Volum: 4

Número: 1

Pàgines: 403-414

Tipus: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2014.N1.V4.859 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Objectius de Desenvolupament Sostenible

Resum

This intercultural study searches to analyse the relationship between emotional intelligence and psychoeducational varibales in young and teenager Spanish and Peruvovian people. We use the new techonologies for assess a simple of 1074 high school students from Spain and Peru by an online system application SurveyMonkey for recovering the information of every self report. This application le tus code and digitalize the data, and after to analyse data through 21.0 version SPSS. We included the General Data Questionnaire (CDG) bult by the team; the TMMS-24 for assess emotional intelligence; and the personality NEO-FFI questionnaire. Results show statistical significative differences in the majority of variables in favour of Peru, exaplaining those results to motivational level of the students. Related with the genre, we can say tha women have higher emotional perception and men higuher emotional comprehension, in line with other studies. When we consider the educational level, the Elder students reach higher marks in self-eficacy and in solve strategies, as the haigher expertice with the school tasks. Finally, the knowledge about the intelligence, the emotions and the emotional intelligence are not related with high levels in openess, emotional perception and clarity, as we expected. We discuss the results to the light of educational implications.

Referències bibliogràfiques

  • Baruto, J., & Burbach, M. (2006). The emotional intelligence of transformational leaders: A field study of elected officials. The journal of social psychology, 146(1), 51-64. doi: 10.3200/socp.146.1.51-64.
  • Bindu, P., & Thomas, I. (2006). Gender differences in emotional intelligence. Psychological studies-university of calicut, 51(4), 261.
  • Brackett, M. A., Rivers, S. E., Shiffman, S., Lerner, N., & Salovey, P. (2006). Relating emotional abilities to social functioning: a comparison of self-report and performance measures of emotional intelligence. Journal of personality and social psychology, 91(4), 780.
  • Extremera, N., & Durán, A. (2006). Inteligencia Emocional y su relación con los niveles de burnout, engagement y estrés en estudiantes universitarios. Revista de educación. 342, 239-256.
  • Extremera, N., & Fernández-Berrocal, P. (2004a). El papel de la Inteligencia Emocional en el alumnado: evidencias empíricas. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 6 (2).
  • Extremera, N., Salguero, J. M., & Fernández-Berrocal, P. (2011). Trait meta-mood and subjective happiness: A 7-week prospective study. Journal of Happiness Studies, 12(3), 509-517.
  • Fernández-Berrocal, P., & Extremera, N. (2006). Emotional Intelligence: A theoretical and empirical review of its first 15 years of history. Psicothema, 18, 7-12.
  • Fernández-Berrocal, P., Extremera, N. & Ramos, N. (2004). Validity and reliability of the Spanish modified version of trait Meta Mood scale. Psychological Reports, 94, 751-755.
  • Fernández-Berrocal,P., & Ruíz, D. (2008).La Inteligencia Emocional en la educación. Revista electrónica de investigación psicoeducativa, 6(2), 421-436.
  • García, A., García, M., & Ramos, P. (2007). Aportaciones de la Inteligencia Emocional y la autoeficacia: aplicaciones para la selección de personal. Anales de psicología, 23 (2) 1-9.
  • García-León, A. M., & Zafra, E. L. (2009). Una revisión de los modelos e instrumentos de evaluación de la Inteligencia Emocional. En Estudios en el ámbito de la Inteligencia Emocional (pp. 15-36). Universidad de Jaén.
  • Gartzia, L., Aritzeta, A., Balluerka, N., & Barberá, E. (2012). Inteligencia Emocional y género: Más allá de las diferencias sexuales. Anales De Psicología, 28(2), 567-575. doi: 10.6018/analesps.28.2.124111
  • Jiménez, M., & López-Zafra, E. (2011). Actitudes sociales y adaptación social en adolescentes españoles: El papel de la Inteligencia Emocional percibida. Revista De Psicología Social, 26(1), 105-117. doi :10.1174/021347411794078417
  • López-Barajas, D. M., & Álvarez, F. O. (2011). Inteligencia Emocional autoinformada en escolares de educación primaria. Revista Electrónica De Investigación y Docencia, 47, 47.
  • Martínez, A.E., Piqueras, J.A. & Inglés, C.J. (2011). Relaciones entre Inteligencia Emocional y Estrategias de Afrontamiento ante el Estrés. Revista Electrónica de Motivación y Emoción, 37, 20-21.
  • Mayer, J., Caruso, D., & Salovey, P. (2000). Selecting a measure of emotional intelligence. The handbook of emotional intelligence theory, development, assessment, 320-342. San Francisco: Jossey Bass.
  • Mayer, J. D., & Salovey, P. (1997). What is emotional inteligence?. En P. Salovey y D. Sluyter (EDS), Emotional development and emotional intelligence: Implication for educators, 3, 31. New York: Basic books.
  • Mestre, J., Guil, P., Lopes, P., Salovey, P., & Gil-Olarte, P. (2006). Emotional intelligence and social and academic adaptation to school. Psicothema, 18, 112-117.
  • Otero Martínez, C., Martín López, E., León del Barco, B., & Vicente Castro, F. (2009). Inteligencia Emocional y rendimiento académico en estudiantes de enseñanza secundaria. Diferencias de género. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación, 17, 275-284.
  • Palomera, R., Salguero, J.M., & Ruiz-Aranda, D. (2012). La percepción emocional como predictor estable del ajuste psicosocial en la adolescencia. Revista internacional clínica y de salud, 20(1). 43-58.
  • Pena, M., Extremera, P., & Rey, L. (2011). El papel de la Inteligencia Emocional percibida en la resolución de problemas sociales en estudiantes adolescentes. REOP. 22 (1), 69-79.
  • Revuelta, A. (2006). Inteligencia Emocional percibida y optimismo disposicional en estudiantes universitarios. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 9(1), 1-13.
  • Salovey, P., & Mayer, J. (1990). Emotional intelligence. Imagination, cognition, and personality, 9, 185-211. doi :10.2190/DUGG-PZ4E-52WK-6CDG
  • Salovey, P., Woolery, A., & Mayer, J. (2001). Emotional intelligence: Social psychology: interpersonal process, 279-307. doi :10.1017/ CBO9780511806582.019
  • Vallejo, B., Martínez, J., García, C., & Rodríguez, C. (2012). Influencia de la Inteligencia Emocional en el rendimiento académico escolar, 13º congreso virtual de psiquiatría.com. www.interpsiquis 2012- Febrero 2012
  • Villanueva, J., & Sánchez, J. (2007). Trait emotional intelligence and leadership self-efficacy: Their relationship with collective efficacy. The Spanish Journal of Psychology, 10 (2), 349-357.
  • Zavala, M. A., & López, I. (2012). Adolescentes en situación de riesgo psicosocial: ¿Qué papel juega la Inteligencia Emocional? Behavioral Psychology / Psicología Conductual: Revista Internacional Clínica y De La Salud, 20(1), 59-75.
  • Zeidner, M., Roberts, R. D., & Matthews, G. (2008). The science of emotional intelligence. European Psychologist, 13(1), 64-78.