Masculine, feminine and neutral sportsExtracurricular sport modalities in practice

  1. Myriam Alvariñas Villaverde 1
  2. Cristina López Villar 2
  3. María Ángeles Fernández Villarino 1
  4. Ramón Álvarez Esteban 3
  1. 1 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

  2. 2 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

  3. 3 Universidad de León
    info

    Universidad de León

    León, España

    ROR https://ror.org/02tzt0b78

Revista:
Journal of Human Sport and Exercise: JHSE

ISSN: 1988-5202

Año de publicación: 2017

Volumen: 12

Número: 4

Páginas: 1278-1288

Tipo: Artículo

DOI: 10.14198/JHSE.2017.124.14 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRUA editor

Otras publicaciones en: Journal of Human Sport and Exercise: JHSE

Indicadores

Citas recibidas

  • Citas en Scopus: 21 (15-02-2024)
  • Citas en Dialnet Métricas: 6 (17-03-2024)
  • Citas en Web of Science: 17 (13-10-2023)
  • Citas en Dimensions: 18 (21-02-2024)

SCImago Journal Rank

  • Año 2017
  • Impacto SJR de la revista: 0.163
  • Cuartil mayor: Q4
  • Área: Physical Therapy, Sports Therapy and Rehabilitation Cuartil: Q4 Posición en el área: 143/212
  • Área: Sports Science Cuartil: Q4 Posición en el área: 117/127

Índice Dialnet de Revistas

  • Año 2017
  • Impacto de la revista: 0,460
  • Ámbito: DEPORTE Cuartil: C2 Posición en el ámbito: 17/43

CIRC

  • Ciencias Sociales: B
  • Ciencias Humanas: C

Scopus CiteScore

  • Año 2017
  • CiteScore de la revista: 0.8
  • Área: Physical Therapy, Sports Therapy and Rehabilitation Percentil: 36

Journal Citation Indicator (JCI)

  • Año 2017
  • JCI de la revista: 0.14
  • Cuartil mayor: Q4
  • Área: SPORT SCIENCES Cuartil: Q4 Posición en el área: 98/113

Dimensions

(Datos actualizados a fecha de 21-02-2024)
  • Citas totales: 18
  • Citas recientes (2 años): 6
  • Field Citation Ratio (FCR): 5.64

Resumen

The present work constitutes a novel approach to extracurricular sport modalities. The aim was to analyze the participation model and to determine the relevance of sex in this context. Data from 616 students, aged 15 to 17, were collected. The questionnaire on sport lifestyle from a gender perspective (Alvariñas-Villaverde et al., 2009) was used for assessment. The results showed that sport choice corresponds to sports traditionally associated with men or women. Nevertheless, these coexist with other neutral sports. Girls’ practice was more diverse, while boys’ profile was more resistant to changing classic patterns. Specific strategies are needed to make boys become more interested in typically female activities.

