Análisis de la creatividad desde una perspectiva educativa en deficiencia visual

  1. José Enrique Llamazares de Prado 1
  2. Ana Rosa Arias Gago 1
  3. María Antonia Melcón Álvarez 1
  1. 1 Universidad de León, España
Revista:
Revista Sonda: Investigación y Docencia en Artes y Letras

ISSN: 2254-6073

Any de publicació: 2016

Número: 5

Pàgines: 58-71

Tipus: Article

Altres publicacions en: Revista Sonda: Investigación y Docencia en Artes y Letras

Resum

Scarcely have been research dealing with the relationship between blindness and creativity, by the inaccurate estimate of that fail to an interaction in a predominantly visual action. Being the education the basic pillar of society, and a fundamental right, where all children have access to achieve their full potential cognitive, emotional and creative. In the following work raises the relevance in the educational landscape of significant elements such as creativity and divergent thinking, through a development in the creative field and visual impairment, delves into studies of the creative factor, and the value which implies creativity as a teaching tool for education. This exhibition has as main objective the review of the studies of visual disability and creativity, through the methodology of meta-analysis, there is a broad consensus on the wording and sequencing of stages comprising, being very similar to those of any empirical research (Rosenthal, 1991 cit. in Cooper, Hedges & Valentine, 2009). We want a systematised reflection of the synthetic quantitative estimate of all of the available studies, proposing to establish a theoretical framework linking creativity in the education of students with visual impairment, providing personal assessments about the above mentioned variables in this study. Inside the findings evidenced the function of the creative potential, through divergent thinking in the creation of concepts and ideas, solving problems, with interest not only in education but in any area of life.

