El ámbito de las dificultades específicas de aprendizaje en España a partir de la Ley Orgánica de Educación

  1. Fidalgo Redondo, Raquel
  2. Robledo Ramón, Patricia
Journal:
Papeles del psicólogo

ISSN: 0214-7823 1886-1415

Year of publication: 2010

Issue Title: Rol profesional del psicólogo educativo; psicología de la educación en I+D+i

Volume: 31

Issue: 2

Pages: 171-182

Type: Article

More publications in: Papeles del psicólogo

Abstract

Assessment and intervention in students with learning disabilities (LD) require a specific processing which comprises this real problem according to the international scientific knowledge and the empirical evidences. In Spain, the Educational Organic Law (LOE, 2006) supposed a significant change in LD field, because of, it included for the first time, LD as a specific special education category. However, the law does not clarify the specific organizing and functional measures which should be started. Their concretions are delegated to the specific regional governments. In this paper, we reflect about the changes of LD field in Spain from LOE law, analyzing the specific measures of regional governments. Some practical and educational implications are suggested from the gaps and limitations of these first steps in the LD field of Spain, which allows a suitable educational intervention of LD students.

Bibliographic References

  • Deshler, D.D., Mellard, D.F., Byrd, S.E., Compton, D.L., Fuchs, E., Fuchs, L.S., y Reschly, D. J. (2005). Research Topics in responsiveness to intervention: Introduction to the special series. Journal of Learning Disabiliteis, 38(6), 483-484.
  • Evans, W., y Walberg, H. J. (Eds.) (2004). Student Learning, evaluating teaching effectiveness. Stanford, C. A.: Hoover Press.
  • Farrel, P. (2009). El papel en desarrollo de los psicólogos escolares y educativos en el apoyo a niños, escuelas y familias. Papeles del Psicólogo, 30(1), 74-85.
  • Fletcher, J. M., Lyon, G. R., Fuchs, L. S., y Barnes, M. A. (2007). Learning disabilities. From identification to intervention. New York: The Guildford Press.
  • Fletcher, J. M., Morris, R. D., y Lyon, G. R. (2003). Classification and definition of learning disabilities: An integrative perspective. In H. L. Swanson, K. R. Harris, y S. Graham (Eds.), Handbook of Learning Disabilities (pp. 30-56). New York: The Guildford Press.
  • Fuchs, L. S., y Fuchs, D. (2006). Introduction to response to intervention: What, why, and how valid is it? Reading Research Quarterly, 41, 93-99.
  • García, J. N., Caso, A., Fidalgo, R., y Arias, O. (2005). Análisis de contenido de diez revistas sobre la investigación psicología del desarrollo y de la educación. En J. N. García (Coord.), Indicadores de calidad para las revistas científicas en España con contenidos de psicología del desarrollo y de la educación: Parámetros de calidad interna, de difusión y evaluación, consenso y análisis de contenido (pp.39-75). Madrid: MEC
  • García, J. N., Fidalgo, R., y Arias-Gundín, O. (2006). The State of the Art in Learning Disabilities in Spain. In G. D. Sideridis y D. Scanlon (Eds.,), Proceedings of the 14th World Congress on Learning Disabilities. A Multidisciplinary Approach to Learning Disabilities: Integrating Education, Motivation and Emotions (pp. 180-191). Boston: LDW
  • Gersten, R. (2001). Sorting out the roles of research in the improvement of practice. Learning Disabilities Research y Practice, 16(1), 45-50.
  • Gersten, R. (2005). Behind the scenes of an intervention research study. Learning Disabilities Research y Practice, 20(4), 200-212.
  • Gil, F., Rico, R., y Sánchez, M. (2008). Eficacia de equipos de trabajo. Papeles del Psicólogo, 29(1), 25-31.
  • Hallahan, D. P., y Mock, D. R. (2003). A brief history of the field of learning disabilities. In H. L. Swanson, K. R. Harris, y S. Graham (Eds.), Handbook of Learning Disabilities (pp. 16-29). New York: The Guildford Press.
