El ocio y los enfoques de aprendizaje en estudiantes universitarios de Enfermería
- López Alonso, Ana Isabel
- López Aguado, Mercedes
- González Millán, Ismael
- Fernández Martínez, María Elena
ISSN: 0212-4068, 1989-9106
Año de publicación: 2012
Volumen: 30
Número: 1
Páginas: 53-70
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Revista de investigación educativa, RIE
Resumen
In the present study the relationship between perception of free time and leisure and approaches to learning of university students was analyzed. A survey was carried out in which 210 students of Nursing Studies of the University of León (Spain) took part. The starting hypothesis was that students who predominantly use a deep approach would believe to have less leisure time than those with a more superficial approach, due to the competitive nature of both activities. We used the Free Time and Leisure survey (ETLO in Spanish) and the limited version of two factors (R-CPE-2F) of the Processes of Study questionnaire to collect data. The results supported the proposed hypothesis; there were gender differences both in the use of free time and in approaches to learning. The results are discussed in this article and guidelines are given for practical application
Referencias bibliográficas
- Abalde, E., Barca, A., Muñoz, J.M., Fernando, M., Rendimiento académico y enfoques de aprendizaje: Una aproximación a la realidad de la enseñanza superior brasileña en la Región Norte (2009) Revista de Investigación Educativa, 27 (2), pp. 303-319
- Akdemir, O., Koszalka, T.A., Investigating the relationships among instructional strategies and learning styles in online environments (2008) Computers & Education, 50 (4), pp. 1451-1461
- Andrijašević, M., Pausić, J., Bavčević, T., Ciliga, D., Participation in leisure activities and self-perception of health in the students of the University of Split (2005) Kinesiology, 37 (1), pp. 21-31
- Bacon, D.R., An examination of two learning style measures and their association with business learning (2004) Journal of Education for Business, pp. 205-208. , March/April
- Barca, A., Peralbo, M., Brenlla, J.C., Atribuciones causales y enfoques de aprendizaje: La escala SIACEPA (2004) Psicothema, 16 (1), pp. 94-103
- Barca, A., Porto, A., Vicente, F., Brenlla, J.C., Morán, H., La interacción de estilos atribucionales y enfoques de aprendizaje como determinantes del rendimiento académico (2008) Psicología y Educación: Un Lugar de Encuentro. V Congreso Internacional de Psicología y Educación, pp. 670-688. , J. A. González-Pienda & J. C. Núñez Coors., Oviedo: Ediciones de la Universidad de Oviedo
- Barlas, D., Gupta, S., Lesser, M.L., Tai, J., Do learning styles of emergency medicine residents reflect their preference for typical teaching modalities offered in residency programs? (2004) Annals of Emergency Medicine, 44 (4), p. 77
- Bernardo, A.B., Approaches to learning and academic achievement of filipino students (2003) The Journal of Genetic Psychology, 164, pp. 101-114
- Biggs, J., (2003) Teaching for Quality Learnig at University, , Berkshire: The Society for Research into Higher Education & Open University Press, 2d ed
- Biggs, J., Kember, D., Leung, D., The revised two-factor Study Process Questionnaire: R-SPQ-2F (2001) British Journal of Educational Psychology, 71, pp. 133-149
- Buendía, L., Olmedo, E., El género: ¿Constructo mediador en los enfoques de aprendizaje universitario? (2002) Revista de Investigación Educativa, 20 (2), pp. 511-524
- Buendía, L., Olmedo, E.M., Estudio transcultural de los enfoques de aprendizaje en Educación Superior (2003) Revista de Investigación Educativa, 21 (2), pp. 371-386
- Cagigal, J.M., (1971) Necesidad Psicológica del Ocio Activo en el Hombre de Nuestro Tiempo, , Madrid. INEF
