Análisis de los cambios en la auto-eficacia lectora a nivel evolutivo en la Educación Secundaria Obligatoria

  1. Olivares Iglesias, María Fátima
  2. Fidalgo Redondo, Raquel
  3. Arias Gundín, Olga
Revista:
EJIHPE: European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education

ISSN: 2174-8144 2254-9625

Año de publicación: 2013

Volumen: 3

Número: 3

Páginas: 257-264

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: EJIHPE: European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education

Referencias bibliográficas

  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The Exercise of Control. New York: Freeman.
  • Bandura, A. (2006). Guide for constructing self-efficacy scales. En F. Pajares, y T. Urdan (Eds.), Self-efficacy beliefs of adolescents (pp. 307-337). Greenwich, Connecticut: Information Age Publising.
  • Fidalgo, R., Arias-Gundín, O. y Olivares, F. (2013). Cuestionario de Auto-eficacia en la Comprensión lectora. Aula Abierta, 41(1), 17-26.
  • Guthrie, J.G. y Wigfield, A (2000). Engagement and motivation in reading. En M.L. Kamil, P.B. Mobenthal, P.D. Pearson y R. Barr (Eds.), Handbook of reading research, 3, 403-420.
  • Kelley. J. y Decker, E.O. (2009). The current state of motivation to read among middle school students. Reading Psychology, 30, 466-485.
  • Kintsch, W. y Rawson, K. (2005). Comprehension. En M. Snowling, y C. Hulme. The science of reading. A handbook (pp. 209-226). Oxford: Blackwell.
  • Lau, K. (2009a). Grade differences in reading motivation among Hong Kong primary and secondary students. British Journal of Educational Psychology, 79, 713-733.
  • Lau, K. (2009b). Reading motivation, perceptions of reading instruction and reading amount: a comparison of junior and senior secondary students in Hong Kong. Journal of Research in Reading, 32, 366-382.
  • Linnenbrink, E.A. y Pintrich, P.R. (2003). The role of self-efficacy beliefs in student engagement and learning in the classroom. Reading and Writing Quarterly, 19, 119-137.
  • Mattus, J.A., Pérez, E., Pujol, M.A. y Casasola, I.A. (2011, Marzo). Desarrollo y validación preliminar de una escala de auto-eficacia para la comprensión lectora. Comunicación presentada en el VI Congreso Internacional de Psicología y Educación de la Asociación Nacional de Psicología y Educación en España, Valladolid.
  • Mucherah, W. y Yoder, A. (2008). Motivation for Reading and middle school students´ performance on standardized testing in reading. Reading Psychology, 29, 214-235.
  • Nelson, J.N. y Manset-Williamson, G. (2006). The impact of explicit, self-regulatory reading comprehension strategy instruction on the reading-specific self-efficacy, attributions, and affect of students with reading disabilities. Learning Disability Quarterly, 29, 213-230.
  • OECD (2009). PISA 2009 Assessment Framework. Paris: OECD.
  • Olivares, F. y Fidalgo, R. (2012). El estado de la Cuestión sobre el Estudio de la Auto-eficacia Lectora en Alumnado con y sin Dificultades de aprendizaje. Aceptado para publicación.
  • Pajares, F. (2003). Self-efficacy beliefs, motivation, and achievement in writing: A review of the literature. Reading y Writing Quarterly, 19, 159-172.
  • Pajares, F. (2003). Self-efficacy beliefs, motivation, and achievement in writing: A review of the literature. Reading y Writing Quarterly, 19, 159-172.
  • Vidal-Abarca, E., Gilabert, R., Martínez, T., Sellés, P., Abad, N. y Ferrer. (2007). Test de Estrategias de Comprensión, TEC. Madrid: ICCE.
  • Wigfield, A., Guthrie, J.T., Tonks, S. y Perencevich, K.C. (2004). Children's motivation for reading: Domain specificity and instructional influences. Journal of Educational Research, 97(6), 299-309.
  • Zimmerman, B.J. (2000). Self-Efficacy: An Essential Motive to Learn. Contemporary Educational Psychology 25, 82-91. doi:10.1006/ceps.1999.1016.