Calidad de las escuelas bolivarianas de Venezuela

  1. Cantón Mayo, Isabel
  2. Barrios Briceño, Nancy Coromoto
Revue:
Revista Fuentes

ISSN: 1575-7072 2172-7775

Année de publication: 2015

Volumen: 16

Pages: 155-172

Type: Article

DOI: 10.12795/REVISTAFUENTES.2015.I16.07 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Revista Fuentes

Objectifs de Développement Durable

Résumé

Introduction: overt the last few years venezuela has been living a singular experience due to the creation of the bolivarian schools. They consist on centers of primary education with some methodological connotations and specific didactics derivated from the constitutional beginning of the country. The aim of this paper is to know and to evaluate the quality of these schools which already have more than 10 years of implantation in Venezuela. Materials and methods: a descriptive - explanatory methodology and expost-fact has been in use with instruments derived from the model european efqm of quality and with a specific questionnaire for concrete aspects of these schools, divided in the same fields that the model europeo of quality. They were processed and the information was analyzed by means of statistical programs and analysis of content. Results: high-level of feminisation of the teachers in the Bolivarian schools, nutritional deficiencies, improvable learning levels, scarce resources, lack of leadership and some kind ok populism. To sum up: lower than expected quality levels, especially in leadership and processes; the Bolivarian schools do not work. Discussion: even though the sample is limited, hereby some proposals about the teachers and resources will be made in order to improve the quality of these schools.

