La evaluación de la calidad de títulos universitariosDificultades percibidas por los responsables de los sistemas de garantía de calidad

  1. Mercedes López Aguado 1
  1. 1 Universidad de León
    info

    Universidad de León

    León, España

    ROR https://ror.org/02tzt0b78

Zeitschrift:
Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1139-613X 2174-5374

Datum der Publikation: 2018

Ausgabe: 21

Nummer: 1

Seiten: 263-284

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

Zusammenfassung

One of the most important changes that has been brought about by the reform of the higher teachings has been the required periodic evaluation of Academic Degrees with two objectives: accountability to society and the quest for constant improvement of university education. Method: This paper presents a survey research where those responsible for the Quality Assurance Systems of University Center Education titles participated. The objective of this paper is to describe the main difficulties that detected in these systems. Results: Data suggest that the difficulties encountered are not influenced by the territory or the size of the university. The analysis of the difficulties presents a panorama in which the evaluation seems to have an excessively bureaucratic character associated with a lack of resources (both human and material), insufficient specific training of the agents involved in these processes and a lack of evaluation culture that is evident in the problems of coordination and participation of actors who are not directly involved in the management of Quality Assurance Systems. Conclusions: The results match grosso modo with those reported in other studies. Some suggestions are provided to refocus the evaluation process in order to stabilize assessment processes, guide them towards more strategic and less bureaucratic aspects and ultimately redirect them towards improving university education.

Bibliographische Referenzen

  • Ávila Francés, M., Ramos Pardo, F. J., Sánchez-Antolín, P., y Jiménez Márquez, L. (2014). Herramientas para promover la equidad en la Educación Superior: El sistema de garantía interno de calidad en una Facultad de Educación. REDU, Revista de Docencia Universitaria, 12(2), 183-203.
  • Fernández Díaz, M. J. (2013). Evaluación del impacto para un cambio sostenible en las organizaciones educativas. Revista Española de Pedagogía, 254, 119-140.
  • Fueyo Gutiérrez, A. (2004). Evaluación de titulaciones, centros y profesorado en el proceso de Convergencia Europea:¿ de qué calidad y de qué evaluación hablamos? Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 51, 207-220.
  • Galán, A., González-Galán, M. A. y Rodríguez-Patrón, P. (2014). La evaluación del profesorado universitario en España. Sistema nacional y divergencias territoriales. Revista de Educación, 366, 136-164.
  • García Llamas, J. L. (2003). Métodos de investigación en educación. Volumen II. Investigación educativa. Madrid: UNED.
  • Glaser, B. & Strauss, A. (1967). The discovery of Grounded theory: Strategies for qualitative research. New York: Aldine Publishing.
  • González Losada, S., García Rodríguez, M. P. y Triviño García, M. A. (2014). La evaluación institucional en la Universidad: percepción del profesorado y del Personal de Administración y Servicios. REDU, Revista de Docencia Universitaria, 12(4), 17-37.
  • Mauri, T., Coll, C., y Onrubia, J. (2007). La evaluación de la calidad de los procesos de innovación docente universitaria. Una perspectiva constructivista. RedU. Revista de Docencia Universitaria, 5(1), 1-11.
  • Michavila, F., y Zamorano, S. (2008). Panorama de los sistemas de garantía de calidad en Europa: una visión transnacional de la acreditación. Revista de Educación, (Número extraordinario: Tiempos de cambio universitario en Europa), 235-266.
  • De Miguel, M., y Apodaca, P. (2009). Criterios para evaluar el impacto de los Planes de Evaluación de la Calidad de la Educación Superior. Revista de Educación, 349, 295-310.
  • Mira Solves, J. J., Galán Vallejo, M., Van Kemenade, E., Marzo Campos, J. C., Retos para el gobierno de las universidades en el marco del EEES Revista de Educación, 357, 445-465.
  • Gilabert Mora, M., Blaya Salvador, I., y Pérez Jover, M. V. (2012). Retos para el gobierno de las universidades en el marco del EEES Revista de Educación, 357, 445-465.
  • Muñoz Cantero, J. M. (2009). Los sistemas de garantía de calidad. Una directriz europea. Revista Fuentes, 9, 118-150.
  • Muñoz-Cantero, J. M., y Pozo Muñoz, C. (2014). El escenario de la calidad en la Universidad española: de dónde venimos y hacia dónde vamos. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 17(3), 1-16.
  • Paricio Royo, J. (2012). Diez principios para un sistema de gestión de la calidad concebido específicamente para la coordinación y la mejora interna de las titulaciones universitarias. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 10(3), 49-69.
  • Pozo Muñoz, C., y Bretones Nieto, B. (2015). Dificultades y retos en la implantación de los títulos de grado en las universidades españolas. Revista de Educación, 367, 147-172.
  • Rodríguez Conde, M. J. (2011). La garantía de la calidad, base de la movilidad. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 9(3), 99-117.
  • Taylor, S. J. y Bogdan, R. (1984). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós.
  • Urteaga, E. (2013). Los efectos de la evaluación de las políticas educativas en Francia. Bordón. Revista de Pedagogía, 65 (3), 149-163. DOI: 10.13042/bordon.65323169
  • Vázquez García, J. A. (2008). La organización de las enseñanzas de grado y posgrado. Revista de Educación, (Número extraordinario: Tiempos de cambio universitario en Europa), 23-40.
  • Villa Sánchez, A., Troncoso Ruiz, P. E., y Díez Ruiz, F. (2015). Estructura latente y fiabilidad de las dimensiones que explican el impacto de los sistemas de gestión de calidad en los centros educativos. RIE, Revista de Investigación Educativa, 33(1), 65-85.