Análisis de la LOMCE (Ley Orgánica de Mejora de la Calidad Educativa) en la prensa escrita

  1. Fernández González, Jorge 1
  2. Cantón Mayo, Isabel 1
  1. 1 Universidad de León
    info

    Universidad de León

    León, España

    ROR https://ror.org/02tzt0b78

Revista:
Etic@net: Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento

ISSN: 1695-324X

Ano de publicación: 2015

Título do exemplar: Comunidades Virtuales y Redes Sociales

Volume: 15

Número: 2

Páxinas: 432-454

Tipo: Artigo

DOI: 10.30827/ETICANET.V15I2.11961 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Etic@net: Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento

Resumo

The present article analyzes to develop of the LOMCE into the written press. In September, of 2014 after a long debate and in spite of not reaching the desirable consensus, it entered the Spanish classrooms the Organic Law for Improvement of the Educational Quality, LOMCE promulgated in the BOE, on December 10, 2013. Our intention is to realize an analysis and valuation of the educational regulation, beside establishing guidelines to shape a model of follow-up and evaluation of the new Law. THE AIM in this article is to do the first approximation to our object of study across the analysis of content of the articles published by two diaries of recognized prestige and opposite trend: El País newspaper and The ABC and gathered in his respective web pages. We locate the warm points of the reform and the topics that provoke more interest, later to penetrate, for this one and other procedures, into the categories that have more interest for the educational practice and the didactic development. METHOD: We approach this work across the analysis of content categorizing for frequencies the nuclear paragraphs of the Law from August, 2012 to May, 2013. In advance we leave out the categories not didactics and centre those who to ours to deal will be necessary pedagogic renovation PROVED: the analysis of content presents a high follow-up of the publishing line of both newspapers showing each one opinions to favor or in opposition to the Law highly influenced for the sources. This way the opinions and information of El País newspaper demonstrate highly critical with the Law, whereas ABC's contents appear to favor or with very moderate critiques.

Referencias bibliográficas

  • Bardin, L. (1996). Análisis del contenido. Madrid, Akal.
  • Bisquerra, R. (1996) Métodos de investigación educativa. Guía práctica (Edición revisada). Barcelona: CEAC.
  • Cantón, I. (2009). Narraciones de la escuela. Barcelona: Davinci.
  • Cantón, I. (2013, 19 de enero). Ley de educación. Diario de León.
  • Igartua, J. J., y Muñíz, C. (2004). Encuadres noticiosos e inmigración. Un análisis de contenido de la prensa y televisión españolas. ZER Revista de Estudios de Comunicación, 16, 87-104.
  • López-Noguero, F. (2002). Análisis de contenido como método de investigación. Revista de Educación, 4,167-179.
  • MacMillan, K. (2002). Narratives of social disruption: Education news in the British tabloid press. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 23(1), 27-38. doi: 10.1080/01596300220123024
  • Ruíz, M. T., Martín, M., La Parra, D., Vives, C., y Albaladejo, M. (2004). El enfoque de género en las noticias de salud. La Gaceta Sanitaria, 18, 65-74.
  • Sagredo, E., Cañón, J., Sánchez, M., y Miranda, B. (1999). El trasplante en los medios de comunicación. Nefrología, 19(6), 495-499.
  • Sánchez-Rodríguez, G. (2008). Violencia machista y medios de comunicación: el tratamiento informativo de los delitos relacionados con el maltrato a mujeres. Comunicación y Hombre, 4, 155-167.