La educación de la nueva subjetividad neoliberal

  1. Enrique Javier Díez-Gutiérrez 1
  1. 1 Universidad de León
    info

    Universidad de León

    León, España

    ROR https://ror.org/02tzt0b78

Journal:
Revista Iberoamericana de Educación

ISSN: 1681-5653 1022-6508

Year of publication: 2015

Volume: 68

Issue: 2

Pages: 157-172

Type: Article

DOI: 10.35362/RIE682190 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Iberoamericana de Educación

Abstract

This paper analyses how a new neoliberal subjectivity is being inculcated that is tailored to the advanced capitalist society in which we live, and the role played by formal and informal education in this reconfiguration. Present day neoliberal globalisation is generating a specific way of life and social relations, of understanding the world and a social construct which is helping to build a particular subjectivity. Through the mass media, laws and customs that we internalise and through the content transmitted in formal education, a change is being wrought in the mindset of people, who are urged to perceive and conduct themselves as a business, entrepreneurs of their very selves. This new capitalist subjectivity, where the logic of the market is the new pervasive standard, has been consolidated from State-wide level to the very core of subjectivity. Thus, the definition of the political subject has been radically transformed, converting the neoliberal vision into a worldview.

Bibliographic References

  • Bauman, Z. (2013). Es necesaria una nueva batalla cultural. Nueva Sociedad, 247, 81-89.
  • Botía, B. (2014). El emprendimiento como ideología. Blog Canal de Educación [Consultado el 17 de junio de 2014. En http://www.blogcanaleducacion.es/el-emprendimiento-como-ideologia/]
  • Díez Gutiérrez, E.J. (2014). La cultura del emprendimiento: educar en el capitalismo. Cuadernos de Pedagogía, 445, 50-53.
  • Díez Gutiérrez, E.J. (2007). La Globalización neoliberal y sus repercusiones en la educación. Barcelona: El Roure.
  • Foucault, M. (2007). Nacimiento de la biopolítica. Curso en el Collège de France (1978-79). México: Fondo de Cultura Económica.
  • George, S. (2001). Informe Lugano. Barcelona: Icaria-Intermón Oxfam.
  • Han, B. (2012). La sociedad del cansancio. Barcelona: Herder.
  • Laval, Ch. y Dardot, P. (2013). La nueva razón del mundo. Ensayo sobre la sociedad neoliberal. Barcelona: Gedisa.
  • Sennett, R. (2000). La corrosión del carácter. Barcelona: Anagrama.
  • Tenti Fanfani, E. (2003). La escuela y los modos de producción de la hegemonía. Propuesta Educativa, Revista de Educación FLACSO. [Consultado el 10 de junio de 2014. En https://www.yumpu.com/es/document/view/8308586/la-escuela-y-los-modos-de-produccion-de-la-hegemonia-emilio-tenti-]