Références bibliographiques

  • AA. VV. (Varios Autores sin ref) (2012). Currículum Nacional Bolivariano (Clase I). Recuperado 20/10/2013 de http://edubasicaudo.bligoo.es/content/view/1322595/CurriculumNacional-Bolivariano-Clase-I.html#.UnlEVSWDOM8
  • Arrien, J. (1995). Reflexiones sobre la educación. Instituto Nicaragüense de Investigación y Educación Popular. Managua.
  • Cantón, I. (coord.)(2001). La implantación de la calidad en los centros educativos. Una perspectiva aplicada y reflexiva. Madrid: Editorial CCS.
  • Cantón, I. (2004). Escuelas diferentes y planes de calidad. Universidad de León.
  • Cantón, I. (2004a). Planes de mejora en centros educativos. Málaba:Aljibe.
  • Cantón, I. y Pino, M. (Coords.) (2011): Diseño y desarrollo del currículum. Madrid: Alianza.
  • Cantón, I. (2014). Mejora y calidad en los centros educativos. Modelos y propuestas. En Cantón y Pino, M. (Coords.). Diseño y desarrollo del currículum. Madrid: Alianza, pp. 251-272.
  • Cantón, I. (2011). “Evaluación de la calidad de los procesos educativos”. En Marcelo, C. (Coord.): Evaluación del desarrollo profesional docente. Barcelona: Davinci, pp. 151-171.
  • Cantón, I. (2012). “De la contribution des pratiques enseignantes à l´éxplication des résultats des élèves socialement défavorisées”, En: Altet, M.; Bru, M. y Blanchard-laville, C. (Coord.): Observer les pratiques enseignantes, París: Harmattan, pp. 239-258.
  • Cantón I. (2012). “El éxito escolar como integrante de la calidad educativa a través de la investigación, la implementación y los posibles dilemas que plantea su diseño, realización y evaluación desde una perspectiva descriptivo-interpetativa”, En Lorenzo Delgado, M. Y López Sánchez, M. (coords.): Respuestas emergentes desde la organización de instituciones educativas. En Universidad de Granada, pp. 161-188.
  • De la Orden, A. (2009). Evaluación y calidad: análisis de un modelo. Estudios sobre educación, 16, 16-37.
  • Casassu, J. (1999). Poder, lenguaje y calidad de la educación. Boletín del Proyecto Principal, Nº 50.
  • Constitución De La República Bolivariana De Venezuela (1999), Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela, 36.860, (Extraordinaria). Diciembre 30, 1999.
  • Escudero, J. M. (2010). Evaluación de las políticas educativas: cuestiones perennes y retos actuales. Revista Fuentes, 10, 2010; pp. 8-31
  • Farías, F. (2008). Informe presidencial. Comisión de Educación de la Asamblea Nacional. Caracas: Asamblea Nacional.
  • Fernández, M.J. y Hernández, A. (2013). “El Liderazgo como criterio de calidad en la educación inclusiva”. Estudios sobre Educación Nº 24. Junio 2013 Pag: 83 102.
  • Gairín, M. y Martín, B. (2002). Aportaciones al debate sobre calidad. Escuela Española: Temático 6. Barcelona: CISS-PRAXIS.
  • García Hoz, V. (2000). Calidad de la Educación, trabajo y libertad. Madrid: Editorial Dossat S.A.
  • Jaimes, F. (2008). La Escuela Bolivariana no funciona. Educere Trasvase, 4(10).
  • Lesourne, J. (2003). Educación y Sociedad. Los desafíos del año 2000.GEDISA.
  • Lobo, L. (2003). Desempeño del director como supervisor en las Escuelas Bolivarianas en el Municipio Escolar Girardot del Estado Aragua. Universidad Pedagógica Experimental Libertador: Maracay, Venezuela.
  • López, L. (2003). La supervisión crítica y la práctica profesional el docente de las Escuelas Bolivarianas, Distrito Valencia, Estado Carabobo. Universidad de Carabobo: Venezuela.
  • López, F. (2000). La gestión de calidad en Educación. Madrid: La Muralla.
  • Lugo, M. T. ( 2010). Las políticas tic en la educación de América latina. Tendencias y experiencias. Revista Fuentes, 10, 2010; pp. 52-68.
  • Malpica, I. (2002). Pertinencia de la Escuela Bolivariana en la transformación del hombre y la sociedad venezolana. Universidad de Carabobo: Venezuela.
  • Martín, E. (2006). Calidad, pertinencia y relevancia: Relación con el resto del sistema y la sociedad; responsabilidad social de la universidad. Recuperado 12/10/2013 de: http://www.cres2008.org/upload/documentospublicos/tendencia/tema_03/elvira%20Martin.doc
  • Medina, A. (1991). Didáctica e Intervención en el aula. Cincel: Madrid.
  • Mujica, L. (2002). Escuelas Bolivarianas: Su Filosofía Educativa – el Gobierno Nacional. Universidad de Carabobo: Venezuela.
  • Orden, A. de la (2009). “Evaluación y calidad: análisis de un modelo” Revista: Estudios sobre Educación Volumen: Nº 16. Junio 2009 Pag: 17 36.
  • Ortuño, A. (2008). El rendimiento de la gerencia de los administradores escolares. Imprenta D: Caracas.
  • Rivas, P. (2007). Educación Bolivariana: Entre la utopía realizable y no hacer nada. Revista Educere, 11(36).
  • Ruiz Corbella, M. (2013). Liderazgo y responsabilidad educativa: el necesario liderazgo de directores y profesores en la educación. Revista Fuentes, Núm. 14. pp. 85-104.
  • Saavedra, L. (2005) Ensayo: Historia de la Educación en Venezuela.
  • Sandoval, A. (2006). Equidad y calidad educativa. Un análisis multinivel de los resultados educativos. Ponencia presentada del séptimo foro de evaluación y calidad educativa. México, 24 al 26 de octubre de 2006.
  • Santos, G.M. (2003). La Evaluación: Un proceso de diálogo, comprensión y mejora. Centro de Estudios La Salle, A. C.
  • MEC (2012. Sistema Estatal de Indicadores de la Educación. Ministerio de Educación y Ciencia.
  • Stake. (1999). Representing quality in evaluation. Stanley Press.
  • Tiana Ferrer, A. (2011). Políticas de formación del profesorado y mejora de los sistemas educativos: algunas reflexiones a partir de la experiencia española Revista Fuentes, 11, 2011; pp. 13-27
  • Toranzos, L. (2001). El Problema de la Calidad en el Primer Plano de la Agenda Educativa. Programa de Evaluación de la Calidad de la Educación. Cumbre Iberoamericana.
  • Villarroel, C. (1997). Material de evaluación y acreditación de la E. S. venezolana.
  • Yanuzzi, E. (2004). Impacto social del programa Escuela Bolivariana en la comunidad escolar del Municipio Autónomo Valencia del Estado Carabobo. Universidad de Carabobo: Venezuela.