La satisfacción laboral y profesional de los profesores

  1. Isabel Cantón Mayo
  2. Sonia Téllez Martínez
Journal:
Revista Lasallista de investigación

ISSN: 1794-4449

Year of publication: 2016

Volume: 13

Issue: 1

Pages: 214-226

Type: Article

DOI: 10.22507/RLI.V13N1A18 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista Lasallista de investigación

Abstract

The high relevance and influence of teachers in the younger generations makes the study of those teachers´ satisfaction really important, as it directly affects their professional performance and efficiency. This research work aims to revise the main studies about labor and professional satisfaction among teachers, starting with a conceptualization classified by authors and using a determined vision of the way data are obtained and of the measuring categories. The methodology followed has been the selection of three thematic databases and the ISBN´s results to extract the contributions on the subject published over the last ten years. The results show a plurality in the focuses and viewpoints depending on the scientific origin of every researcher. Besides, women are remarked as a majority in the educational levels below higher education and a satisfaction in levels between medium and high with the profession, highlighting, in a positive way, the relational aspect and, in a negative one, the valuation and the salaries. As an improvement, more references in English could have been included, but in that case the paper would have turned out being an endless work.

Bibliographic References

  • Adera, B. A, Bullock, L. M. (2010). Job stressors and teacher job satisfaction in programs serving students with emotional and behavioral disorders. Emotional & Behavioral Difficulties. 15. 5-14
  • Álvarez, E, Pérez, R. (2011). Liderazgo directivo en los centros educativos de Asturias. Bordón. 63. 23-42
  • Anaya, D, López, E. (2015). Satisfacción laboral del profesorado de educación secundaria. Revista de Investigación Educativa. 33. 435-452
  • Anaya, D, López, E. (2014). Satisfacción laboral del profesorado en 2012-13 y comparación con los resultados de 2003-04. Un estudio de ámbito nacional. Revista de Educación. 365. 96-121
  • Anaya, D, Suárez, J. M. (2006). La satisfacción laboral de los profesores en función de la etapa educativa, del género y de la antigüedad profesional. Revista de Investigación Educativa. 24. 541
  • Anaya, D, Suárez, J. M. (2007). Satisfacción laboral de los profesores de Educación Infantil, Primaria y Secundaria. Un estudio de ámbito nacional. Revista de Educación. 344. 217-243
  • Anaya, D, Suárez, J. M. (2010). Evaluación de la Satisfacción laboral del profesorado y aportaciones a su mejora en orden a la calidad de la educación. REOP. 21. 283
  • Antunes Silva. M., M. (2011). O futuro de uma ilusão: (in)satisfação, paradoxos e desafios na profissão docente.
  • Augusto Landa, J. M, López Zafra, E, Pulido Martos, M. (2011). Inteligencia Emocional Percibida y estrategias de afrontamiento al estrés en profesores de enseñanza primaria. Revista de psicología social. 26. 413-425
  • Ayuso, J. A, Guillén, C. L. (2007). Burnout y mobbing en la enseñanza secundaria. Revista complutense de educación. 19. 157-173
  • Bassett, A. (2010). Sources of work-related support for rural special education teachers and their relationship to teacher satisfaction and commitment. ProQuest Llc.
  • Blackburn, J. J, Robinson, J. S. (2008). Assessing teacher self-efficacy and job satisfaction of early career agriculture teachers in Kentucky. Journal of Agricultural Education. 49. 1-11
  • Braga da Cruz, M. (1990). A Situaçao do Professor em Portugal. Relmôrio da Comisscio criada pelo Despacho 114/ME/88 do Ministerio da Educaçao. Lisboa.
  • Caballero Martínez, J. (2002). Calidad y satisfacción del cliente en las instituciones de formación. Enseñanza. 20. 175-197
  • Caballero Martínez, J. (2003). Satisfacción e insatisfacción de los jefes de estudios de los centros escolares. Revista de Investigación Educativa. 21. 415-435
  • Caballero Martínez, J, Fernández Camacho, C.R, García Jiménez, E. (2003). Satisfacción de los secretarios de centros educativos. RELIEVE. 9. 198-235
  • Caballero, J, Mata, F. S. Revista de Educación. 233. 363-384
  • Cantón Mayo, I, Morán Astorga, C. (2010). Levels of Self-Efficacy among Harassed Teachers. International Journal of Digital Literacy and Digital Competence. 1. 1-10
  • Carbonero, M. A, Crespo, M. T. (1994). Análisis del estatus profesional del docente: Un acercamiento a la población de Valladolid. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 19. 137-146
  • Carrión, A, Molero, R, González, F. (2000). Estudio de la satisfacción personal según la edad de las personas. Anales de psicología. 16. 189-198
