Estado de la cuestión en Revistas de Educación sobre el éxito profesional

  1. Isabel Cantón Mayo 1
  2. José Ramón Fernández Díaz 2
  1. 1 Universidad de León
    info

    Universidad de León

    León, España

    ROR https://ror.org/02tzt0b78

  2. 2 Universidad de La Rioja
    info

    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/0553yr311

Journal:
IJERI: International journal of Educational Research and Innovation

ISSN: 2386-4303

Year of publication: 2018

Issue: 10

Pages: 64-90

Type: Article

More publications in: IJERI: International journal of Educational Research and Innovation

Abstract

Success is a goal as desirable as difficult to achive. It is assumed that success is what people pursue in order to enjoy a happy life, besides to feel the admiration and the respect of their peers, at the same time they earn a living. In this revision three aims are sought: to review the existing literature on professional success, summarize the frequency rate of studies on this subject in recent years and to categorise the results to facilitate their diffusion in future studies. The method used has been the search of databases, repositories and summaries of journals and books with ISBN which have investigated on professional success along the last ten years. An explanatory and descriptive study of 32 articles, published in 27 different journals of very diverse fields, is carried out, which means an intentional average sample research on the subject. The results show us concurrence of works in the years 2014 and 2016. Also in the journals “Anales de Psicología”, “Comunicar”, “Educación XXI”, “Revesco” y “Revista de Educación”. The conceptual evolution of professional success is related with English language and new technologies mastering.

