Ecologías de aprendizaje ubicuo para la ciberciudadanía crítica

  1. Enrique Díez-Gutiérrez 1
  2. José-María Díaz-Nafría 2
  1. 1 Universidad de León
    info

    Universidad de León

    León, España

    ROR https://ror.org/02tzt0b78

  2. 2 Munich University
Zeitschrift:
Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

ISSN: 1134-3478

Datum der Publikation: 2018

Titel der Ausgabe: Ciencia y saber compartidos. Acceso abierto, tecnologías y educación

Nummer: 54

Seiten: 49-58

Art: Artikel

DOI: 10.3916/C54-2018-05 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

Zusammenfassung

The aim of this research is to identify and analyse the ubiquitous learning acquired though blending education settings devoted to the 'lifelong training of trainers' and how these contribute to the development of a conscious, critic and engaged citizenship. Through active exploration of the learning process, the study analyses the 'soft skills” acquired which enhance performance in work and daily life, with the purpose of detecting the process of ubiquitous learning often overlooked in formal education. To this end, the study case presented here draws upon a data triangulation of qualitative and quantitative multisource information (questionnaires, interviews, participant observation, discussion groups, individual and collective diaries) which includes the study of the semantic networks consisting of learners’ own utterances. The results obtained indicate that the soft skills related to the capacity of selfdevelopment, the use of innovative resources, the enhancement of social cooperation, the ability to meet cognitive and social challenges, and the functional learning as produced though expanded learning, have the potential to pave the way for the empowerment of peoples, communities and social movements. But this form of expanded learning, as open, collaborative, democratic and committed learning, must be actively supported if future generations are not only to be consumers but also cooperative producers in a socially shared world.

Informationen zur Finanzierung

El presente trabajo se enmarca dentro de la investigación «ECOEC: Ecologías del aprendizaje en contextos múltiples: análisis de proyectos de educación expandida y conformación de ciudadanía» (EDU2014-51961-P), perteneciente al Programa Estatal de Fomento de la Investigación Científica y Técnica de Excelencia 2013-16, financiado por el Ministerio español de Economía y Competitividad (Fondos FEDER) y desarrollado por un equipo interinstitucional de las Universidades de Granada, Málaga, Valladolid, León, Extremadura y Almería.