  • Individuals with Disabilities Education Improvement Act of 2004, Public Law 108-446, 108th Cong. 2nd sess. (December 3, 2004).
  • Jiménez, J. E. (1999). Psicología de las dificultades de aprendizaje. Madrid: Síntesis.
  • Jiménez, J. E., y Hernández, I. (1999). A Spanish perspective on LD. Journal of Learning Disabilities, 32, 267-275.
  • Kavale, K. A., y Forness, S. R. (2000). What definitions of learning disability say and don’t say. A critical analysis. Journal of Learning Disabilities, 33, 239-256.
  • Kirk, S. A. (1963). Behavioural diagnosis and remedia- tion of learning disabilities. In anonimous, Proceedings of the conference on exploration into problems of the perceptually handicapped child. Chicago: Perceptually Handicapped Children.
  • Lerner, J., 6 Kline, F. (2006). Learning disabilities and related disorders. Characteristics and teaching strategies. Boston: Houghton Mifflin Company.
  • Luque, D. J., y Rodríguez, G. (2006). Dificultades en el aprendizaje: ubicación de criterios diagnósticos. Vol III. Criterios de intervención psicopedagógica. Sevilla: Consejería de Educación.
  • Lyon, G. R. (2005). Why scientific research must guide educational policy and instructional practices in learning disabilities. Learning Disability Quarterly, 28, 140-143.
  • Mellard, D. F., Byrd, S. E., Johnson, E., Tollefson, J. M., y Boesche, L. (2004). Foundations and research on identifying model responsiveness to intervention sites. Learning Disability Quarterly, 27, 243-256.
  • Ministerio de Educación y Ciencia – MEC (1992). Cajas rojas. Educación Primaria. Adaptaciones Curriculares. Madrid: MEC.
  • Miranda, A., y García, R. (2004). Mathematics Education and Learning Disabilities in Spain. Journal of Learning Disabilities 37(1), 62-73.
  • National Joint Committee on Learning Disabilities (1997). Operationalizing the NJCLD definition of learning disabilities for ongoing assessment in schools. Perspectives: The International Dyslexia Association, 23(4), 29-33.
  • Ortiz, M. R. (2004). Manual de Dificultades de Aprendizaje. Madrid: Pirámide.
  • Reschly, D. J., y Hosp, J. L. (2004). State SLD identification policies and practices. Learning Disability Quarterly, 27, 197-213.
  • Rodríguez, R. (Dir., 2004). Guía para la Atención Educativa del Alumnado con Trastornos en el Lenguaje Oral y Escrito. Extremadura: Consejería de Educación, Ciencia y Tecnología.
  • Román, F. (coord., 2008). Actualización en dislexia del desarrollo guía para profesores y orientadores de primaria. Murcia: Consejería de Educación Ciencia e Investigación.
  • Romero, J. F., y Lavigne, R. (2005). Dificultades en el aprendizaje: ubicación de criterios diagnósticos. Vol I. Definición, Características y Tipos. Sevilla: Consejería de Educación.
  • Romero, J. F., y Lavigne, R. (2006). Dificultades en el aprendizaje: ubicación de criterios diagnósticos. Vol II. Procedimientos de evaluación y diagnósticos. Sevilla: Consejería de Educación.
  • Siegel, L. S. (2003). IQ-Discrepancy definitions and the diagnosis of LD. Journal of Learning Disabilities, 36, 1-4.
  • Stecker, P. M., Fuchs, L. S., y Fuchs, D. (2005). Using curriculum-based measurement to improve students achievement. Review of research. Psychology in the Schools, 42, 795-819.
  • Vaughn, S., y Fuchs, L. (2003). Redefining learning disabilities as inadequate response to intervention: The promise and potential problems. Learning Disabilities: Research and Practice, l8(3), 137–146.
  • Vellutino, F.R., Scanlon, D. M., Small, S., y Fanuele, D. P. (2006). Response to intervention as a vehicle for distinguishing between children with and without reading disabilities. Journal of Learning Disabilities, 39(2), 157-169.
  • Vila, R., y Neus, M. (2008) Materiales de formación para profesores: Modulo 1 la atención a la diversidad. Illes Balears: Servei de formaci´ó permanet del professorat, Direcció general d´innovació i formació del professorat, Conselleria d´Educació i Cultura.