La atención a los estudiantes con discapacidad en las instituciones de Educación Superior. El caso de Cataluña

  1. Ferreira Villa, Camino 1
  2. Vieira Aller, María José 1
  3. Vidal García, Javier 1
  1. 1 Universidad de León
    info

    Universidad de León

    León, España

    ROR https://ror.org/02tzt0b78

Journal:
Revista de investigación educativa, RIE

ISSN: 0212-4068 1989-9106

Year of publication: 2014

Volume: 32

Issue: 1

Pages: 139-157

Type: Article

DOI: 10.6018/RIE.32.1.171711 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

More publications in: Revista de investigación educativa, RIE

Abstract

The aims of this study were to describe the real needs and difficulties found in the process of supporting students with disabilities in higher education institutions in Catalonia (Spain), and to identify good practices in order to improve support. We conducted interviews to heads of disability support service in seven state universities in Catalonia. The data were analyzed using NVivo 10 qualitative software. The main difficulties identified were a lack of specific legislation on fair adaptation and on the recognition of invisible disabilities, as well as a lack of awareness by faculty and of adequate guidance prior to the beginning of university. Also, an adaptation of positive action measures to students in terms of their specific needs is required.

Bibliographic References

  • Castellano Burguillo, E., Galdón Mangas, M.O., Ipland García, J., Malvárez Pascual, L., Moya Maya, A., El derecho de los estudiantes universitarios con discapacidad a que se realicen las adaptaciones curriculares que resulten precisas para asegurar el derecho a la igualdad de oportunidades (2010) Revista Española Sobre Discapacidad Intelectual, 41 (1), p. 233. , 63-82
  • Egido Gálvez, I., Cerrillo Martín, R., Camina Durantes, A., La inclusión social y laboral de las personas con discapacidad intelectual mediante los programas de empleo con apoyo. Un reto para la orientación (2009) Revista Española de Orientación Y Psicopedagogía, 20 (2), pp. 135-146
  • Forteza Forteza, D., Los nuevos retos para la intervención psicopedagógica en los estudios superiores (2009) Revista Qurriculum, 22, pp. 35-54
  • Lapeña Pérez, C., Sauleda Pares, N., Martínez Ruiz, A., Los programas institucionales de acción tutorial: Una experiencia desarrollada en la universidad de alicante (2011) Revista de Investigación Educativa, 29 (2), pp. 341-361
  • Muñoz Cantero, J.M., Espiñeira Bellón, E.M., Plan de mejoras fruto de la evaluación de la calidad de la atención a la diversidad en un centro educativo (2010) Revista de Investigación Educativa, 28 (2), pp. 245-264
  • Novo-Corti, I., Muñoz-Cantero, J.M., Calvo-Porral, C., Análisis de las actitudes de los jóvenes universitarios hacia la discapacidad: Un enfoque desde la teoría de la acción razonada (2011) Revista Electrónica de Investigación Y Evaluación Educativa, 17 (2), pp. 1-26. , http://www.uv.es/RELIEVE/v17n2/RELIEVEv17n2_5.pdf, Recuperado de
  • Por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales (2007) Boletín Oficial del Estado, p. 260. , Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, 30 de octubre de
  • Por el que se aprueba el estatuto del estudiante universitario (2010) Boletín Oficial del Estado, p. 318. , Real Decreto 1791/2010, de 30 De Diciembre, 31 de diciembre de
  • Sánchez Palomino, A., La universidad de almería ante la integración educativa y social de los estudiantes con discapacidad: Ideas y actitudes del personal docente e investigador (2011) Revista de Educación, 354, pp. 575-603
  • Sánchez, A., Carrión, J.J., Los estudiantes con discapacidad en la universidad de almería: Ideas y actitudes sobre su integración educativa y social (2010) European Journal of Education and Psychology, 3 (2), pp. 329-341;