Bibliographische Referenzen

  • Alonso, L.E. (1998). El análisis sociológico de los discursos. In L.E. Alonso (Ed.). La mirada cualitativa en sociología (pp. 187-220). Madrid: Fundamentos. (https://goo.gl/ZGxsj6).
  • Anzai, S., & Matsuzawa, Ch. (2013). Missions of the Japanese National University Corporations in the 21st Century: Content analysis of mission statements. Academic Journal of Interdisciplinary Studies, 2(3), 197-207. https://doi.org/10.5901/ajis.2013.v2n3p197
  • Barabási, A. (2002). Linked: The new science of networks. Cambridge, Ma: Perseus Publishing. (https://goo.gl/EaH38m).
  • Barkley, E., Cross, K.P., & Major, C.H. (2005). Collaborative learning techniques. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Bernabé, D. (2017). Fascismo gif. Cómo la ultraderecha se apropió de la cultura de Internet. La Marea, 2017-05-24. (https://goo.gl/LeN0EI).
  • Bringué, X., & Sádaba, C. (2011). Menores y redes sociales. Madrid: Foro Generaciones Interactivas. (https://goo.gl/FsxS17).
  • Buckingham, D. (2007). Beyond technology: Children’s learning in the age of digital culture. Cambridge, Ma: Polity Press. (https://goo.gl/aNcpLs).
  • Burbules, N.C. (2014). El aprendizaje ubicuo: Nuevos contextos, nuevos procesos. Entramados, 1, 131-134. (https://goo.gl/X9IIAZ).
  • Caldevilla-Domínguez, D. (2010). Las redes sociales. Tipología, uso y consumo de las redes 2.0 en la sociedad digital actual. Documentación de las Ciencias de la Información, 33, 45-68. (https://goo.gl/Hu52YS).
  • Chiecher, A. (2014). Un entorno virtual, dos experiencias. Tareas académicas grupales y socialización de emociones en Facebook. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 79(28.1), 129-143. (https://goo.gl/Qt7hEg).
  • Cobo, C., & Moravec, J.W. (2011). Aprendizaje invisible. Hacia una nueva ecología de la educación. Barcelona: Universitat de Barcelona. (https://goo.gl/c5oiGY).
  • Conde, F. (2009). Análisis sociológico del sistema de discursos. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas. (https://goo.gl/vho6hJ).
  • Cook, T., & Reichardt, Ch. (2005). Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa. Madrid: Morata. (https://goo.gl/HmZkcP).
  • Cope, B., & Kalantzis, M. (2010). Ubiquitous learning. Urbana and Chicago: University of Illinois Press. (https://goo.gl/JfqqWB).
  • Demazière, D., & Dubar, C. (2004). Analyser les entretiens biographiques. Quebec: PUL. (https://goo.gl/kWidJS).
  • Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2011). The SAGE handbook of qualitative research. Thousand Oaks, Calif.: Sage. (https://goo.gl/ci97pb).
  • Díaz-Nafría, J.M. (2017). Cyber-Subsidiarity: Towards a global sustainable information society. In E.G. Carayannis, D.F. Campbell, & M.P. Efthymiopoulos (Eds.), Handbook of cyber-development, cyber-democracy and cyber-defense. Berlin: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-06091-0_39-1
  • Díaz-Nafría, J.M., Alfonso, J., & Panizo, J. (2015). Building up e-participatory decision-making from the local to the global scale. Study case at the European higher education area. Computers in Human Behavior, 47, 26-41. https://doi.org/10.1016/j.chb.2014.09.004
  • Díez-Gutiérrez, E.J. (2012). Tecnologías de la Información, ¿motor de participación o de dominación? International Review of Information Ethics, 18(12), 101-107. (https://goo.gl/bz76re).
  • Díez-Rodríguez, A. (2003). Ciudadanía cibernética. La nueva utopía tecnológica de la democracia. In J. Benedicto & M.L. Morán (Ed.), Aprendiendo a ser ciudadanos (pp. 193-218). Madrid: Injuve. (https://goo.gl/9jg1YS).
  • Downes, S. (2008). The future of online learning: Ten years on. Moncton: Stephen Downs. (https://goo.gl/kCbJCk).
  • Drieger, P. (2013). Semantic network analysis as a method for visual text analytics. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 79(2013), 4-17. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.05.053
  • Dussel, I. (2014). ¿Es el currículum escolar relevante en la cultura digital? Debates y desafíos sobre la autoridad cultural contemporánea. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 22(24), 1-21. https://doi.org/10.14507/epaa.v22n24.2014
  • EC (2010). Una estrategia para un crecimiento inteligente, sostenible e integrador. COM(2010) 2020 final. Bruselas: Comisión Europea. (https://goo.gl/3K1EZq).
  • Echeburúa, E., & De-Corral, P. (2010). Adicción a las nuevas tecnologías y a las redes sociales en jóvenes: Un nuevo reto. Adicciones, 22(2), 91-96. (https://goo.gl/WzsrZR).