  • Cascone, V. M. (2010). Teacher transfer and teacher satisfaction in public schools. Proquest Llc.
  • Castillo Martínez, A, Fernández Pujazón, R, López Jiménez, P. (2014). Prevalencia de ansiedad y depresión en docentes. Revista de Enfermería del Trabajo. 4. 55-62
  • Castro, J, Morgado, J, Gomes, C. (2009). Satisfaçao, stresse profissional e colaboraçao em docentes do 2º e 3º ciclo: ue relaçoes? Actas do X Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia. Universidade do Minho. Braga.
  • De Frutos, J. A, González, P, Maíllo, A, Peña, J. I, Riesco, M. (2007). Condiciones de trabajo y satisfacción laboral de los docentes en las escuelas católicas de Madrid. Educación y Futuro. 17. 9-42
  • González, P, Barroso, J. (2008). Satisfacción del profesorado de educación física en educación secundaria. Revista digital.
  • Díaz, M. (2005). Evaluación del rendimiento en la Enseñanza superior: Resultados entre alumnos procedentes de la LOGSE y del COU. CIDE. Ed. Secretaría general Técnica. Madrid.
  • Dickens, K. R. (2010). Factors influencing teacher job satisfaction and their alignment with current district practices in a suburban school district. Proquest Llc.
  • Esteve, J. M. (2009). La formación de profesores: Bases teóricas para el desarrollo de programas de formación inicial. Revista de Educación. 350. 15-29
  • Esteve, J. M, Franco, S, Vera, J. (1995). Los profesores ante el cambio social: Repercusiones sobre la evolución de la salud de los profesores. Anthropos. Barcelona.
  • Esteve, J. M. (1994). El malestar docente. 3. Paidós. Barcelona.
  • Esteve, J. M. (2005). La ambivalencia de la profesión docente: malestar y bienestar en el ejercicio de la Enseñanza. Revista PRELAC. 1. 117-133
  • Extremera, N, Montalbán, F. M, Rey, L. (2005). Engagement y burnout en el ámbito docente: Análisis de sus relaciones con la satisfacción laboral y vital en una muestra de profesores. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones. 21. 145-158
  • Fierro, A. (1991). El ciclo del malestar docente. Revista de Educación. 294. 235
  • Fierro, A. (1991). El ciclo del malestar docente. Revista de Educación. 294. 235
  • Frutos, J. A. (2007). Condiciones de trabajo y satisfacción laboral de los docentes en las escuelas católicas de Madrid. Educación y Futuro. 17. 9-42
  • Gairín Sallán, J. (2000). Cambio de cultura y organizaciones que aprenden. Educar. 27. 31-85
  • González Blasco, P, González-Anleo, J. (1993). El profesorado en la España actual: Informe sociológico sobre el profesorado no universitario. Ediciones SM. Madrid.
  • González-Riano, X, Armesto-Fernández, X. (2012). Minority language teaching and teacher satisfaction: The case of Asturias. Cultura y Educación. 24. 219-241
  • Gordillo, M. V. (1988). La satisfacción profesional del profesorado: Consecuencias para la orientación educativa. Perspectivas y problemas de la función docente. II Congreso Mundial Vasco. Madrid.
  • Griffin, D. K. (2011). A survey of Bahamian and Jamaican teachers' level of motivation and job satisfaction. Journal of Invitational Theory and Practice. 16. 57-77
  • Güell, R. (2015). Satisfacción profesional del profesorado.
  • Herzberg, F, Mausner, B, Snyderman, B. B. (1959). The motivation to work. John Wiley & Sons. Nueva York.
  • Cuscó, Iznaola, Gabriel Wells, J. (2008). La satisfacción del profesorado de educación física. Revista Educación física y deporte. 27-227
  • Jesús, S. (2004). Desmotivazao e crise de identidade na profissao docente. Catálisis. 7. 192-202
  • Jesús, S. (2011). Avaliaçao do desempenho e bem-estar docente. Psicologia Educação e Cultura. 10. 7-22
  • Kreitner, R, Kinicki, A. (1997). Comportamiento de las organizaciones. McGraw-Hill. Madrid.
  • Landers, E, Alter, P, Servilio, K. (2008). Students' challenging behavior and teachers' job satisfaction. Beyond Behavior. 18. 26-33
  • Lazarus, R. S. (1966). Psychological stress and the coping process. McGraw-Hill. Nueva York.
  • Linares, O, Gutiérrez, R. (2010). Satisfacción laboral y percepción de salud mental en profesores. Revista Mexicana de Investigación en Psicología. 2. 31-36
  • Loitegui Aldaz, J. R. (1990). Determinantes de la satisfacción laboral en empleados de la Administración Foral de Navarra.
  • López, A. J. (2010). Reducing teacher turnover by utilizing a national list of reasons for teacher dissatisfaction or how to keep teachers from declaring "dear folks, I quit". Online Submission.
  • Manassero, M. A. (2003). Estrés y burnout en la Enseñanza. Ediciones UIB. Palma.
  • Marchesi, A. (2007). Sobre el bienestar de los docentes: Competencias, emociones y valores. Alianza Editorial. Madrid.
  • Marchesi, A. (2012). El bienestar de los docentes en tiempos de crisis. Revista Fuentes. 12. 9-12
  • Marchesi, Á, Martín, E. (2002). Evaluación de la educación secundaria: Fotografía de una etapa polémica.