- Cagigal, J.M., ¡Oh deporte! Anatomía de un gigante (1981) Valladolid: Miñón, Colección Kiné, de Educación y Ciencia Deportiva
- Cano, F., Diferencias de género en estrategias y estilos de aprendizaje (2000) Psicothema, 12 (3), pp. 360-367
- Cassidy, S., Eachus, P., Learning style, academic belief systems, self-report student proficiency and academic achievement in higher education (2000) Educational Psychology, 20 (3), pp. 307-322
- El ocio y los jóvenes (2007) La Web del Estudiante, , http://www.ite.educacion.es/w3/recursos2/estudiantes/ocio, Ministerio de Educación y Ciencia, Disponible en, Consultado el 15 de diciembre de 2009
- Chapman, D.M., Calhoun, J.G., Validation of learning style measures: Implications for medical education practice (2006) Medical Education, 40, pp. 576-583
- Cidad, E., El ocio deportivo. En Cátedras Universitarias de tema deportivo y cultural. Universidad Complutense de Madrid (1972) Junta Nacional de Educación Física y Deportes, , Madrid
- Comas, D., Aguinaga, J., Orizo, F.A., Espinosa, A., Ochaíta, E., Jóvenes y estilos de vida: Valores y riesgos en los jóvenes urbanos (2003) Madrid, FAD-INJUVE, , http://www.injuve.migualdad.es/injuve/contenidos.item.action?id= 1504341675&menuId=242512523, Consultado el 20 de diciembre de 2009
- Corominas, E., Tesouro, M., Teixidó, J., Vinculación de los enfoques de aprendizaje con los intereses profesionales y los rasgos de personalidad. Aportaciones a la innovación del proceso de enseñanza y aprendizaje en la educación superior (2006) Revista de Investigación Educativa, 24 (2), pp. 443-473
- De Capua, A., Wintergerst, A.C., Assessing and validating a learning styles instrument (2005) System, 33, pp. 1-16
- Demirbas, O., Demirkan, H., Learning styles of design students and the relationship of academic performance and gender in design education (2007) Learning and Instruction, 17, pp. 345-359
- Duff, A., Duffy, T., Psychometric properties of Honey and Mumford's learning styles questionnaire (LSQ) (2002) Personality and Individual Differences, 33, pp. 147-163
- Dumazedier, J., Sociologie empirique du loisir (1974) Critique et Contracritique de la Civilisation du Loisir, , París: Seuil
- Edward, N.S., Evaluations of introducing project-based design activities in the first and second years of engineering courses (2004) European Journal of Engineering Education, 29 (4), pp. 491-503
- Elias, R.Z., Students' approaches in introductory accounting courses (2005) Journal of Education for Business, 3-4, pp. 194-199
- English, L., Luckett, P., Mladenovic, R., Encouraging a deep approach to learning through curriculum design (2004) Accounting Education, 13 (4), pp. 461-488
- Expósito, J., García, L., Sanhueza, C., Angulo, M.T., Análisis de las actividades de ocio en estudiantes de primer curso de la Facultad de Educación: Relación con el alcohol (2009) Revista Complutense de Educación, 20 (1), pp. 165-192
- Farkas, R.D., Effects of traditional versus learning-styles instructional methods on middle school students (2003) The Journal of Educational Research, 97 (1), pp. 42-51
- Felder, R.M., Felder, G.N., Dietz, E.J., The effects of personality type on engineering student performance and attitudes (2002) Journal of Engineering Education, 91 (1), pp. 3-17
- Fernández-Martínez, M., (2008) El Aprendizaje Basado en Problemas en el Marco del Espacio Europeo de Educación Superior Desde la Percepción del Estudiante: Estudios Cualitativos y Selectivos, , Tesis doctoral inédita. Universidad de León. León
- Friedmann, G., (1963) Tratado de Sociología del Trabajo, , Mexico, FCE
- García-Cué, J.L., Santizo, J.A., Análisis de la relación entre la gestión del tiempo libre, el ocio y los estilos de aprendizaje (2010) Revista Estilos de Aprendizaje, 5 (5), pp. 2-24
- Gokturk, D., A study of the leisure experience of turkish university students (2009) College Student Journal, 43 (2), pp. 303-324
