Aprendizaje del fútbol en la educación física escolar a partir de un modelo comprensivo

  1. José María Yagüe Cabezón 1
  2. Carlos Gutiérrez-García 1
  1. 1 Universidad de León, España
Zeitschrift:
Revista Española de Educación Física y Deportes: REEFD

ISSN: 1133-6366

Datum der Publikation: 2018

Nummer: 423

Seiten: 41-55

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Revista Española de Educación Física y Deportes: REEFD

Zusammenfassung

This work aims at reviewing the theoretical framework of the game-centered approach model for the teaching of games, as well as to show an example of a practical lesson for school physical education in secondary education. To this end, the sport of football and a the three-phase Tactical Games model have been selected. The final purpose of this manuscript is to be a valuable resource for physical education teachers, since there is a great lack of practical proposals in this view of sports education in the school context.

Bibliographische Referenzen

  • Abad, M. T., Benito, P.J., Giménez, F. y Robles, J. (2013). Fundamentos pedagógicos de la enseñanza del deporte: Una revisión de la literatura. Cultura, Ciencia y Deporte, 23(8). 137-146.
  • Aguilar Sánchez, J, Tamayo, I M. y Chirosa Ríos, L J. (2016). La evaluación en educación física a través del “Game Perfomance Assessment Instrument” (GPAI). Estudios Pedagógicos, 42(2), 7-19.
  • Alarcón, F., Cárdenas, D., Miranda, M.T y Ureña, N. (2009). Los modelos de enseñanza utilizados en los deportes colectivos. Investigación Educativa, 13(23), 101-128.
  • Alison, S. y Thorpe, R. (1997). A comparison of the effectiveness of two approaches to teaching games within physical education. A skills approach versus a games for understanding approach. The British Journal of Physical Education, 28(3), 9-13.
  • Arias, J.L. y Castejón, F.J. (2012). Review of the instruments most frequently employed to assess tactics in physical education and youth sports. Journal of Teaching in Physical Education, 31(4), 381-391.
  • Avelar, B., & Figueiredo, A. (2009). La iniciación a los deportes de combate: interpretación de la estructura del fenómeno lúdico luctatorio. Revista de Artes Marciales Asiáticas, 4(3), 44-57.
  • Avelar-Rosa, B., Gomes, M., Figueiredo, A., & López-Ros, V. (2015). Caracterización y desarrollo del “saber luchar”: contenidos de un modelo integrado para la enseñanza de las artes marciales y de los deportes de combate. Revista de Artes Marciales Asiáticas, 10(1), 16-33
  • Brooker, R., Kirk, D., Braiuka, S. y Bransgrove, A. (2000). Implementing a game sense approach to teaching junior high school basketball in a naturalistic setting. European Physical Education Review, 6(I), 7-26.
  • Bunker, D. y Thorpe, R. (1982). A model for the teaching of games in the secondary school. Bulletin of Physical Education, 19, 5-8.
  • Castelló, A. y Cladellas, R. (2013). La evaluación de la comprensión en el aprendizaje: El empleo de las TIC en el análisis de estructuras de conocimiento. Estudios Pedagógicos, 39(1), 41-57.
  • Cecchini, J. A., Fernández, J., González, C. y Arruza, J. A. (2008). Repercusiones del Programa Delfos de educación en valores a través del deporte en jóvenes escolares. Revista de Educación, 346, 167-186.
  • Clemente, F. y Mendes, R. (2011). Aprender o jogo jogando: uma justificaçao transdisciplinar. Exedra: Revista Científica, 5, 27-36.
  • Conte, L., Moreno-Murcia, J. A., Pérez, G. e Iglesias, D. (2013). Comparación metodología tradicional y comprensiva en la práctica del baloncesto. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 13(51), 507-523.
  • Contreras Jordan O., Velázquez R. y De La Torre, E. (2001). Iniciación deportiva. Madrid: Síntesis,
  • Contreras, O.R., García, L.M. y Cervelló, E. (2005). Transfer of tactical knowledge from invasión games to floorball. Journal of human movement studies, 49, 193-213.
  • Devís, J. y Peiró, C. (1992). Nuevas perspectivas curriculares en la Educación Física: la salud y los juegos modificados. Barcelona: Inde.
  • Diaz del Cueto, M. y Castejon, F.J. (2011). La enseñanza comprensiva del deporte: dificultades del profesorado en el diseño de tareas y en la estrategia pregunta respuesta. Tándem Didáctica de la Educación Física, 37, 31-41.
  • García, J. A. y Ruiz, L. M. (2003). Análisis comparativo de dos modelos de intervención en el aprendizaje del balonmano. Revista de Psicología del Deporte, 12(1), 55-66.
  • García-López, L. M., González Villora, S., Gutierrez, D. y Serra, J. (2013). Development and validation of the Game Performance Evaluation Tool (GPET) in soccer. Revista Euroamericana de Ciencias del Deporte, 2(1), 89-99.
  • Gil, A. y del Villar, F. (2014). Aplicación de un programa de entrenamiento decisional en tiempo real de juego, para la mejora del rendimiento táctico individual del deportista. En A. García-Gozález y F. del Villar (EDS.), Entrenamiento táctico y decisional en el deporte. (pp. 132-146). Madrid: Síntesis.
  • Gray, S. y Sproule, J. (2011). Developing Pupils’ Performance in Team Invasion Games. Physical Education and Sport Pedagogy, 16(1), 15-32.
  • Griffin, L. L., Mitchell, S. A. y Oslin, J. L. (1997). Teaching sport concepts and skills: A tactical games approach. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Gutiérrez, M., Pilsa, C. y Torres, E. (2007). Perfil de la educación física y sus profesores desde el punto de vista de los alumnos. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 3(8), 39-52.
