Las TIC en las Universidades de Castilla y León

  1. Baelo Álvarez, Roberto
  2. Cantón Mayo, Isabel
Journal:
Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

ISSN: 1134-3478

Year of publication: 2010

Issue Title: Lenguajes fílmicos en la memoria colectiva de Europa

Issue: 35

Pages: 159-166

Type: Article

DOI: 10.3916/C35-2010-03-09 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

Abstract

This paper explores the uses of information and communication technologies (ICT) in the universities of Castilla y León. We believe that the integration of ICT in the universities is essential for the development of a university system in line with the requirements of the knowledge society. This piece of work must be placed within a research that has analyzed the use of ICT in higher education in the universities of Castilla y León. In our view, the uses of ICT in higher education are one of the main key indicators for its level of integration. With this research, whose goals relate to ascertaining the level of integration of ICT in the universities of Castilla y León, we seek to identify the factors that influence the use-avoidance of ICT by the professors, and to describe the uses that they do of ICT in the development of their profession (teaching and research).For this reason, we have conducted an ex-postfacto research with a descriptive and improvement-seeking motivation. Even though the results of this research highlight the widespread use of ICTs within the universities, they also point out that this use is superficial and indicate a lack of actual integration of ICT in the universities of Castilla y León.

Bibliographic References

  • Area, M. (Dir.) (2002). Los campus universitarios virtuales en España. Análisis del estado actual. II Congreso Europeo TIEC, Barcelona. Junio 2002 (http://web.udg.edu/tiec/orals/c52.pdf) (18-04-09).
  • Barro, S. & Burillo, P. (Dirs.) (2006). Las TIC en el sistema universitario español (2006): un análisis estratégico. Madrid: CRUE.
  • Barro, S. & otros (2004). Las tecnologías de la información y la comunicación en el sistema universitario Español. Madrid: CRUE.
  • Bisquerra, R. (2004). Metodología de la investigación educativa. Manuales de metodología de investigación educativa. Madrid: La Muralla.
  • Buendía, L.; Colás, M.P. & Hernández, F. (1998). Métodos de investigación en psicopedagogía. Madrid: McGraw-Hill.
  • Cabero, J. (Dir.) (2002). Las TIC en la Universidad. Sevilla: MAD.
  • Chasco, C.; González, I. & López, A. (2003). El e-learning en la universidad española. Anales de economía aplicada. XVII Reunión Nacional ASEPELT, 2003. Almería (www.asepelt.org/ficheros/File/Anales/2003%20-%20Almeria/asepeltPDF/112.PDF) (05-04-09).
  • Cox, M. & otros (2003). ICT and Attainment: a Review of the Research Literature. Londés: DfES Publications
  • Denzin, N.K. (1978). Sociological Methods a Sourcebook. New York: McGraw-Hill.
  • Hinojo, F.J.; Aznar, I. & Cáceres, M.P. (2009). Percepciones del alumnado sobre el blended learning en la Universidad. Comunicar, 33, 165-174.
  • Kerlinger, F.N. (1975). Investigación del comportamiento. México: Interamericana.
  • Latorre, A.; Del Rincón, D. & Arnal, J. (2005). Bases metodológicas de la investigación educativa. Barcelona: Ediciones Experiencia.
  • López, A.J. & otros (2003). Approaching the Quality of the Spanish Universities through ICT Indicators. Actas del 6th Toulon-Verona Conference: Quality on Higher Education, Health Care and Local Government; 207-212 (http://masterrecursoshumanos.uc3m.es/adjuntos/ranking_3.pdf) (17-04-09).
  • Marquès, P. (2000). Impacto de las TIC en la educación: Funciones y limitaciones. (www.pangea.org/peremarques/siyedu.htm) (01-08-08).
  • Navarro, M. G. (2009). Los nuevos entornos educativos: desafíos cognitivos para una inteligencia colectiva. Comunicar, 33, 141-148.
  • Patton, M.Q. (1987). How to use qualitative methods in evaluation. Newbury Park: Sage.
  • Tejedor, F.J.; García-Valcárcel, A. & Prada, S. (2009). Medida de las actitudes del profesorado universitario hacia la integración de las TIC. Comunicar, 33; 115-124.
  • Tomàs, M.; Feixas, M. & Marquès, P. (2000). La Universidad ante los retos que plantea la sociedad de la información. El papel de las TIC. En Cabero, J. & otros (2000). Nuevas tecnologías en la educación flexible y a distancia. Sevilla: Kronos (http://tecnologiaedu.us.es/edutec/paginas/117.html) (18-04-09).
  • Uceda, J. & Barro, S. (Dirs.) (2007). Las TIC en el sistema universitario Español. Universitic 2007. Resumen Ejecutivo. Madrid: CRUE.
  • UNESCO (1998). La educación superior en el siglo XXI: visión y acción. Conferencia Mundial sobre la Educación Superior. París: UNESCO.
  • Valdez, G. & otros (1999). Computer-based Technology and Learning: Evolving Uses and Expectations. Oak Brook, IL: North Central Regional Educational Laboratory.