Bibliographic References

  • Álvarez, O., Estevan, I., Falcó, C., Hernández – Mendo, A., Castillo, I. (2010). Perfil de habilidades psicológicas en taekwondistas universitarios y su relación con el éxito en competición. Cuadernos de Psicología del Deporte, 14 (3), 13 – 20.
  • Arthur, M. B., Hall, D. T., Lawrence, B. S. (1989). Handbook of Career Theory. Cambridge University Press.
  • Arthur, M. B., Khapova, S. N., Wilderom, C. P. M. (2005). Career success in a bounderyless career world. Journal Organizational Behavior, 26 (2), 117 – 202.
  • Borracci, R. A., Pittaluga, R. D., Álvarez Rodríguez, J. E., Arribalzaga, E. B., Poveda Camargo, R. L., Couto, J. L., Provenzano, S. L. (2014). Factores asociados con el éxito académico de los estudiantes de medicina de la Universidad de Buenos Aires. Medicina 74 (6), 451 – 456.
  • Caicedo Torres, M. A. (2007). Éxito profesional. Revista Códice, 3 (1), 41 – 47.
  • Cambria Fierro, J., Centeno, E., Olavarría, A., Vázquez Carrasco, R. (2013). Factores de éxito de CRM: un estudio exploratorio en el sector bancario español. Universia Business Review, 43, 144 – 167.
  • Cantón Mayo, I. y Ferrero De Lucas, E. (2016). La gestión del conocimiento en revistas de educación. Educar, 52 (2), 401 – 422.
  • Casallas Osorio, W. S. (2009). Identificación de competencias laborales de asesores comerciales en una compañía de aseguramiento y prestación en servicios de salud. Revista Avances en Psicología Latinoamericana, 27 (1), 207 – 230.
  • Chow, H.P.H. (2010). Predicción de éxito académico y bienestar psicológico en una muestra de estudiantes universitarios canadienses. Electronic Journal of Research in Educational, 8 (21), 473 – 496.
  • Coque Martínez, J., Díaz Bretones, F., López Mielgo, N. (2013). Factores para la puesta en marcha y el éxito de microempresas asociativas creadas por jóvenes egresados universitarios. Revesco, 112, 66 – 94.
  • Contreras, J. M. (2017). ¿Qué es el éxito profesional? http://www.jmcontreras.es/index.php/blog/1337-ique-es-el-exito-profesional
  • De Haro, J. M., Castejón, J. L. (2014). Inteligencia emocional percibida, inteligencia general y éxito profesional en el inicio de la carrera: validez predictiva e incremental. Anales de Psicología, 30 (2), 490 – 498.
  • Duran Bellonch, M., Ion, G. (2014). Investigadoras Con Éxito En La Universidad... ¿Cómo Lo Han Logrado? Educación XXI, 17 (1), 39 – 57.Fadiman, J y Frager, R. (2001). Teorías de la Personalidad. Alfaomega Grupo Editor. México D.F. Universidad Iberoamericana.
  • García Ruiz, M. J. (2011). ¿Cuáles son las razones subyacentes al éxito educativo de Corea del Sur? Revista Española de Educación Comparada, 18, 203 – 224.
  • González Martín, R. (2016).Evaluando el éxito y futuro de la prueba de acceso para mayores de 45 años en la Universidad de Sevilla. Aula de Encuentro, 18 (2), 97 – 119.
  • Gil Madrona, P., García Gómez Heras, S., Hernández Barrera, V., López de Andrés, A., López Gómez, L., Fernández García, H., Díaz Suárez, A., Carrasco Garrido, P.(2016). Comportamientos del profesor universitario y éxito académico de los estudiantes de los grados de maestro de infantil y primaria. Anales de Psicología, 32 (3), 847 – 854.
  • Heslin, P. (2005). Conceptualizing and evaluating career success. Journal Organizational Behavior, 26, 113 – 136.
  • Idrovo Carlier, S., Leyva Townsend, P. (2014). Éxito y satisfacción laboral y personal: cómo lo perciben mujeres que trabajan en Bogotá (Colombia). Pensamiento y Gestión, 36, 153 – 181.
  • Longás Mayayo, J., Riera Romaní, J. (2016). Resultados del Observatorio Transición Escuela –Trabajo y monitoreo de la red Socioeducativa de Sant Vicenç dels Horts para el éxito escolar
 y el empoderamiento de los jóvenes. Bordón. Revista de Pedagogía, 68 (4), 103 – 120.
  • López Gullón, J. M., García Pallarés, J., Berengüi Gil, R., Martínez Moreno, A., Morales Baños, V., Torres Bonete, M.D., Díaz, A. (2011). Factores físicos y psicológicos predictores del éxito en lucha olímpica. Revista de Psicología del Deporte, 20 (2), 573 – 588.
  • Martín Casabona, N., Larena Fernández, R., Mondéjar, E. (2012). Trayectorias educativas de éxito de estudiantes de origen inmigrante escolarizados en el sistema educativo español. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 26 (1), 105 – 118.
  • Martínez Linares, E.H., Cañas, J. A., Gómez Limón, J. A., Casanova, A. (2014). Análisis de los principios cooperativos en el éxito de las cooperativas agrarias en el estado de Zulia. Revista Fac. Agron. LUZ, 31, 290 312
  • Martínez, M., Mijares, B., Prieto, M., Ramos, L., Díaz, B. (2012). Percepciones ante el éxito profesional: una filosofía de vida en estudiantes universitarios. Revista Negotium, 7 (21), 58 – 75.
  • Melgar Alcantud, P. (2014). Grupos interactivos en educación infantil: Primer paso para el éxito educativo. Intangible Capital, 11 (3), 316 – 332.
  • Mora, J. G., CEGES-LMPF. (2008). El “éxito laboral” de los jóvenes graduados universitarios europeos. Revista de Educación, número extraordinario 2008, 41 – 58.
  • Oliva, M. (2011). Fama y éxito profesional en «Operación Triunfo» y «Fama ¡a bailar!». Comunicar, 39 (10), 185 – 192.
  • Pérez Garcias, A., Tur, G., Negre Bennàssar, F., Lizana, A. (2017). Factores de éxito de las comunidades virtuales universitarias basadas en redes sociales. Análisis de XarFED. Revista Complutense de Educación, 28 (2), 497 – 515.
  • Pineda Herero, P., y otros. (2016). Factores que intervienen en la inserción laboral de los titulados en Educación en tiempos de crisis: un estudio sobre Cataluña. Revista de Educación, 370, 172 – 198.
  • Robles Acosta, C., Cruz García, J. A., Mejía Peña, A. L., Marcelino Aranda, M. (2016). Estudio cualitativo de la percepción de éxito en estudiantes Universitarias. Diotima, Revista Científica de Estudios Transdisciplinaria, 1 (2), 39 – 55.
  • Rodríguez Izquierdo, R. M. (2010). Éxito académico de los estudiantes inmigrantes. Factores de riesgo y de protección. Educación XXI, 13 (1), 101 – 123.
  • Sanchís Palacio, J. R., Campos Climent, V., Mohedano Suanes, A. (2015). Factores clave en la creación y desarrollo de cooperativas. Estudio empírico aplicado a la comunidad valenciana. Revesco, 119, 183 – 207.
  • Sandín Esteban, M. P., Sánchez Martí, A. (2015). Resilience and school success of young immigrants. Infancia y aprendizaje, 38, 175 – 211.
  • Solís Zañartu, M. C., Núñez Vega, C., Contreras Valenzuela, I., Vásquez Lara, N., Ritterhaussen Klaunning, S. (2016). Inserción profesional docentes: problemas y éxitos de los profesionales participantes. Estudios Pedagógicos, 17 (2), 331 – 342.
  • Torres Díaz, J. C. (2016). Usos de Internet y éxito académico en estudiantes universitarios. Comunicar, 48, (24), 61 – 70.
  • Vicente Oliva, S., Martínez Sánchez, Á., Berges Muro, L. (2015). Buenas prácticas en la gestión de proyectos de I+D+i, capacidad de absorción de conocimientos y éxito. DYNA, 82 (191), 109 – 117.
  • Vizcarra Bordi, I., Vélez Bautista, G. (2007). Género y éxito científico en la Universidad Autónoma del Estado de México. Estudios Feministas, 15 (3), 581 – 608.
  • Zamora Betancur, E. A. (2009). Conquistando el sueño americano: trayectorias laborales de éxito profesional. Sociedad y Economía, 17, 115 – 139.