Una visita con invitación¿por qué no convertirla en un proyecto de trabajo?

  1. Mª Teresa Llamazares Prieto 1
  2. Mª Dolores Alonso-Cortés Fradejas 1
  1. 1 Universidad de León
    info

    Universidad de León

    León, España

    ROR https://ror.org/02tzt0b78

Journal:
Revista Iberoamericana de Educación

ISSN: 1681-5653 1022-6508

Year of publication: 2012

Volume: 60

Issue: 3

Type: Article

DOI: 10.35362/RIE6031308 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Iberoamericana de Educación

Abstract

In this article we explore the possibility of producing texts for pupils of pre-primary education based on the constructivist principle that the meaning of texts can be achieved through the application of various strategies and techniques. To demonstrate this, we present a written invitation as a sample text and then we outline the different task which were carried out by the pupils on this text as well as the different stages of the activities. We conclude that it is necessary to combine various communicative task which involve inferring the meaning of written language through graphical aspects of the text with tasks of linguistic support so that the child can progress in the decoding and gradual identification of words.

Bibliographic References

  • CAMPS, A. (coord.) (2001): El aula como espacio de investigación y reflexión, Barcelona: Graó.
  • FERREIRO, E. y TEBEROSKY, A. (1979): Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño, México: Siglo XXI.
  • MARUNY, L. et al. (1997): Escribir y leer. Materiales curriculares para la enseñanza y el aprendizaje del lenguaje escrito de tres a ocho años, Barcelona: Centro de publicaciones del MEC y Edelvives, 3 volúmenes.
  • RIBERA, P. (2008): El repte d’enseyar a escriure. L’inici de la producció de textos en Educación Infantil, Valencia: Perifèric edicions.
  • RIBERA, P. y RÍOS,I. (1998): “La planificación oral del texto escrito: una propuesta para Educación Infantil”, en Textos, 17, pp. 20-31.
  • RUIZ BIKANDI, U. (1995): “El habla que colabora con la lengua escrita”, Textos, 5, pp. 7-19.
  • TOLCHINSKY, L. (1993): Aprendizaje del lenguaje escrito, Barcelona: Antropos.
  • WILLIS, J. (1996): A framework for task-based learning, Essex: Longman.