- Gómez, M., Ruiz, F., García, M.E., Cómo ocupan los universitarios almerienses su tiempo libre (2005) Revista Digital - Buenos Aires, 10 (83). , http://www.efdeportes.com, Consultado el 6 de noviembre de 2009
- González-Millán, I., Civilización del ocio y sociedad de consumo; dos tendencias antagónicas (1990) Perspectivas de la Actividad Física y el Deporte, 3, pp. 25-28
- Gordon, C., Debus, R., Developing deep learning approaches and personal teaching efficacy within a preservice teacher education context (2002) British Journal of Educational Psychology, 72, pp. 483-511
- Groves, M., Problem-based learning and learning approach: Is there a relationship? (2005) Advances in Health Sciences Education, 10, pp. 315-326
- Grushin, B., (1968) El Tiempo Libre: Problemas Actuales, , Montevideo: Ediciones Pueblos Unidos
- Hall, M., Ramsay, A., Raven, J., Changing the learning environment to promote deep learning approaches in first-year accounting students (2004) Accounting Education, 13 (4), pp. 489-505
- Hernández-Pina, F., García-Sanz, M.P., Maquilón, J.J., Análisis del cuestionario de procesos de estudio-2 factores de bigg en estudiantes universitarios españoles (2005) Revistas Fuentes, p. 6
- Informe juventud en España 2004 (2004) Resultados Marginales, , http://www.injuve.mtas.es/injuve/contenidos.item.action, Estudio INJUVE EJ089. Madrid: INJUVE, Disponible en, Consultado el 15 de diciembre de 2009
- Sondeo de opinión y situación de la gente joven. Ocio y tiempo libre, noche y fin de semana, consumo de alcohol, inmigración. Segunda encuesta 2004. Avance de resultados (2004) Estudio INJUVE EJ100, , http://www.injuve.migualdad.es/injuve/contenidos.item.action?id= 1032916592&menuId=1973816276, Madrid: INJUVE, Disponible en, Consultado el 16 de diciembre de 2009
- Sondeo de opinión y situación de la gente joven. Percepción generacional, valores y actitudes, calidad de vida y felicidad. Segunda encuesta 2006 (2006) Tabla de Resultados, , http://www.injuve.migualdad.es/injuve/contenidos.item.action?id= 1206388916&menuId=1112484564, Estudio INJUVE EJ113. Madrid: INJUVE, Disponible en, Consultado el 16 de diciembre de 2009
- Sondeo de opinión y situación de la gente joven. Uso de tecnologías, ocio y tiempo libre. Segunda encuesta 2007 (2007) Estudio INJUVE EJ124, , http://www.injuve.migualdad.es/injuve/contenidos.downloadatt.action?id= 1831620329, Madrid: INJUVE, Consultado, el 17 de diciembre de 2009
- Kiguwa, P., Silva, A., Teaching and learning: Addressing the gap through learning styles (2007) South African Journal of Psychology, 37 (2), pp. 354-360
- Lashley, C., Barron, P., The learning style preferences of hospitality and tourism students: Observations from an international and cross-cultural study (2006) Hospitality Management, 25, pp. 552-569
- Lemp, M., Behn, V., Utilización del tiempo libre de estudiantes del área de salud de la institución educacional Santo Tomas, Talca. Leisure activities of students from the health area in Santo Tomas Educational Institute, Talca (2008) Ciencia Enfermera, 14 (1), pp. 53-62
- Li, Y.-S., Chen, P.-S., Tsai, S.-J., A comparison of the learning styles among different nursing programs in Taiwan: Implications for nursing education (2008) Nurse Education Today, 28 (1), pp. 70-76
- López-Aguado, M., Estilos de aprendizaje. Relación con motivación y estrategias (2009) Revista Estilos de Aprendizaje, 4 (4), pp. 1-21
- Lycke, K.H., Grottum, P., Stromso, H.I., Student learning strategies, mental models and learning outcomes in problem-based and traditional curricula in medicine (2006) Medical Teacher, 28 (8), pp. 717-722
- Maquilón, J.J., (2003) Diseño y Evaluación del Diseño de un Programa de Intervención Para la Mejora de las Habilidades de Aprendizaje de los Estudiantes Universitarios, , Tesis Doctoral inédita. Universidad de Murcia. Murcia
