"Del revés" como recurso didáctico para la educación emocional

  1. Vizoso Gómez, Carmen Mª
Revista:
Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia

ISSN: 1699-3748

Any de publicació: 2016

Títol de l'exemplar: Octubre

Número: 34

Tipus: Article

Altres publicacions en: Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia

Resum

Nowadays, cinema is considered as a tool to increase reflection and learning about diverse topics. Besides, movies illustrate common situations in which emotional knowledge and social skills management are significant to generate a pleasant life. Precisely, the study of the emotions and emotional intelligence have a special importance in educative and scientific domains nowadays. In this sense, it is proposed that emotional education is essential to facilitate emotional competences development and, subsequently, to promote personal wellbeing. The aim of this study is to evaluate the use of cinema, specifically the employment of the film «Inside out», as a pedagogical tool that facilitates emotional learning and improves an overall personal development. Finally, it was concluded that watching this film could be employed as a didactic resource to learn the management of principal emotional competences.

Referències bibliogràfiques

  • Ambrós, A. y Breu, R. (2007). Cine y educación. El cine en el aula de primaria y secundaria. Barcelona: Graó.
  • Bandura, A. (1980). Aprendizaje social y desarrollo de la personalidad. Madrid: Alianza.
  • Bisquerra, R. (2000). Educación emocional y bienestar. Barcelona: Praxis.
  • Bisquerra, R. (2005). La educación emocional en la formación del profesorado. Infancia y aprendizaje, 32, 359-373.
  • Bisquerra, R. y Pérez, N. (2007). Las competencias emocionales. Educación XX1, 10, 61-82.
  • Conde, E. y De Iturrate, L. F. (2003). Reacciones emocionales en el cine: el caso de la muerte. Comunicar, 20, 168-172.
  • Ekman, P. (1992). An argument for basic emotions. Cognition and Emotion, 6, 169-200. http://dx.doi.org/10.1080/02699939208411068
  • Ekman, P. (2003). Emotions revealed: Recognizing faces and feelings to improve communication and emotional life. London: Weidenfeld & Nicolson.
  • Ekman, P., Campos, J. J., Davidson, R. J. y De Waal, F. B. M. (2003). Emotions inside out: 130 years after Darwin’s: The expression of the emotions in man and animals. New York: New York Academy of Sciences.
  • Goleman, D. (1995). Inteligencia emocional. Barcelona: Kairós.
  • Goleman, D. (2007). Inteligencia social. Barcelona, Kairós.
  • Gorostiaga, A., Balluerka, N. y Soroa, G. (2014). Evaluación de la empatía en el ámbito educativo y su relación con la inteligencia emocional. Revista de Educación, 364, 12-38. http://dx.doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2014-364-253
  • Gutiérrez, M. C., Pereira, M. C. y Valero, L. F. (2006). El cine como instrumento de alfabetización emocional. Teoría de la educación, 18, 229-260.
  • Martínez-Salanova, E. (2003). El valor del cine para aprender y enseñar. Comunicar, 20, 45-52.
  • Mayer, J., Caruso, D. R. y Salovey, P. (2000). Emotional Intelligence meets traditional standards for an intelligence. Intelligence, 27, 267-298. http://dx.doi.org/10.1016/S0160-2896(99)00016-1
  • OMS (2004). Promoción de la Salud Mental. Conceptos, evidencia emergente, prácticas. Informe compendiado. Ginebra: OMS.
  • Pereira, M. C. (2005). Cine y educación social. Revista de Educación, 338, 205-228.
  • Salcines, M. y Pose, H. M. (2004). «Buscando a Nemo»: un análisis desde la perspectiva de los educadores. Comunicar, 23, 137-142.
  • Vega, A. (2002). Cine, drogas y salud: recursos para la acción educativa. Comunicar, 18, 123-129.