Mindfulnessatención plena en educación infantil

  1. Pacheco-Sanz, Deilis-Ivonne
  2. Canedo-García, Alejandro
  3. Manrique Arija, Andrea
  4. García-Sánchez, Jesús-Nicasio
Revista:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Any de publicació: 2018

Títol de l'exemplar: EL PAPEL DE LA PSICOLOGÍA HOY

Volum: 2

Número: 1

Pàgines: 105-114

Tipus: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2018.N1.V2.1177 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Resum

We live in a society where even the youngest children present many situations of stress, usually provoked by adults, who do not know how to face them. That is why we are interested in investigating the intervention proposals that have been made to work on mindfulness in the classroom for early childhood education. For this purpose, a review of national and international studies in the field of positive psychology has been carried out, which allow to verify the benefits that Mindfulness has on people, specifically, those that demonstrate the usefulness of teaching to practice mindfulness children from early ages. The intervention programs designed, around this construct, contemplate activities in which children are more aware of their own body, their breathing, their emotions, those of their peers, etc .; and, they show that now children, through emotional education, have an effective tool that helps them to face life in a more conscious and full way, which achieve great results for their relationship with themselves and with society. We received funds through a grant to finance the predoctoral recruitment of research staff by the Junta de Castilla y León (EDU/1083/2013), cofinanced by the European Social Fund, within the Operational Program of the European Regional Development Fund (ERDF) 2014-2020 of Castilla y León.

Referències bibliogràfiques

  • Alvear, D. (2015). Mindfulness en positivo. Lleida, España: Milenio.
  • Arguís, R., Bolsas, A. P ., Hernández, S., y Salvador, M. M. (2012). Programa Aula felices. Recuperado de https://psyciencia.com/wp-content/uploads/2013/03/Aulas-felices.pdf
  • Arrojo, S. (2015). Programa de Mindfulness aplicado a educación infantil (Tesis de pregrado). Universidad de Granada, España.
  • Barahona, M.N, Sánchez, A y Urchaga, J.D. (2013). La Psicología Positiva aplicada a la educación: el programa CIP para la mejora de las competencias vitales en la Educación Superior. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria. Recuperado de http://refiedu.webs.uvigo.es/Refiedu/Vol6_4/REFIEDU_6_4_5.pdf
  • Bishop, S., Lau, M., Shapiro, S., Carlson, L., Anderson, N., Carmody, J., Segal, Z., Abbey, S., Speca, M., Velting, D., y Devins, G. (2004). Mindfulness: A Proposed Operational Definition. Clinical Psychology: Science and Practice, 11(3), 230-241. Recuperado de f i l e : ///C:/Users/Usuario/Downloads/Bishop_e t_al-2004 Clinical_Psychology%253A_Science_and_Practice%20(1).pdf
  • Bisquerra, R, y Hernández, S (2017). Psicología positiva, educación emocional y el programa aulas felices. Recuperado de http://www.papelesdelpsicologo.es/pdf/2822.pdf
  • Bisquerra, R. y Pérez, N. (2007). Las competencias emocionales. Facultad de pedagogía, universidad de Barcelona, España.
  • Bueno, L. (2016). Atención plena en el aula de educación infantil. (Tesis de pregrado). Universidad de Extremadura, Badajoz, España.
  • Contreras, F, y Esguerra, G (2006/05/09). Psicología positiva: una nueva perspectiva en psicología. Revista diversitas. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/diver/v2n2/v2n2a11.pdf
  • García, M. (2015). Mindfulness para la autorregulación emocional en las aulas del primer ciclo de educación infantil. (Tesis de pregrado). Universidad de Sevilla, España.
  • Hervás, G. (2009). Psicología positiva: una introducción. Revista inter universitaria de formación del profesorado. Recuperado de http://m.aufop.com/aufop/uploaded_files/articulos/1258587094.pdf
  • Kabat-Zinn, J. (2007). La práctica de la atención plena. Barcelona, España: Kairós.
  • Kaiser, S. (2014). El niño atento. Bilbao, España: Desclée de Brouwer.
  • Lozano, J. y Vélez, V. (2008). La educación de emociones básicas en niños y niñas de dos años. Recuperado de http://www.um.es/documents/299436/550133/VELEZ+ORTIZ,+ELENA+y+LOZANO+MARTINEZ,+JOSEFINA.pdf
  • Mañas, I. Franco, C. Gil, M.D. Gil, C. (2014). Educación consciente: Mindfulness (atención plena) en el ámbito educativo. Educadores conscientes formando a seres humanos conscientes. Recuperado de http://www.psicologiamindfulness.es/assets/pdfs/39884-20.pdf
  • Nhat, T. (2015). Plantando semillas. Barcelona, España: Kairós.
  • Parra, M., Montañés, J. Montañés, M. y Bartolomé, R (2012/12/12). Conociendo Mindfulness. Revista de la Facultad de Educación de Albacete. Recuperado de https://www.revista.uclm.es/index.php/ensayos/article/view/130/112
  • Siegel, R.D. (2011). La solución Mindfulness. Bilbao, España: Desclée de Brouwer. Snel, E. (2013). Tranquilos y atentos como una rana. Barcelona, España: Kairós.
  • Tébar, S. y Parra, M. (2015/12/28). Practicando Mindfulness con el alumnado de tercer curso de educación infantil. Revista de la Facultad de Educación de Albacete. Recuperado de file:///C:/Users/andrea/Downloads/912-3953-1-PB.pdf
  • Villegas, M. (2006). Mindfulness y psicoterapia. Revista de psicoterapia. Recuperado de http://roderic.uv.es/bitstream/handle/10550/56496/114802.pdf?sequence=1