Satisfacción del profesorado universitario con la integración de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC)

  1. Baelo Álvarez, Roberto
Revue:
Etic@net: Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento

ISSN: 1695-324X

Année de publication: 2011

Número: 11

Pages: 253-276

Type: Article

DOI: 10.30827/ETICANET.V11I0.16819 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Etic@net: Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento

Résumé

This paper explores the professor satisfaction with the integration of information and communication technologies (ICT) in the universities of Castilla y León. We believe that the integration of ICT in the universities is essential for the development of a university system in line with the requirements of the knowledge society. This piece of work must be placed within a research that has analyzed the professor�s satisfaction with the integration of ICT in higher education in the universities of Castilla y León. In our view, the satisfaction with the level of integration of ICT in higher education is one of the main key indicators for its level of integration and knows the possibilities of ICT. With this research, whose goals relate to collect information about satisfaction that professors has in relation to the possibilities that ICT will provide for the development of your professional practice. For this reason, we have conducted an ex-post-facto research with a descriptive and improvementseeking motivation. Even though the results of this research highlight the widespread satisfaction with the level of integration of ICT within the universities, they also point out that the professors require correspondence from the Institution with the development of strategic plans to facilitate the effective integration of ICT in the universities of Castilla y León.

Références bibliographiques

  • BAELO ÁLVAREZ, R. (2011). Integración de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en los centros de educación superior de Castilla y León. León: Secretariado de Publicaciones y Medios Audiovisuales.
  • BAELO ÁLVAREZ, R. y CANTÓN MAYO, I. (2009a). Las tecnologías de la información y la comunicación en la educación superior. Estudio descriptivo y de revisión. Revista Iberoamericana de Educación, 50(7), Recuperado el 10 de noviembre de 2011 a partir de http://www.rieoei.org/deloslectores/3034Baelo.pdf
  • BAELO ÁLVAREZ, R., y CANTÓN MAYO, I. (2009b). La tecnologia dell’informazione e della comunicazione nelle università spagnole (Las tecnologías de la información y la comunicación en la educación superior española). pedagogia e vita. Bimestrali di problemi pedagogici educativi e escolastici, 67, (5-6), 37-54.
  • BAELO ÁLVAREZ, R., y CANTÓN MAYO, I. (2010). Las TIC en las Universidades de Castilla y León. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, (35), 159-166.
  • BISQUERRA ALZINA, R. (2004). Metodología de la investigación educativa. Manuales de metodología de investigación educativa. Madrid: La Muralla.
  • BUENDÍA EISMAN, L., COLÁS BRAVO, M. P., y HERNÁNDEZ PINA, F. (2003). Métodos de investigación en psicopedagogía. Madrid: McGraw-Hill.
  • CALDEVILLA DOMÍNGUEZ, D. y GONZÁLEZ OÑATE, C. (2011). Herramienta Educativa «MOS» y las TIC. Técnica en pro de la Innovación Educativa. Etic@net, 9(10). Recuperado el 6 de noviembre de 2011 a partir de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3702703
  • CANTÓN MAYO, I. y BAELO ÁLVAREZ, R. (2011). El profesorado universitario y las tecnologías de la información y de la comunicación (TIC): disponibilidad y formación. Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación, (29), 263-301.
  • CARNOY, M. (2004). Las TIC en la enseñanza: posibilidades y retos. En: Lección inaugural del curso académico 2004-2005 de la UOC (2004: Barcelona) [en línea]. UOC. Recuperado el 15 de septiembre de 2011 a partir de http://www.uoc.edu/inaugural04/dt/esp/carnoy1004.pdf
  • COX, M., WEBB, M., ABBOTT, C., BLAKELEY, B., BEAUCHAMP, T. y RHODES, V. (2003). ICT and attainment�: a review of the research literature. A report to the DfES. Londrés: DfES.
  • GRUNBERG, J. y SUMMERS, M. (1992). Computer Innovation in Schools: a review of selected research literature. Technology, Pedagogy and Education, 1(2), 255-276. doi:10.1080/0962029920010209
  • KERLINGER, F. (2004). Foundations of behavioural research (2º Ed.). Nueva Delhi: Surjeet.
  • LANKSHEAR, C. y KNOBEL, M. (2011). New literacies�: everyday practices and classroom learning (3º Ed.). Maidenhead: Open University Press.
  • LATORRE, A., RINCÓN, D. del y ARNAL, J. (2006). Bases metodológicas de la investigación educativa. Barcelona: Ediciones Experiencia.
  • MARQUÉS GRAELLS, P. (2005). La integración de las TIC en la escuela: las claves del éxito. Comunicación y pedagogía: Nuevas tecnologías y recursos didácticos, (204), 37-45.
  • RINGSTAFF, C. y KELLEY, L. (2002). The learning return on our educational investment a review of findings from research. San Francisco: WestEd.
  • VALDEZ, G., MCNAAB, M., FOERTSCH, M., ANDERSON, M., HAWKES, M. y RAACK, L. (2000). Computer-based technology and learning�: evolving uses and expectations. Oak Brook: North Central Regional Educational Laboratory.