  • Harvey, S. (2009). A study of interscholastic soccer players’ perceptions of learning with game sense. Asian Journal of Exercise and Sport Science, 6(1), 1-10.
  • Harvey, S., Cushion, C.J., wegis, H.M. y Massa-Gonzalez, A.N. (2010). Teaching games for understanding in American high-school soccer: A quantitative data analysis using the game performance assessment instrument. Physical Education and Sport Pedagogy, 15(1), 29-54.
  • Hill, G. M. y Cleven, B. (2006). A comparison of students’ choices of 9th grade physical education activities by ethnicity. High School Journal, 89(2), 16-23.
  • Keating, X. D. (2003). The current often implemented fitness tests in physical education programs: problems and future directions. Quest, 55(2), 141-160.
  • Light, R. (2006). Game sense: Innovation or just good coaching? New Zealand Physical Educator, 39(1), 8-19.
  • Light, R. y Tan, S. (2006). Culture, embodied experience and teachers’ development of TGfU in Australia and Singapore. European Physical Education Review, 12(1), 99-117.
  • López, V. M., Kirk, D., Lorente, E., MacPhail, A. y Macdonald, D. (2013). Alternative assessment in physical education: a review of international literature. Sport, Education and Society, 18(1), 57-76.
  • Mandigo, J., Butler, J. y Hopper, T. (2007). what is teaching games for understanding? A canadian perspective. Physical y Health Education Journal, 73(2), 14-20.
  • Memmert, D. y Harvey, S. (2010). Identification of non-specific tactical tasks in invasion games. Physical Education y Sport Pedagogy, 15(3), 287-305.
  • Méndez, A. (Coord.). (2009). Modelos actuales de iniciación deportiva. Unidades didácticas de deportes de invasión. Sevilla: wanceulen.
  • Méndez-Giménez, A., Fernández-Río, J. y Casey, A. (2012). Using the TGFU tactical hierarchy to enhance student understanding of game play. Expanding the target games category. Cultura, Ciencia y Deporte, 7(20), 135-141.
  • Miller, A. (2015). Games Centered Approaches in Teaching Children & Adolescents: Systematic Review of Associated Student Outcomes. Journal of Teaching in Physical Education, 34(1), 36-58.
  • Mitchell, S. A., Oslin, J. L. y Griffin, L. L. (2006). Teaching sport concepts and skills: A tactical games approach (2a ed.). Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Oslin, J.L., Mitchell, S.A. y Griffin, L.L. (1998). The game performance assessment instrument (GPAI): Development and preliminary validation. Journal of Teaching in Physical Education, 17(2), 231243.
  • Pigott, B. (1982). A psychological basis for new trends in games teaching. Bulletin of Physical Education 18 (1), 17-22.
  • Práxedes Pizarro, A., García-González, L., Moreno Cortes, A., Moreno Arroyo, P. y Moreno Domínguez, A. (2016). Aplicación de un programa de intervención para mejorar la comprensión táctica en fútbol sala: un estudio en contexto educativo. Movimento, 22(1), 51-62.
  • Rink, J. E. (1996). Tactical and skill approaches to teaching sport and games: Introduction. Journal of Teaching in Physical Education, 15(4), 397-398.
  • Salter, D. G. (1999). Teaching games and sport in New Zealand health and physical education curriculum. Journal of Physical Education New Zealand, 32(1), 17-20.
  • Sánchez, J.; Molinero. O. y Yagüe, J. Mª. (2012). Incidencia de dos metodologías de entrenamientoaprendizaje sobre la técnica individual de futbolistas de 6 a 10 años de edad. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 22, 29-32
  • Sánchez, J., Yagüe, J. Mª. y Molinero, O. (2013). Estudio del nivel de diversión generado por la aplicación de un programa de entrenamiento técnico y otro táctico en futbolistas jóvenes. Cuadernos de Psicología del Deporte, 13(1), 95-102.
  • Sánchez-Oliva, D., Sánchez-Miguel, P. A., Leo, F. M.; Amado, D. y García-Calvo, T. (2013). Desarrollo y validación de un cuestionario para analizar la percepción de comportamientos positivos en las clases de educación física. Cultura y Educación, 25(4), 495-507.
  • Singleton, E. (2010). More than “just a game”: History, pedagogy, and games in physical education. Physical y Health Education Journal, 76(2), 22-27.
  • Stolz, S. y Pill, S. (2014). Teaching games and sport for understanding Exploring and reconsidering its relevance in physical education. European Physical Education Review, 20(1), 36-71.
  • Sunay, H., Gündüz, N. y Dolasair, S. (2004). The effects of different methods used in teaching Basic volleyball techniques to physical education teacher candidates. International Journal Physical Education, 3, 28-32.
  • Turner, A. P. y Martinek, T. J. (1995). Teaching for understanding: A model for improving decision making during game play. Quest, 47(1), 44-63.
  • Ureña, N., Alarcón, F. y Ureña, F. (2009). La realidad de los deportes colectivos en la enseñanza secundaria: Cómo planifican e intervienen los profesores de Murcia. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 16, 9-15.
  • Valero, A. (2005). Análisis de los cambios producidos en la metodología de la iniciación deportiva. Apunts: Educación física y deportes, 79(1), 59-67.
  • Verdú, P., Alzamora Damiano, E. N., Martínez Carbonell, J. A. y Pérez Turpin, J. A. (2015). Análisis de los diferentes métodos de enseñanza utilizados en el fútbol base. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 28, 94-97.