Educación superior y segregación de géneroórganos unipersonales de la Universidad de León

  1. Rodríguez Pacios, Adelina
Journal:
Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia
  1. Blanco García, Ana Isabel (coord.)

ISSN: 1699-597X

Year of publication: 2006

Issue Title: Mujeres y Educación Superior

Issue: 1

Pages: 137-153

Type: Article

More publications in: Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia

Abstract

A number of studies carried out in various Spanish universities have highlighted the under-representation of women in academic and university life. This is true not only in Spanish universities, but also in neighbouring European countries. The University of Leon is no exception. If the presence of women among academic teaching and research staff is limited (38.15% of the total), it is even more striking how few they are among the senior staff posts involved in the governance, representation and consultation of the University (24.48%), the Faculties and Schools (31.25% and 10.54%, respectively) and the Departments (41.68%). This paper describes the state of affairs, using supporting data provided by the University of Leon itself on its web-page. It also attempts to discover the causes that have led to this situation.

Bibliographic References

  • ALMARCHA BARBADO, A.; GONZÁLEZ RODRÍGUEZ, B.; GONZÁLEZ JORGE, C. (1994): Cambio y desigualdad en el profesorado universitario. Reis, 66.
  • ANTÓN SEVILLA, S. (2005): Académicas en la Universidad de Alicante. Alicante: Centro de Estudios sobre la Mujer.
  • BOE, nº 307. Lunes 24 de diciembre 2001.
  • BOULE, nº 8. Octubre de 2003.
  • CIDE/Instituto de la Mujer (2001): Las mujeres en el sistema educativo. Madrid: Instituto de la Mujer.
  • Consejo Económico y Social (2003): Segundo Informe sobre la situación de las mujeres en la realidad sociolaboral española. Madrid: Colección Informes CES. Nº 3/2003.
  • CORDERO DEL CAMPILLO, M. (1990): Universidad de León. El primer decenio 1979- 1989. León: Secretariado de Publicaciones, Universidad de León.
  • FERNÁNDEZ VILLANUEVA, C. (1989): Las mujeres en la Universidad española: docencia, investigación y poder. Datos y aspectos cualitativos. Revista de Educación, nº 290.
  • GARCÍA DE CORTÁZAR, M.L.; GARCÍA DE LEÓN, M.A. (1997): Mujeres en minoría. Una investigación sociológica sobre las catedráticas de universidad en España. Madrid: CIS. Opiniones y Actitudes, nº 16.
  • GARCÍA DE ENTERRÍA, E. y ESCALANTE, J. A. (1987): Legislación Administrativa Básica. Madrid: Editorial Civitas, S.A.
  • GARCÍA DE LEÓN, M. A.; GARCÍA DE CORTÁZAR, M.L. (1992): Universidades y universitarios (1970-1990). Revista de Educación. Extraordinario.
  • Instituto de la Mujer (2001): Las mujeres en cifras. 1996-2000. Madrid: Instituto de la Mujer.
  • Instituto de la Mujer (2001): Las académicas. (Profesorado universitario y género). Madrid: Instituto de la Mujer.
  • Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales (2003): IV Plan de Igualdad de Oportunidades entre Mujeres y Hombres. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.
  • ROCA I TRIA, E. (1995): Mujer y poder en la Universidad. Oviedo: Seminario de Estudios de la Mujer. Vicerrectorado de Investigación. Universidad de Oviedo.