Análisis del uso de estrategias de aprendizaje cognitivas y metacognitivas en Educación Secundaria.

  1. Campano Fernández, Laura
  2. Robledo Ramón, Patricia
  3. Algorri Díez, Laura
Journal:
European Journal of Child Development, Education and Psychopathology

ISSN: 2530-0776 2340-924X

Year of publication: 2017

Volume: 5

Issue: 2

Pages: 97-106

Type: Article

DOI: 10.1989/EJPAD.V5I2.51 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: European Journal of Child Development, Education and Psychopathology

Abstract

The goal of the study is to know how students of Secondary School use learning strategies according to the course and the achievement of them. The author used the “Test de Estrategias de Aprendizaje ACRA”, the “Cuestionario de Estrategias Cognitivas de Aprendizaje y Estudio” and the “Cuestionario de Estrategias de Control” to evaluate 70 students from 1st.–4th. of secondary education with three different levels of achievement: fail, pass/well and notable/outstanding from a co-funded school of León. The results show us that, according to the course, there is a big difference in the use of learning strategies between the students of 1st. and 2nd. Course, and there is a stalemate in the use after 2nd. Course. According to academic achievement, it has been proved that students with good achievement use more learning strategies than students with low achievement. From an applied perspective, we reflect on the suitability of training and forming students in learning strategies, in order to achieve greater success in academic results.

Bibliographic References

  • Citas Beltrán, J. (1993). Procesos, estrategias y técnicas de aprendizaje. Madrid: Síntesis.
  • Beltrán, J. (2003). Estrategias de aprendizaje. Revista de educación,332(1), 55-73.
  • Caso, J. yHernández, L. (2007). Variables que inciden en el rendimiento académico de adolescentes mexicanos. Revista Latinoamericana de Psicología, 39(3), 487-501.
  • Gasco,J. (2016). El empleo de estrategias en el aprendizaje de las matemáticas en enseñanza secundaria obligatoria. Revista de Investigación Educativa, 34(2), 487-502. Doi: http://dx.doi.org/10.6018/rie.34.2.222901.
  • González, M.C. y Tourón, J. (1992).Autoconcepto y rendimiento académico. Sus implicaciones en la motivación y en la autorregulación del aprendizaje. Pamplona: EUNSA.
  • Hernández, P., y García, L.A. (1995). Cuestionario de Estrategias de Controlen el Estudio (ECE). Departamento de Psicología Educativa, Evolutiva y Psicobiología. Universidad de La Laguna.
  • Inglés, C.J., Martínez, A.E. y García. J.M. (2013). Conducta prosocial y estrategias de aprendizaje. European journal of educational psychology, 6(1), 33-53. Doi: http://dx.doi.org/10.1989/ejep.v6i1.101.
  • Lanza, D. y Sánchez, V. (2013) Estrategias de aprendizaje en Educación Secundaria: un estudio comparativo sobre su uso entre alumnos españoles e inmigrantes. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education,3(3), 227-236. Doi: http://dx.doi.org/10.1989/ejihpe.v3i3.45.
  • Lanza, D. y Sánchez, V. (2014) Apoyo parental y su incidencia en el desarrollo de estrategias de aprendizaje en educación secundaria: un estudio exploratorio. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 489-500. Doi: http://dx.doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v2.465.
  • Lanza, D., y Sánchez, V. (2011). ¿Varía el nivel de utilización de las estrategias de aprendizaje por parte de los estudiantes en función del género y el curso académico?: un estudio exploratorio con alumnos de Educación Secundaria Obligatoria de Lugo. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3(1), 161-171. Recuperado de https://goo.gl/d5UD18
  • Lozano,L., González, J.A., Núñez, J.C., Lozano, L.M. y Álvarez, L. (2001). Estrategias de aprendizaje, género y rendimiento académico. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación, 7(5), 203-216.
  • Martín, C. y Navarro, J.I. (2011). Psicología para el profesorado de Educación Secundaria y Bachillerato. Madrid: Editorial Pirámide.
  • Pintrich, P.R (1989). The dynamic interplay of student motivation and cognition in the college classroom. En C. Ames y M.L. Maher (Eds.). Advances in motivation and achievement(voI.6).Greenwich, CT: JA! Press.
  • Pintrich, P.R, y De Groot, E.V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33-40.
  • Real Academia Española. (2001). Diccionario de la lengua española (23.aed.). Consultado en http://www.rae.es
  • Rodríguez, G. (2009). Motivación, estrategias de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de E.S.O. (Tesis doctoral). Universidad de ACoruña, España.
  • Román, J.M., y Gallego, S. (1994). ACRA: Escalas de Estrategias de Aprendizaje. Madrid: TEA Ediciones.
  • Schunk, D.H. (1991). Learning theories. An educational perspective. New York: McMillan.
  • Valle, A., González, R., Cuevas, L.M. y Fernández, A.P. (1998). Las estrategias de aprendizaje: características básicas y su relevancia en el contexto escolar. Revista de Psicodidáctica, 6(1), 53-68.
  • Weinstein, C.E., y Mayer, R.E. (1986). The teaching of learning strategies. En M.C. Wittrock (Ed.). Handbook of research on teaching. New York: McMillan.
  • Zimmerman, B.J. yMartínez-Pons, M. (1990). Student differences in self-regulated learning: Relating grade, sex and giftedness to self-efficacy and strategy use. Journal of Educational Psychology, 82(1), 51-59. Doi: http://dx.doi.org/10.1037/0022-0663.82.1.51.