  • Marchessi, A, Pérez, E. M. (2004). La situación profesional de los docentes. Instituto de Evaluación y Asesoramiento Educativo. Centro de Innovación Educativa.
  • Martínez Hernández, J. (1995). El malestar docente en profesores de EGB.
  • Martínez-Otero, V. (2003). La salud mental del profesorado, en Comunidad Escolar.
  • Marvel, J, Lyter, D. M, Peltola, P, Strizek, G. A, Morton, B. A, Rowland, R. (2007). Teacher attrition and mobility: Results from the 2004-05 teacher follow-up survey (NCES 2007-307). National Center for Education Statistics, US Department of Education. Washington^eDC DC.
  • Matud Aznar, M. P, García Rodríguez, M, Matud Aznar, M. J. (2002). Estrés laboral y salud en el profesorado: un análisis diferencial en función del género y del tipo de Enseñanza. evista Internacional de Psicología Clínica y de la Salud. 2. 451-465
  • Moore, C. M. (2012). The role of school environment in teacher dissatisfaction among US public school teachers. SAGE Open. 2.
  • Morán, C. (2008). Satisfacción en el empleo, burnout y afrontamiento en servicios humanos. Revista Universitaria de Ciencias del Trabajo. 9. 213-225
  • Morán, C, Manga, D. (2005). Satisfacción en el trabajo, autoestima y estrés: Diferencias por ocupación y género. Revista Universitaria de Ciencias del Trabajo. 6. 315-329
  • Moreno Jiménez, B. (1999). Burnout docente, sentido de la coherencia y salud percibida. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica. 4. 163-180
  • Moreno Jiménez, B. (1999). Burnout docente, sentido de la coherencia y salud percibida. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica. 4. 163-180
  • Ortiz, V. (1993). El malestar del docente: la Enseñanza media como unidad de referencia empírica.
  • Ortíz, V. (1995). Los riesgos de enseñar: La ansiedad de los profesores. Amarú Ediciones. Salamanca.
  • Padrón Hernández, M. (1994). Satisfacción profesional del profesorado.
  • Padrón Hernández, M. (1994). Satisfacción profesional del profesorado.
  • Palomares Aguirre, M. C. (2000). Variables que condicionan la satisfacción de los profesores que trabajan en colegios rurales agrupados. Bordón: Revista de Orientación Pedagógica. 52. 213-227
  • Peiró, J. M, Loscertales, F, Luque, O, Melià, J. L. (1991). El estrés de enseñar. Alfar. Sevilla.
  • Peiró, J. M, Loscertales, F, Luque, O, Melià, J. L. (1991). El estrés de enseñar. Alfar. Sevilla.
  • Pena, M, Rey, L, Extremera, N. (2012). Bienestar personal y laboral en el profesorado de Infantil y Primaria: iferencias en función de su inteligencia emocional y del género. Revista de Psicodidáctica. 17. 341-358
  • Pérez Juste, R. (2006). La educación de calidad, una responsabilidad compartida. Revista del Consejo Escolar del Estado. 1. 27-34
  • Perrachione, B. A, Rosser, V. J, Petersen, G. J. (2008). Why do they stay? elementary teachers' perceptions of job satisfaction and retention. Professional Educator. 32.
  • Prieto Ursúa, M, Bermejo Toro, L. (2006). Contexto laboral y malestar docente en una muestra de profesores de Secundaria. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones. 22. 45-73
  • Renzulli, L. A, Parrott, H. M, Beattie, I. R. (2011). Racial mismatch and school type: Teacher satisfaction and retention in charter and traditional public schools. Sociology of Education. 84. 23-48
  • Rinehart, J. S, Short, P. M. (1993). Job satisfaction and empowerment among teacher leaders, reading recovery teachers, and regular classroom teachers.
  • Robbins, S.P, Coulter, M. (1996). Administración. Prentice-Hall Hispanoamericana, S. A.
  • Sáenz, O, Lorenzo, M. (1993). La satisfacción del profesorado universitario. Granada. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Granada.
  • Sánchez Lissen, E. (2009). Dos caras de la carrera docente: Satisfacción y desmotivación. Sevilla. Sips - Revista Interuniversitaria de Pedagogía Social. 16. 135-148
  • Sevilla, U, Villanueva, R. (2000). La salud laboral docente en la Enseñanza pública. Publicaciones de la federación de Enseñanza de CC. OO. Madrid.
  • Skaalvik, E. M, Skaalvik, S. (2011). Job Satisfaction, Stress and Coping Strategies in the Teaching Profession-What Do Teachers Say?. International Education Studies. 8. 181-192
  • Thompson, D. G. (2008). Teacher job satisfaction and retention in a suburban Georgia school district. Proquest Llc.
  • Torres González, J. A. (2010). Análisis del grado de satisfacción del profesorado de educación secundaria en el desarrollo de su labor docente. Contextos educativos. 13. 27-41
  • Wallace, T. M. (2010). Factors influencing teacher job satisfaction and their alignment with current district practices in a rural school district. Proquest Llc.
  • Zubieta, J. C, Susinos, T. (1992). Las satisfacciones e insatisfacciones de los enseñantes. CIDE. Madrid.