Los comienzos de la danza contact improvisation en España (1980-1990)

  1. María Paz Brozas Polo
  2. Teresa García San Emeterio
Revue:
Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte

ISSN: 1577-0354

Année de publication: 2014

Volumen: 14

Número: 53

Pages: 169-181

Type: Article

D'autres publications dans: Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte

Résumé

Contact Improvisation is a postmodern dance with origins in the United States (1972) that has evolved slowly and relatively anonymously in Spain. The objective of this work is to reveal how, where and when Contact Improvisation began in Spanish context. The research method combines interpretation of written sources, mainly from the journal Contact Quarterly, as well as correspondence and interviews with the figures involved in the processes analysed. Bañolas, Barcelona and Mallorca were pioneering centres during the 1980s. These cities encompassed a geographic nucleus where the simultaneous arrival of independent initiatives of great importance supported by the creation of contemporary dance studios can be seen. In addition, migrating processes between these spaces and externals were decisive in Contact's development.

Références bibliographiques

  • Alonso, Y., Hoel, M. y Llinares, E. (1988). News from Barcelona. Contact Quarterly, 13 (2), 48.
  • Banes, S. (2002) Terpsícore en baskets. Post-modern dance. Paris: Chiron.
  • Brozas, M. P. (2000). Contact improvisation: danza, acrobacia y pedagogía corporal. En Facultad de Ciencias del Deporte. I Congreso de la Asociación Española de Ciencias del Deporte: Libro de Actas, volumen 1 (pp. 309-316). Cáceres: Universidad de Extremadura.
  • Brozas, M. P. (2001). Tendencias expresivas de la danza europea de principios del siglo XX. En García, S. (Ed.) VIII Simposium Historia de la Educación Física (pp. 97-114). Salamanca: Universidad de Salamanca.
  • Brozas, M. P., García, T. y López, S. (2011). La danza contemporánea en España (1989-2009): aproximación a la creación coreográfica a través de la revista “Por la danza”. RETOS. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 20, 16-20.
  • Calvo, A. y León, J. A. (2011). Historia de la danza contemporánea en España. Arte y Movimiento, 4, 17-30.
  • Fabius, J. (2010). Esa desconocida, la danza por hacer. Ideas más destacadas en 30 años de educación de danza en la School for New Dance. Cairon, Revista de Estudios de Danza 13, 189-202.
  • Giménez, C. (2001). La danza contemporánea en la comunidad valenciana: los primeros pasos. Valencia: Centro Coreográfico.
  • Gray, S. (1986). Notices. Events on the island of Mallorca, Spain. Contact Quarterly, 11 (3), 50.
  • Gray, S. y Meunier, J. (1986a). Report on Graphism & Dance from Mallorca, Spain. Contact Quarterly, 11 (1), 54.
  • Gray, S. y Meunier, J. (1986b). Excerpts from the March 1986 issue of The 1 European Contact Newsletter. Contact Quarterly, 11 (3), 49.
  • Gray, S. y Meunier, J. (1987). Workshop Graphism&Dance CI, Binifaldo, Mallorca, Spain. Contact Quarterly, 12 (3), 54.
  • Gray, S. y Meunier, J. (1988). Excerpts from the July 1987 issue of The European Contact Newsletter. Contact Quarterly, 13 (4), 53.
  • Gray, S. y Meunier, J. (1990). News. Contact Quarterly, 15 (2), 50.
  • Koteen, D. y Stark Smith, N. (2008). Caught falling. The confluence of Contact Improvisation, Nancy Stark Smith, and other moving ideas. Northampton: Contact Editions.
  • Michel, M. y Ginot, I. (1998). La Danse au XX siècle. Paris: Larousse/Bordas.
  • Martínez, B. y Menéndez, N. (1999). De 1975 a la actualidad. Últimas tendencias de la danza en España. En Amorós, A. y Díez, J.M. (Eds.). Historia de los espectáculos en España (pp. 360-372). Madrid: Castalia.
  • Nelson, L. y Stark Smith, N. (1997). A Short History. En Nelson, L. y Stark Smith, N. (Eds.) Contact Quarterly’s Contact Improvisation Source Book: collected writings and graphics from Contact Quarterly dance journal 1975-1992 (p. 2). Northampton: Contact Editions.
  • Novack, C. J. (1990). Sharing the Dance, contact improvisation and American culture. Madinson: University of Wisconsin Press.
  • Olabarría, B. (2010). Danza moderna temprana en España: más allá de Tórtola Valencia, Áurea de Sarrá y Josefina Cirera. En La investigación en danza en España 2010 (pp.33-39). Valencia: Mahali.
  • Rease, B. (1986). Bob Rease Teaches. Contact Quarterly, 11 (3), 50.
  • Rease, B. (1988). Photo taken during a contact workshop led by Bob Rease in Banyoles (Spain) in 1984. Contact Quarterly, 13 (3), 45.
  • Rizzo, F. (1998). Con el sudor de tu frente. Tiempo de danza 16, 35-40.
  • Ruiz Olabuénaga, J. I. (2007). Metodología de la investigación cualitativa. Bilbao: Universidad de Deusto.
  • Sánchez, J. A. (2005). La nueva danza en España. Archivo Virtual de Artes Escénicas.
  • Sánchez, J. A. (2006). Trayectorias. En Sánchez, J. A. (Ed.) Artes de la escena y de la acción en España: 1978-2002 (pp. 239-268). Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla La Mancha.
  • Sionnet, C. y Thirion, J. F. (1987a) Jeux de corps: corps accord…La danse Contact Improvisation. EPS 205, 63-65.
  • Sionnet, C. y Thirion, J. F. (1987b). Juegos corporales: La danza de contacto. Revista de Educación Física 17, 18-21.
  • Stark Smith, N. (1987). News: Workshop “Contact: Deepening the Form” in Banjoles, Spain. Contact Quarterly, 12 (3), 58.
  • Stark Smith, N. (2008). Harvest: One History of Contact Improvisation. En Stark Smith, N. (Eds.) Contact Quarterly’s Contact Improvisation Source Book II: collected writings and graphics from Contact Quarterly dance journal 1993-2007 (pp. 318-326). Northampton: Contact Editions.
  • Torrents, C. y Castañer, M. (2008). Educación integral mediante el Contact Improvisation. En Tándem 26, 91-100.
  • Trenner, D. (1987). News: Danny Trenner in Barcelona from September to November. Contact Quarterly, 12 (1), 53.
  • Vendrell, E. (2008). La contemporaneidad coreográfica en Catalunya: una expresión de la etapa democrática de fin de siglo. Assaig de teatre: revista de l’Associació d’Investigació i Experimentació Teatral 68-69, 232.
  • Vujanovic, A. (2010). El “salto del tigre”: un método para reexplicar la historia de las escenas locales. En De Naverán, I. (Ed.) Hacer historia. Reflexiones desde la práctica de la danza (pp. 135-145). Editan Centro Coreográfico Galego/Institut del Teatre/Mercat de les Flors.
  • Zurdo, R. (2008). Danzando con-tacto. En Sánchez, G., Coterón, J., Gil, J. y Sánchez, A. (Eds.). El movimiento expresivo. II Congreso Internacional de Expresión Corporal y Educación (pp. 205-2010). Salamanca: Amarú.