Los edificios escolares en una comarca leonesametáforas y estudio de caso
- CANTÓN MAYO, Isabel 1
- GONZÁLEZ GARCÍA, Cristina 1
- HIDALGO GONZÁLEZ, Sheila 1
-
1
Universidad de León
info
ISSN: 2386-3846, 0212-0267
Año de publicación: 2016
Número: 35
Páginas: 335-360
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Historia de la educación: Revista interuniversitaria
Resumen
The aim of this essay is to study the school buildings in a region called La Cepeda, in León. It includes a variety of buildings from the construction of the first school in the area (1896) to the last one built in 1983. Method. The methodology deals with ethnography through which field data of forty-six buildings were collected, but also with descriptive-interpretative and hermeneutical methodology through which data about files of History and Education, in addition to the literature of schools in the period studied were compiled. Results. The main hypothesis of the issue copes with the fact that the evolution of school buildings in the region of the Cepeda has a parallelism with the economic and social development of it. These buildings are temporarily classified and they are also metaphorically studied in: a) from the start date of 1920 we have called pastoral school; b) from 1920 to 1950 which are called peasant school and c) from 1950 to 1983 which we have called monastic school. In every period it is specified the villages which have every type of school, building materials, the space arrangement and the certain building characteristics. Discussion. The results are unprecedented and they also represent a significant contribution to the school’s architectural heritage although there is a piece of missing information due to the fact that some buildings were demolished as well as losses. The knowledge of the importance of school buildings are converted into public buildings, in bars and other type of places.
Referencias bibliográficas
- Alonso y Garrote, S.: El dialecto vulgar leonés hablado en Maragatería y Tierra de Astorga: notas gramaticales y vocabulario, León, Imprenta Provincial, 1909.
- Bello, L.: «Llegada a León. La provincia modelo», en Bello, L.: Viaje por las Escuelas de España, Madrid, Magisterio Español, 1926.
- Bello, L.: Viaje por las escuelas de Castilla y León, edición y estudio introductorio de Agustín Escolano, Ámbito, Valladolid, 1995.
- Burke, C.: «Introduction. Containing the school child: architectures and pedagogies», Paedagogica Historica, 41 (4-5), (2005), pp. 489-494. Doi: https://doi.org/10.1080/00309230500165635
- Cantón Mayo, I.: La Fundación Sierra-Pambley, una institución educativa leonesa, León, Servicio de Publicaciones de la Universidad de León, 1996.
- Cantón Mayo, I. y Prieto Sarro, M.: La cátedra de Latín de Lois, León, Universidad de León, 1999.
- Carreras, A. y Tafunell, X.: Estadísticas históricas de España, Madrid, fundación BBVA, 2005.
- Corchón Álvarez, E.: La escuela rural: pasado, presente y perspectivas de futuro, Barcelona, Oikos-Tau, 2000.
- Corchón, E.: La escuela en el medio rural: modelos organizativos, Barcelona, Davinci Continental, 2005.
- Díaz Canseco, L.: «Fuero de San Pedro de las Dueñas (León)», Anuario de Historia del Derecho Español, n.º 2 (1925), pp. 462-469.
- Escolano Benito, A.: «Introducción», en Escolano Benito, A. y cols.: Historia ilustrada de la escuela de España: Dos siglos de perspectiva histórica, Madrid, Fundación Germán Sanchez Ruipérez, pp. 13-14.
- Fernández Gutiérrez, M. F.: «El contexto del proyecto arquitectónico: la renovación de la construcción escolar en España (1920-1936)», Boletín de Letras del Real Instituto de Estu dios Asturianos (BIDEA), Oviedo, n.º 157 (enero-junio, 2001), pp. 177-245.
- Ferzoco, G. y Muessig, C. (eds.): Medieval Monastic Education, New York, Leicester Uni versity Press, 2000.
- García Álvarez, A.: La Cepeda a finales del Siglo xx, 2009, en http://www.saber.es/web/biblioteca/libros/tierras-de-leon/html/65/2cepeda.pdf.