- McParland, M., Noble, L.M., Livingston, G., The effectiveness of problembased learning compared to traditional teaching in undergraduate psychiatry (2004) Medical Education, 38, pp. 859-867
- Medina, J.A., Cembranos, F., Dossier 4. Y tú, ¿qué piensas? Tiempo libre (2002) Fundación de Ayuda Contra la Drogadicción, , Madrid: FAD, 2 a edición
- Miller, L.M., Using learning styles to evaluate computer-based instruction (2004) Computers in Human Behavior, 21, pp. 287-306
- Mora, R., Fuentes, M., Sentís, J., Actividad física durante el tiempo libre del alumnado de primer curso en tres facultades de Ciencias de la Salud (1997) Anal Medic Int, 14 (12), pp. 620-624
- Morán, H., Barca, A., Vicente, F., Porto, A., Afinidades y líneas comunes entre determinados enfoques de aprendizaje y metas académicas (2008) Psicología y Educación: Un Lugar de Encuentro. V Congreso Internacional de Psicología y Educación, pp. 621-632. , J. A. González-Pienda & J. C. Núñez Coors., Oviedo: Ediciones de la Universidad de Oviedo
- Munné, F., Psicosociológia del tiempo libre (1980) Un Enfoque Crítico, , México: Trillas
- Muñoz, E., Gómez, J., Enfoques de aprendizaje y rendimiento académico de los estudiantes universitarios (2005) Revista de Investigación Educativa, 23 (2), pp. 417-432
- Olubor, R., Osunde, U., Analysis of personal study time and leisure among university undergraduates in southern Nigeria (2007) College Student Journal, 41 (2), pp. 352-365
- Ponce De León, A., Tiempo libre y rendimiento académico (1998) Universidad de la Rioja
- Rodríguez, J., Agulló, E., Estilos de vida, cultura, ocio y tiempo libre de los estudiantes universitarios (1999) Psicothema, 11 (2), pp. 247-259
- Ruiz, E., Hernández, F., Ureña, F., Enfoques de aprendizaje y rendimiento institucional y afectivo de los alumnos de la titulación de ciencias de la actividad física y del deporte (2008) Revista de Investigación Educativa, 26 (2), pp. 307-322
- Sánchez-Herrero, S.A., La importancia de la perspectiva de género en la psicología del ocio (2008) Anales de Psicología, 24 (1), pp. 64-76
- Snelgrove, S.R., Approaches to learning of student nurses (2004) Nurse Education Today No, 24, pp. 605-614
- Snelgrove, S.R., Slater, J., Approaches to learning: Psychometric testing of a study process questionnaire (2003) Journal of Advanced Nursing, 43 (5), pp. 496-505
- Stromso, H.I., Grottum, P., Lycke, K.H., Changes in student approaches to learning with the introduction of computer-supported problem-based learning (2004) Medical Education, 38, pp. 390-398
- Tiwari, A., Chan, S., Wong, E., Wong, D., Chui, C., Wong, A., Patil, N., The effect of problem-based learning on students' approaches to learning in the context of clinical nursing education (2006) Nurse Education Today, 26, pp. 430-438
- Tural, G., Akdeniz, A.R., Examining learning approaches of science student teachers according to the class level and gender (2008) US-China Education Review, 12, pp. 54-59
- Valle, A., González, R., Núñez, J.C., Suárez, J.M., Piñeiro, I., Rodríguez, S., Enfoques de aprendizaje en estudiantes universitarios (2000) Psicothema, 12 (3), pp. 368-375
- Weber, E., (1969) El Problema del Tiempo Libre. Estudio Antropológico y Pedagógico, , Madrid: Nacional
- Wise, J., Using the knowledge-and-appraisal personality architecture to predict physically active leisure self-efficacy in university students (2009) Journal of Applied Social Psychology, 39 (8), pp. 1913-1927
- Zeegers, P., Approaches to learning in science: A longitudinal study (2001) British Journal of Educational Psychology, 71, pp. 115-132
- Zhang, L.-F., Sternberg, R.J., Are learning approaches and thinking styles related? A study in two Chinese populations (2000) Journal of Psychology, 134 (5), pp. 469-489