Reflexiones sobre la ideología científica influyente en la teoría de la educación físicaaproximación al caso de la Facultad de Educación Física de la Universidad Pedagógica Nacional de Bogotá (Colombia)

  1. Daniel Oliveros Wilches 1
  2. Concepción Tuero de Prado 2
  3. Eduardo Álvarez del Palacio 2
  1. 1 Universidad Pedagógica Nacional, Colombia
  2. 2 Universidad de León
    info

    Universidad de León

    León, España

    ROR https://ror.org/02tzt0b78

Revista:
Revista Española de Educación Física y Deportes: REEFD

ISSN: 1133-6366

Ano de publicación: 2013

Número: 400

Páxinas: 97-116

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Revista Española de Educación Física y Deportes: REEFD

Resumo

The present paper attempts to synthesize two potentially important tasks for the theoretical and scientific evolution of Physical Education: overcoming the scientific ideology and considering thresholds that can achieve in his scientific discursivity. These arguments are proposed in relation to the doctoral thesis “Influential Ideas in the theory of Physical Education at the Faculty of Physical Education of the Universidad Pedagógica Nacional (Bogotá) between 1975 and 2000”. The conception of Scientific Ideology is a proposal by Georges Canghuilem and the Thresholds of the scientific discursivity was proposed by Michel Foucault. However, such concepts not had been reflected on construction of the theoretical and scientific field of Physical Education, neither had been considered in the evolution of the theoretical construction of the faculties of Physical Education.

Referencias bibliográficas

  • ALTHUSSER, L.: Ideología y aparatos ideológicos de estado. Editorial La oveja negra: Medellín, 1976.
  • CANGUILHEM, G.: Estudios de historia y de filosofía de las ciencias. Amorrortu editores: Buenos Aires, 2009. Primera edición en francés en 1968.
  • CANGUILHEM, G.:Ideología y racionalidad en las ciencias de la vida. Amorrortu editores: Madrid, 2005. Primera edición en francés en 1988.
  • FOUCAULT, M.: El orden del discurso (A. G. Troyano, Trad. Tercera edición en Fábula). Tusquets Editores. Barcelona, 2005.
  • FOUCAULT, M.: La Arqueología del saber (A. G. d. Camino, Trad. Vigésima segunda edición en español ed.). Siglo XXI editores, S. A. de C. V. México, 2006.
  • FOUCAULT, M.: Las palabras y las cosas. Una arqueología de las ciencias humanas. Siglo XXI editores: México, 2008. (Primera edición en francés en 1966)
  • HABERMAS, J.: Ciencia y técnica como ideología. Editorial Tecnos: Madrid, 2010.
  • MARTÍNEZ, N. y OLIVEROS, D.: “La investigación de los profesores en la Facultad de Educación Física de la UPN. Una aproximación conceptual sobre los resultados”. Revista Lúdica Pedagógica: Vol. 1, Numero 7, año 2002. ISSN 0121- 4128. Universidad Pedagógica Nacional: Bogotá, 2002.
  • MARX, K. y ENGELS, F. La Ideología Alemana. Feuerbach. Contraposición entre la concepción materialista y la idealista. Universitat de València. Valencia, 1994.
  • MEINEL, K. Didáctica del Movimiento. Editorial Orbe: La Habana, 1971.
  • NOCERA, P. “Discurso, escritura e historia en L’idéologie de Destutt de Tracy”. Nómadas. Revista Crítica de Ciencias Sociales y Jurídicas, 21, 313 330. [http://www. ucm.es/info/nomadas], 2009.