- García Salmerón, M. P.: «Mejora e incremento de las construcciones escolares públicas en España», 2012, en http://tradicióndigital.es/2012/10/16.
- Giner de los Ríos, B.: Las construcciones escolares de Madrid. Oficina Técnica para la construcción de escuelas, Madrid, Ministerio de Instrucción Pública y Bellas Artes, 1933.
- Hammersley, M. y Atkinson, P.: Etnografía. Métodos de investigación, Barcelona, Paidós, 1994.
- Hernández Díaz, J. M.: La Escuela Primaria en Castilla y León: Estudios Históricos, Valladolid, Ámbito, 1993.
- Hernández Díaz, J. M.: «La escuela rural en la España del siglo xx», Revista de Educación, número extraordinario (2000), pp. 113-136.
- Jiménez Sánchez, J.: La escuela unitaria, Barcelona, Laia, 1983.
- Lahoz Abad, P.: «Higiene y arquitectura escolar en la España contemporánea (1836-1936)», Revista de Educación, 298 (1992), pp. 89-118.
- Lahoz Abad, P.: «Los modelos escolares de la Oficina Técnica para Construcción de Escuelas», Historia de la Educación, 12-13 (1993-1994), pp. 121-148.
- Lázaro Flores, E.: «Historia de las construcciones escolares en España», Revista de Educación, n.º 240 (1975), pp. 114-126.
- Ley de Instrucción Pública de 9 de septiembre de 1857 (Ley Moyano 1857).
- Madoz, P.: Diccionario geográfico-estadístico-historico de España y sus posesiones de ultramar, 1886-1870, Junta de Castilla y León. Facsímil en 2012-13.
- Mesmin, G.: L’enfant, l’architecture et l’espace, Tournai, Casterman, 1973.
- Mingote y Tarazona, P.: Guía del viajero en León y su provincia, León, Establecimiento Tipográfico de Miñón, 1879.
- Morales Romo, N.: La política de concentraciones escolares en el mundo rural. Repercusio nes desde su implantación hasta la actualidad, 2012, recuperado de http://escuelarural.net/ IMG/pdf/Politica_concentraciones_escolares.pdf (consultado 08/11/2012).
- Rodríguez Méndez, J.: «Renouvellement architectural et pédagogie du plein air en Espagne (1910-1936)», en Châtelet, A.-M.; Lerch, D. y Luc, J.-N. (dirs.): L’école en plein air. Une experience pédagogique et architectural dans l’Europe du xxe siècle, Paris, Éditions Recher ches, 2003, pp. 148-167.
- Rodríguez Méndez, F. J.: Arquitectura escolar en España: 1857-1936, Madrid como paradigma, tesis doctoral, Madrid, Universidad Politécnica de Madrid, 2004.
- Rodríguez Méndez, J.: «La Institución Libre de Enseñanza y la arquitectura escolar», Historia de la Educación, 25 (2006), pp. 467-491.
- Samaniego Boneu, M.: La política educativa de la segunda República durante el bienio Azañista, Madrid, csic, 1977.
- Schokel, L. A. y Bravo, J. M.: Apuntes de hermenéutica, Madrid, Editorial Trotta, 1994.
- Serrano Laso, M.: Arquitectura doméstica en León a principio de siglo (1900-1923), León, Universidad de León y Monteleón, 1992.
- Torres Balbás, L.: «Los edificios escolares vistos desde la España rural», en Exposición de arquitectura escolar, 13, 20 y 27 de febrero de 1933.
- UNESCO: Definición elaborada por la Conferencia Mundial de la UNESCO sobre el Patrimonio Cultural, celebrada en México en el año 1982.
- Vilanova, M. y Moreno, X.: Atlas de la evolución del analfabetismo en España de 1887 a 1981, Ministerio de Educación, CIDE, 1992, vol. 72.
- Viñao, A.: «Escolarización, edificios y espacios escolares», CEE Participación Educativa (marzo, 2008), pp. 16-27.