Referències bibliogràfiques

  • Al-Dababneh, K., al-Masa’deh, M. y Oliemat, E. “The effect of a training programme in creativity on developing the creative abilities among children with visual impairment”. Early Child Development and Care, 185 (2), 2015, pp. 317-339.
  • Allen, P. Arte-terapia: guía de autodescubrimiento a través del arte y la creatividad. Madrid, Gaia, 2010.
  • Aguês Da Cruz, S. D. DO PARADIGMA DO VER AO DO TOCAR. O DEVIR HÁPTICO NA CRIAÇÃO ARTÍSTICA CONTEMPORÂNEA [Tesis doctoral no publicada]. Universitat Politècnica de València, 2016. doi:10.4995/Thesis/10251/61441.
  • Bae, S., Song, J. & Kim, H. “Teachers’ creativity in career technical education: The mediating effect of knowledge creation practices in the learning organization”. The Korean Social Science Journal, 39 (1), 2012, pp. 59-81.
  • Betancourt, J. y Valadéz, M. Atmósferas creativas. Juega, piensa y crea. Ciudad de México, Manual Moderno, 2005.
  • Bregagnolo, E. N. TALLER “LA EDUCACIÓN INICIAL” (Doctoral dissertation, Universidad Nacional del Nordeste), 2015. Recuperado de: http://hum.unne.edu.ar/academica/ambientacion/modulos/modulo_inicial.pdf
  • Caballo, C. y Núñez, M. “Personas con discapacidad visual”. En Discapacidad e inclusión: manual de docencia. Salamanca, Amaru Ediciones, 2013, pp. 259-284.
  • Carpio, C. “La creatividad como conducta”. En Bazán Ramírez, A. (comp.) Aportes conceptuales y metodológicos en Psicología Aplicada. Ciudad de México, Instituto Tecnológico de Sonora, 1999, pp. 37-54.
  • Cooper, H., Hedges, L. & Valentine, J. (Eds.) The handbook of research synthesis and meta-analysis. Russell Sage Foundation, 2009.
  • Chacón, Y. “Una revisión crítica del concepto de creatividad”. Revista actualidades investigativas en educación, 5 (1), 2005, pp. 1-30. DOI: http://dx.doi.org/10.15517/aie.v5i1.9120
  • Chinchilla, M. y Conejo, I. “Creatividad, expresión y arte: Terapia para una educación del siglo XXI. Un recurso para la integración”. EA, Escuela abierta: revista de Investigación Educativa, (6), 2003, pp. 129-148.
  • Da Rosa, M., Goncalves, I. y da Cunha, S. “El Profesor de Arte para Niños Ciegos: Prácticas Pedagógicas en Dos Realidades.” Brasil, UDESC, 2011. Recuperado de http://www.saece. org.ar/docs/congreso4/trab24.pdf
  • Datta, P. “Self-concept and vision impairment: A review”. British Journal of Visual Impairment, 32 (3), 2014, pp. 200-210.
  • Datta, P. “Autoconcepto y discapacidad visual: una revisión bibliográfica. Integración”. Revista sobre discapacidad visual. (65), ONCE, 2015.
  • De Bono, E. Pensamiento creativo: El poder del Pensamiento Lateral. Manual de creatividad. Argentina, Paidós Plural, 2000, pp. 1-186
  • De Prado, D. La creatividad, motor de la renovación esencial de la educación. Educrea, Universidad de Santiago de Compostela, 2003.
  • Díaz, M. “El Alumnado con Deficiencia Visual. Necesidades y respuesta educativa”. Innovación y Experiencias Educativas. (14), 2009, pp. 1-8.
  • Dosio, P. Apuntes sobre el arte de los no videntes. Folleto Vicerrectoría Académica, Biblioteca Mario Carvajal, Universidad del Valle, 2007.
  • Dosio, P. A. (s.f.). La educación y los no videntes. Recuperado de http://www.pasoapaso.com. ve/index.php/unadecadaretratando/item/ 480-La%20educaci%C3%B3n%20y%20los%20 no%20videntes
  • Dulin, D. y Hatwell, Y. “The effects of visual experience and training in raised-line materials on the mental spatial imagery of blind persons”. Journal of Visual Impairment & Blindness (JVIB), (07), 2006.
  • Duarte, E. “Creatividad como un recurso psicológico para niños con necesidades educativas especiales”. Sapiens: Revista Universitaria de Investigación, 4( 2), 2003, pp. 13-32. Espinosa, R. “El proceso creativo de personas invidentes como una forma de expresión comunicativa”. Creatividad y sociedad: revista de la Asociación para la Creatividad, (22), 2014, pp. 6-34.
  • Espinosa, R. y Castillo, H. “Análisis y evaluación de la generación de iconos mentales en personas invidentes a partir de la percepción virtual táctil utilizando realidad virtual y sistemas hápticos”. Icono14, 12 (2), 2014, pp. 295-317.
  • Fernández, E. R. (s.f.). La Creatividad en la educación de alumnos con necesidades educativas especiales. Recuperado de: http://www.iacat.com/revista/recrearte/recrearte01/elena. htm
  • Fernández, E. La creatividad en el desarrollo de los niños ciegos. Universidad de Santiago de Compostela, 2005.
  • Frías, P. “ENCREA: docentes con entrenador personal en creatividad Estudio de caso único con línea base múltiple”. Creatividad y sociedad: revista de la Asociación para la Creatividad, nº 21, 2013, pp. 4-27.
  • Gardner, H. Las inteligencias múltiples: La Teoría en la práctica. Barcelona, Paidós, 2011. Grunwald, M. (Ed.). Human haptic perception: Basics and applications. Springer Science & Business Media, 2008.