  • Flick, U. (2010). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata. (https://goo.gl/PfeRtk).
  • Fuchs, Ch. (2016). Critical Theory of Communication. London: University of Westminster Press. (https://goo.gl/jgz7bk).
  • Fueyo, A. (2011). Comunicación y Educación en los nuevos entornos. ¿Nativos o cautivos digitales? Ábaco, 2-3(68-69), 22-28. (https://goo.gl/Hz8v2T).
  • Fueyo, A., Braga, G., & Fano, S. (2015). Redes sociales y educación: El análisis socio-político como asignatura pendiente. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 82, 119-130. (https://goo.gl/UUadG2).
  • Gallego-Lema, V., Muñoz-Cristóbal, J.A., Arribas-Cubero, H.F., & Rubia-Avi, B. (2016). Aprendizaje ubicuo: Un proceso formativo en educación física en el medio natural. Relatec, 15(1), 59-73. https://doi.org/10.17398/1695-288X.15.1.59
  • Garcés, M. (2010). Dar que pensar. Espai en Blanc, 7-8, 41-53. (https://goo.gl/geIIZT).
  • Gibbs, G. (2012). El análisis de datos cualitativos en investigación cualitativa. Madrid: Morata. (https://goo.gl/Faei2Q).
  • Gutiérrez, A., Palacios, A., & Torrego, L. (2010). Digital tribes in the university classrooms. [Tribus digitales en las aulas universitarias]. Comunicar, 34(XVII), 173-181. https://doi.org/10.3916/C34-2010-03-17
  • Hardt, M., & Negri, A. (2009). Commonwealth. Cambridge, MA: Harvard University Press. (https://goo.gl/wWt2B9).
  • Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M.P. (2010). Metodología de la investigación. México: McGraw Hill.
  • Higuchi K. (2016). KH Coder 3 Reference Manual. Kioto (Japan): Ritsumeikan University. (https://goo.gl/CeWSeQ).
  • Jackson, K.M., & Trochim, W.M. (2002). Concept mapping as an alternative approach for the analysis of open-ended survey responses. Organizational Research Methods, 5(4), 307-36. https://doi.org/10.1177/109442802237114
  • Jorrín-Abellán, I.M., & Stake, R.E. (2009). Does ubiquitous learning call for ubiquitous forms of formal evaluation? An evaluand oriented responsive evaluation model. Ubiquitous Learning, 1(3), 71-82. (https://goo.gl/QMhxGR).
  • Marí, V.M. (2010). Tecnologías de la información y gobernanza digital. Los usos ciudadanos de Internet en el espacio local de Jerez de la Frontera. Historia Actual Online, 21, 173-187. (https://goo.gl/R1zypC).
  • Miller, R., Shapiro, H., & Hilding-Hamann, K.E. (Eds.) (2008). School’s over: Learning spaces in Europe in 2020. Sevilla: Joint Research Center. (https://goo.gl/6LkGvJ).
  • Nematzadeh, A., Fazly, A., & Stevenson, S. (2014). A cognitive model of semantic network learning. Proceedings of the 2014 Conference on Empirical Methods in Natural Language Processing (EMNLP), 24, 244-254. (https://goo.gl/aMhMJn).
  • Nonaka, I., & Takeuchi, H. (1995). The knowledge-creating company. New York: Oxford University Press.
  • Pereira-Pérez, Z. (2011). Los diseños de método mixto en la investigación en educación: Una experiencia concreta. Educare, XV(1), 15-29. (https://goo.gl/1dQypr).
  • Putnam, R. (2009). The myth of digital democracy. New Jersey: Princenton University Press. (https://goo.gl/GxxcSU).
  • Putnam, R.T., & Borko, H. (2000). What do new views of knowledge and thinking have to say about research on teacher learning. Educational Researcher, 29(1), 4-15. https://doi.org/10.3102/0013189X029001004
  • Rendueles, C. (2016). La ciudadanía digital. ¿Ágora aumentada o individualismo postmaterialista? Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 15(2), 15-24. https://doi.org/10.17398/1695-288X.15.2.15
  • Rochefort, B., & Richmond, N. (2011). Conectar la enseñanza a las tecnologías interconectadas. ¿Por qué es importante? La perspectiva de un diseñador pedagógico. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 8(1), 200-216. (https://goo.gl/QKktna).
  • Rubia, B., & Guitert, M. (2014). Revolution in education: Computer support for collaborative learning. [¿La revolución de la enseñanza? El aprendizaje colaborativo en entornos virtuales]. Comunicar, 42(XXI), 10-14. https://doi.org/10.3916/C42-2014-a2
  • Siemens, G., & Weller, M. (Coords.) (2011). El impacto de las redes sociales en la enseñanza y el aprendizaje. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 8(1), 157-163. (https://goo.gl/VTG1iq).
  • Specht, M., Tabuenca, B., & Ternier, S. (2013). Tendencias del aprendizaje ubicuo en Internet de las cosas. Campus Virtuales, 2(2), 30-44. (https://goo.gl/UAJ0dH).
  • Zemos-98 (Ed.) (2012). Educación expandida. Sevilla: Gestión Creativo Cultural. (https://goo.gl/3YG4Vm).