Aprendizaje socioconstructivo en la red a través de Webquest y Moodle

  1. Díez Gutiérrez, Enrique Javier
Journal:
Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia

ISSN: 1699-3748

Year of publication: 2010

Issue: 17

Type: Article

More publications in: Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia

Abstract

This paper presents details of experiences of using new technologies in the context of the pre-service training of school teachers at the University of Leon. The trial undertaken was based on the use of the approach termed "WebQuest" and Moodle as a teaching and learning strategy. All of the topics to be covered in one course in the teacher-training degree were designed to be taught through webquests. In this way, their use as a teaching methodology was facilitated simultaneously with their being made available as a learning strategy so that they could be used and applied in the future professional practice of the students following the course. The trial was a resounding success.

Bibliographic References

  • ADELL, J. (2004). Internet en el aula: las WebQuest. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 17. http://www.uib.es/depart/gte/edutec-e/revelec17/adell_16a.htm [Consulta 20/04/2009].
  • ALVIR, M. R.; Villamide Díaz, M.J.; Rubio, J.M y Hernández, I. (2009). Utilización de la metodología webquest como apoyo al trabajo dirigido. En Jesús Alberto Messía de la Cerda Ballesteros, Eugenio Fernández Vicente (Coords.). Innovación educativa para la educación superior: hacia el proceso de la convergencia (525-536). Madrid: Universidad Rey Juan Carlos, Servicio de Publicaciones y Dykinson.
  • AREA MOREIRA, M. (2004). WebQuest. Una estrategia de aprendizaje por descubrimiento basada en el uso de Internet. Quaderns Digitals, 33. http://webpages.ull.es/users/manarea/webquest/ webquest.pdf [Consulta 20/04/2009].
  • BARBA, C. (2002). “La investigación en Internet con las WebQuest”. Comunicación y Pedagogía, 185, 62- 66.
  • BLUEBILL ADV. (2003), The Classification & Evaluation of Content Management Systems. The Gilbane Report, (11), 2.
  • CORREA GOROSPE, J.M. (2005). La integración de plataformas de e-learning en la docencia universitaria: Enseñanza, aprendizaje e investigación con Moodle en la formación inicial del profesorado, Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 4 (1), 37-48.
  • DODGE, B. (2004). Four NETS for better searching. http://webquest.sdsu.edu/searching/ fournets.htm [Consulta 30/04/2009].
  • DODGE, B. (2002). WebQuest design process. http://webquest.sdsu.edu/designsteps/index.html [Consulta 05/06/2009].
  • DODGE, B. (2002a). WebQuest taskonomy: a taxonomy of tasks. http://webquest.sdsu.edu/ taskonomy.html [Consulta 05/06/2009].
  • DODGE, B. (1995). WebQuests: a technique for Internet-based learning. Distance Educator, 1, (2), 10-13.
  • DOUGIAMAS, M. (2002) Interpretative analysis of an Internet-based course Constructed using a new courseware tool called moodle. (Disponible en www.moodle.org). [Consulta 05/06/2009]
  • FERNÁNDEZ HIERRO, C. (2005). Són útils les webquests per desenvolupar els continguts del currículum de Física i Química?. Revista del Professorat de Ciències de Primària i Secundària, 1, 28-30.
  • GARZO, A. 2004. Las WebQuests. Aplicaciones didácticas. Quaderns Digitals, 33. http://www.quadernsdigitals.net/index.php?accionMenu=hemeroteca.VisualizaArticuloIU.visualiza&a rticulo_id=7361 [Consulta 30/04/2009].
  • HAN, Y. (2004), Digital content management: the search for a content management system. LibraryHiTech, (22), 4, 355-365.
  • LAMB, A. y TECLEHAIMANOT, B. (2005). A Decade of WebQuests: A Retrospective. En M. Orey, J. McClendon, & R. M. Branch, (Eds.). Educational media and technology yearbook (Vol 30). Englewood, CO: Libraries Unlimited. http://eduscapes.com/earth/lambwebquestprepub.pdf [Consulta 12/06/2009].
  • LERIS LÓPEZ, M.D.; SEIN-ECHALUCE LACLETA, M.L. (2009). Una experiencia de innovación docente en el ámbito universitario. Uso de las nuevas tecnologías. Arbor: Ciencia, pensamiento y cultura, Extra 1, 93-110.
  • MARCH, T. (2003). The learning power of WebQuests. Educational Leadership, 61, 4, 42-47.
  • ONRUBIA, J. (2005, Febrero). Aprender y enseñar en entornos virtuales: actividad conjunta, ayuda pedagógica y construcción del conocimiento. RED. Revista de Educación a Distancia, monográfico 11. (Disponible en http://www.um.es/ead/red/M2/; Consultado el 13-01-2005).
  • PALACIOS PICOS, A. (2009). Las webquest como estrategias metodológicas ante los retos de la convergencia europea de educación superior. Pixel-Bit: Revista de medios y educación, 34, 235-249.
  • PETERSON, C., CAVERLY, D. C. y MACDONALD, L. (2003). Techtalk: Developing academic literacy through WebQuests. Journal of Developmental Education, 26, 3, 38-9.
  • RICHARDS, C. (2005). The Design of Effective ICT-Supported Learning Activities: Exemplary Models, Changing Requirements, and New Possibilities. Language Learning & Technology, 9, (1), 60-79.
  • SUÁREZ GUERRERO, C. (2009). Estructura didáctica virtual para Moodle. Revista DIM, 13. [Consulta 05/12/2009]. http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2934822&orden=202358&info=link