  • Halder, S, & Datta, P. “An exploration into self concept: A comparative analysus between the adolescents who are sighted and blind in India”. British Journal of Visual Impairment, 30 (1), 2012, pp. 31-41.
  • Heredia, M. Artes Plásticas: La comunicación de la experiencia artística en las personas con ceguera. (Tesis inédita de doctorado). Instituto Universitario Nacional del Arte I.U.N.A, 2009, pp. 1-64. Recuperado de: http://www.arteuna.com/talleres/tesis/Tesis-Maria_Cristina_HEREDIA_BASAIL.pdf
  • Hodge, S. & Eccles, F. Loneliness, social isolation and sight loss: a literature review conducted for Thomas Pocklington Trust. Lancaster University, 2013, pp. 1-44. Recuperado de: http://eprints.lancs.ac.uk/68597/1/loneliness_social_isolation_and_sight_loss_final_report_ dec_13.pdf
  • Holmes, E., Hughes, B. & Jansson, G. “Haptic perception of texture gradients” Perception 27 (8), 1998, pp. 993 – 1008.
  • Jiménez, J., Artiles, C., Rodríguez, C. y García, E. Adaptación y Baremación del Test de Pensamiento creativo de Torrance: Expresión Figurada. Educación Primaria y Secundaria. Canarias, Consejería de Educación, Cultura y Deportes del gobierno de Canarias, 2007.
  • Lobato, S., Martínez, M. y Molinos, I. “El desarrollo de habilidades en las personas con necesidades educativas especiales a través de la expresión plástica”. EA Escuela Abierta: Revista de Investigación Educativa, nº 6, 2003, pp. 47-70.
  • López, O. “Enseñar creatividad. El espacio educativo”. Cuad. Fac. Humanid. Cienc. Soc. Univ. Nac. Jujuy, 12, 2008, p. 49.
  • Lorenzo, J. La educación artística del deficiente visual. Análisis específico del lenguaje plástico. (Tesis inédita de doctorado). Universidad de La Laguna, 2004.
  • Lozano, J., Cerezo, M. y Alcaraz. Plan de Atención a la Diversidad. Madrid, Alianza, 2015.
  • Marín, R. La Creatividad: diagnóstico, evaluación e investigación. Madrid, UNED, 1995.
  • Marina, J. y Marina, E. El aprendizaje de la creatividad. Barcelona, Ariel, 2013.
  • Martínez Abellán, R. “Deficiencia visual, creatividad, expresión y terapias artísticas” (I). Polibea, nº 74, 2005, pp. 15-26.
  • Martínez Abellán, R. “Deficiencia visual, creatividad, expresión y terapias artísticas” (II). Polibea, nº 75, 2005, pp. 29-43.
  • Mishra, V. & Singh, A. “A comparative study of self-concept and self-confidence of sighted and visually impaired children”. EXCEL Internacional Journal of Multidisciplinary Management Studies, 2 (2), 2012, pp. 148-157.
  • Moreno, M., Huijbregt, L. y Ramírez, A. “Conocimiento estético y percepción háptica en la experiencia del arte como motor en las relaciones humanas”. Red Visual, nº 17, 2012, pp.15-22.
  • Recuperado de: http://www.redvisual.net/images/PDF/17/redvisual17_02_moreno-huijbergt-ramirez.pdf
  • Muñoz, A. Manual de creatividad (Textos Docentes). Madrid, Fundación Universitaria San Pablo CEU, 1, 2015, pp. 128.
  • Nuñez, M. “La deficiencia visual”. En Memorias del III Congreso “La atención a la diversidad en el sistema educativo”, Universidad de Salamanca, Instituto Universitario de Integración en la Comunidad. ONCE, 2001. Recuperado de: https://campus.usal.es/~inico/actividades/ actasuruguay2001/10.pdf
  • Penagos, J. y Aluni, R. “Creatividad, una aproximación”. Revista Psicología (Edición Especial), 2000, pp.1-8.
  • Peña, N. Otras visualidades: crear y enseñar fotografía desde la percepción invidente. (Tesis inédita de doctorado). Universidad Complutense de Madrid, 2014, pp. 29-110.
  • Pérez-Pereira, M. & Conti-Ramsden, G. Language development and social interaction in blind children. Psychology Press, 2013, pp. 37-91.
  • Pinquart, M. & Pfeiffer, J. P. “Body image in adolescents with and without visual impairment”. British Journal of Visual Impairment, 30 (3), 2012, pp. 122-131.
  • Rodríguez, A. “Integración escolar de alumnos con deficiencia visual en España: Algunas sugerencias espaciales y contribuciones tecnológicas y tiflotecnológicas”. Estudios pedagógicos, Valdivia, nº 29, 2003, pp. 143-153.
  • Romero, S. “Creativity in education, its development from a pedagogical perspective”. Journal of sport and health research, 5, (2), 2013, pp. 221-228.
  • Rubin, J. A. Child art therapy. 25 th Anniversary Edition. New York, New York, John Wiley & Sons, 2011, pp. 90-110.
  • Ruiz, M. “Discapacidad y sociedad: un programa educativo en el museo dirigido a personas con discapacidad visual”. Revista de Enseñanza Universitaria, nº 23, 2004, pp. 47-62.
  • Sternberg, R. y Lubart, T. La creatividad en una cultura conformista. Un desafío a las masas. Barcelona, Paidós, 1997.
  • Vanlierde, A. & Wanet-Defalque, M. “The role of visual experience in mental imagery”. Journal of Visual Impairment & Blindness (JVIB), 99 (03)165-178, 2005.
  • Warren, D. Blindness and children: An individual differences approach. Cambridge, University Press, 1994, pp. 333.