El impacto del Informe PISA en la sociedad españolael caso de la prensa escrita

  1. González Mayorga, Héctor 1
  2. Vidal, Javier 1
  3. Vieira, María-José 1
  1. 1 Universidad de León
    info

    Universidad de León

    León, España

    ROR https://ror.org/02tzt0b78

Journal:
Relieve: Revista ELectrónica de Investigación y EValuación Educativa

ISSN: 1134-4032

Year of publication: 2017

Volume: 23

Issue: 1

Type: Article

DOI: 10.7203/RELIEVE.23.1.9015 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Relieve: Revista ELectrónica de Investigación y EValuación Educativa

Abstract

In the last decade, the results of the Program for International Student Assessment (PISA) have raised the debate about the quality of the Spanish education system, influencing public opinion and policy decisions. This study aims to analyze the impact the results PISA have had in Spanish society through the articles that appeared in El País (the non-sport newspaper with the biggest circulation in Spain) from 2001 to 2014, attending to the following issues: a) the press subgenres used to talk about PISA and its authorship; b) the evolution of articles from PISA 2001 to PISA 2012; and c) the frequency of use of the skills assessed by PISA as an information point. The results of our study show the great importance of PISA results as indicated by the amount of press coverage, especially since the 2003 edition, which was mostly reflected in descriptive and informative texts. On the other hand, the media´s treatment toward the competences in mathematics, science and reading is shown, with greater relevance to the last in recent years. Finally, we conclude that press coverage has been a great contributor when it comes to conveying the results of PISA to the public, despite the inappropriate use that is sometimes made of the data without considering the limitations of the study.

Bibliographic References

  • Bautier, E., & Rayou, P. (2007). What PISA really evaluates: literacy or students’ universes of reference? Journal of Educational Change, 8(4), 359-364. doi: http://doi.org/10.1007/s10833-007-9043-9
  • Calero, J., & Choi, A. (2012). La evaluación como instrumento de política educativa. Presupuesto y Gasto Público, 67, 29-42.
  • De Fontcuberta, M. (2011). La noticia. Pistas para percibir el mundo (2ª ed.). Barcelona: Paidós.
  • Dominguez, M. J. (2015). El impacto de los proyectos institucionales de evaluación educativa en España (Tesis doctoral). Universidad de León. León.
  • Dominguez, M., Vieira, M. J., & Vidal, J. (2012). The impact of the Programme for International Student Assessment on academic journals. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 19(4), 393409. doi: http://doi.org/10.1080/0969594X.2012.659175
  • Ferrer, F., & Massot, M. (2005). El proyecto PISA en los medios de comunicación escrita: De la simplificación a la manipulación. Organización y Gestión Educativa, 13(1), 1922.
  • Gomis, L. (2008). Teoría de los géneros periodísticos. Barcelona: Advisory Board.
  • Liegmann, A. B., & van Ackeren, I. (2012). The impact of PIRLS in 12 countries: A comparative summary. En K. Schwippert & J. Lenkeit (Eds.), Progress in International Reading Literacy in National and International Context (pp. 227-252). Nueva York: Waxmann.
  • Massot, M., Ferrer, F., & Ferrer, G. (2006). El estudio PISA y la comunidad educativa: Percepciones y opiniones sobre el proyecto PISA 2000 en España. Revista de Educación, extr(1), 381-398.
  • Ministerio de Educación (2010). PISA 2009. Informe español. Madrid: Instituto de Evaluación.
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2013). PISA 2012. Informe español. Volumen I: Resultados y contexto. Madrid: Instituto Nacional de Evaluación Educativa.
  • Ministerio de Educación, Política Social y Deporte (2008). PISA 2003: Matemáticas. Informe español. Madrid: Instituto de Evaluación.
  • Ministerio de Educación y Ciencia (2005). Resultados en España del estudio PISA 2000. Conocimientos y destrezas de los alumnos de 15 años. Madrid: Instituto Nacional de Evaluación y Calidad del Sistema Educativo.
  • Ministerio de Educación y Ciencia (2007). PISA 2006: Programa para la Evaluación Internacional de Alumnos de la OCDE. Informe español. Madrid: Instituto de Evaluación.
  • Navarro, L. (2001). Los periódicos online: sus características, sus periodistas y sus lectores. Sala de Prensa. Recuperado de http://goo.gl/O7ey9h
  • OCDE (2002). Conocimientos y aptitudes para la vida: Primeros resultados del Programa Internacional de Evaluación de Estudiantes (PISA) 2000 de la OCDE. París: OECD Publishing.
  • Pedro, F. (2012). Deconstruyendo los puentes de PISA: del análisis de resultados a la prescripción política. Revista Española de Educación Comparada, 19, 139-172. doi: https://doi.org/10.5944/reec.19.2012.7581
  • Perez, A., & Soto, E. (2011). Luces y sombras de PISA. Sentido educativo de las evaluaciones externas. Cultura y Educación, 23(2), 171-182. doi: http://doi.org/10.1174/113564011795944758
  • Pons, X. (2012). Going beyond the 'PISA Shock' discourse: an analysis of the cognitive reception of PISA in six European countries, 2001-2008. European Educational Research Journal, 11(2), 206-226. doi: https://doi.org/10.2304/eerj.2012.11.2.206
  • Robert, B. (2010). The Europeanization of Education Policies: a research agenda. European Educational Research Journal, 9(4), 519-524. doi: http://doi.org/10.2304/eerj.2010.9.4.519
  • Rutkowski, L., & Rutkowski, D. (2010). Getting it ‘better’: The importance of improving background questionnaires in international large-scale assessment. Journal of Curriculum Studies, 42(3), 411–30. doi: http://doi.org/10.1080/00220272.2010.487546
  • Schleicher, A. (2006). Fundamentos y cuestiones políticas subyacentes al desarrollo de PISA. Revista de Educación, extr(1), 2143.
  • Schleicher, A. (2016). Desafíos para PISA. RELIEVE, 22(1). doi: http://doi.org/10.7203/relieve.22.1.8429
  • Simola, H. (2013). El milagro finlandés de PISA: observaciones históricas y sociológicas. Profesorado. Revista del Currículum y Formación del Profesorado, 17(2), 153-169.
  • Stack, M. (2007). Representing school success and failure: Media coverage of international tests. Policy Futures in Education, 5(1), 100110. doi: https://doi.org/10.2304/pfie.2007.5.1.100
  • Velaz de Medrano, C. (2006). Una visión integral de las evaluaciones del PISA con especial atención a la participación en España. Revista de Educación, extr(1), 13-18