Referencias bibliográficas

  • 1. Abdi, H., & Valentin, D. (2007). Multiple correspondence analysis. In N. J. Salkind (Ed.), Encyclopedia of measurement and statistics (pp. 651-657). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • 2. Alvariñas-Villaverde, M., Fernández-Villarino, M. A., & López-Villar, C. (2009). Actividad física y percepciones sobre deporte y género. Revista de investigación en educación, 6, 113-122. Recuperado de http://webs.uvigo.es/reined/
  • 3. Alvariñas-Villaverde, M., & Novoa, A. (2016). Pensamientos relacionados con la actividad física y el género en adolescentes de Galicia. Sportis, 2(1), 23-35. https://doi.org/10.17979/sportis.2016.2.1
  • 4. Benzécri, J. P. (1979). Sur le calcul des taux d'inertie dans l'analyse d'un questionnaire. Les Cahiers de l'Analyse des Données, 4(3), 377-378. Retrieved from http://www.numdam.org/item?id=CAD_1979__4_3_377_0
  • 5. Benzécri, J. P. (1992). Correspondence analysis handbook. New York, NY: Marcel Dekker.
  • 6. Blández, J., Fernández-García, E., & Sierra, M. A. (2007). Estereotipos de género, actividad física y escuela: La perspectiva del alumnado. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 11(2), 1-21.
  • 7. Boyle, D. E., Marshall, N. L., & Robeson, W. W. (2003). Gender at play. Am Behav Sci, 46, 1326- 1345. https://doi.org/10.1177/0002764203046010004
  • 8. Chalabaev, A., Sarrazin, P., & Fontayne, P. (2009). Stereotype endorsement and perceived ability as mediators of the girls gender orientation-soccer performance relationship. Psychology of Sport and Exercise, 10(2), 297-299. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2008.08.002
  • 9. Chalabaev, A., Sarrazin, P., Fontayne, P., Boiché, J., & Clément-Guillotin, C. (2013). The influence of sex stereotypes and gender roles on participation and performance in sport and exercise: Review and future directions. Psychology of Sport and Exercise, 14, 136-144. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2012.10.005
  • 10. Chimot, C., & Louveau, C. (2010). Becoming a man while playing a female sport: The construction of masculine identity in boys doing rhythmic gymnastics. International Review for the Sociology of Sport, 45(4), 436-456. https://doi.org/10.1177/1012690210373844
  • 11. Consejo Superior de Deportes, Fundación Deporte Joven, & Fundación Alimentum (2011). Los hábitos deportivos de la población escolar en Espa-a. Madrid: Autor. Recuperado de https://sede.educacion.gob.es/publiventa/d/14797/19/0
  • 12. Escofier, B., & Pagès J. (2008). Analyses factorielles simples et multiples: objectifs, méthodes et interprétation (4th Ed.). Paris, FR: Dunod.
  • 13. Fasting, K. (2003). Women and sport in Norway, In I. Hartmann-Tews, & G. Pfister (Eds.), Sport and women: Social issues in international perspective (pp.15-34). London, UK: Routledge.
  • 14. Fernández-García, E. (Coord.) (2007). Estudio de los estereotipos de género vinculados con la actividad física y el deporte en los centros docentes de educación primaria y secundaria: evolución y vigencia. Dise-o de un programa integral de acción educativa. Madrid: Instituto de la Mujer.
  • 15. Fontayne, P., Sarrazin, P., & Famose, J. P. (2001). Les pratiques sportives des adolescents: une différenciation selon le genre. STAPS, 55, 23-37. https://doi.org/10.3917/sta.055.0023
  • 16. Gil-Madrona, P., Valdivia-Moral, P., González-Víllora, S., & Zagalaz-Sánchez, M. L. (2017). Percepciones y comportamientos de discriminación sexual en la práctica de ejercicio físico entre los hombres y mujeres preadolescentes en el tiempo de ocio. Revista de Psicología del Deporte, 26(2), 81-86.
  • 17. Gracia-Marco, L., Tomas, C., Vicente-Rodríguez, G., Jiménez-Pavón, D., Rey-López, J. P., Ortega, F. B., ...Moreno, L. A. (2010). Extra-curricular participation in sports and socio-demographic factors in Spanish adolescents: The AVENA study. J Sport Sci, 28(13), 1383-1389. https://doi.org/10.1080/02640414.2010.510846
  • 18. Greenacre, M. J. (1984). Theory and applications of correspondence analysis. London, UK: Academic Press.
  • 19. Greenacre, M. J. (1993). Correspondence analysis in practice. London, UK: Academic Press.
  • 20. Hardin, M., & Greer, J. D. (2009). The influence of gender-role socialization, media use and sports participation on perceptions of gender-appropriate sports. Journal of Sport Behavior, 32(2), 207- 227.
  • 21. Husson, F., Josse, J., Le, S., & Mazet, J. (2017). FactoMineR: Multivariate exploratory data analysis and data mining with R (Version 1.39) [Software]. Retrieved from http://CRAN.Rproject.org/package=FactoMineR
  • 22. Kleinubing, N. D., Saraiva, M. C., & Francischi, V. G. (2013). Dance in high school: reflections on gender stereotypes and movement. Revista da Educaçao Física, 24(1), 71-82. http://dx.doi.org/10.4025/reveducfis.v24.1.15459
  • 23. Klomsten, A. T., Marsh, H. W., & Skaalvik, E. M. (2005). Adolescents' perceptions of masculine and feminine values in sport and physical education: A study of gender differences. Sex Roles, 52(9/10), 625-636. https://doi.org/10.1007/s11199-005-3730-x
  • 24. Klomsten, A. T., Skaalvik, E. M., & Espnes, G. A. (2004). Physical self-concept and sports: Do gender differences still exist? Sex Roles, 50, 119-127. https://doi.org/10.1023/B:SERS.0000011077.10040.9a
  • 25. Koca, C. (2009). Gender interaction in coed physical education: A study in Turkey. Adolescence, 44(173), 165-185.
  • 26. Koivula, N. (2001). Perceived characteristics of sports categorized as gender-neutral, feminine, and masculine. Journal of Sport Behaviour, 24, 337-393.
  • 27. Laurin, R. (2013). Stereotype threat and lift effects in motor task performance: the mediating role of somatic and cognitive anxiety. The Journal of Social Psychology, 153(6), 687-699. https://doi.org/10.1080/00224545.2013.821098
  • 28. Lavega, P., Saez de Ocáriz, U., Lagardera, F., March, J., & Puig, N. (2017). Emotional experience in individual and cooperative traditional games. A gender perspective. Anales de psicología, 33(3), 538-547. https://doi.org/10.6018/analesps.33.3.260811
  • 29. López-Albalá, E. (2016). Mujeres deportistas espa-olas: estereotipos de género en los medios de comunicación. SOCIOLOGIADOS. Revista de Investigación Social, 1(2), 87-110. https://doi.org/10.14198/socdos.2016.1.2.04
  • 30. Luengo, C. (2007). Actividad físico-deportiva extraescolar en alumnos de primaria. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 7(27), 174-184.
  • 31. Marques, A., Martins, J., Peralta, M., Carreiro da Costa, F., & Piéron, M. (2015). Do boys and girls share the same characteristics when they are equally classified as active or inactive? Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 10(2), 267-274.
  • 32. Metheny, E. (1965). Symbolic forms of movement: The feminine image in sports. In E. Metheny (Ed.), Connotations of movement in sport and dance (pp. 43-56). Dubuque, IA: Brown.
  • 33. Petracovschi, S., Bosioc, B., Voicu, S., & Tabärä-Amanar, S. (2011). Gender, competition and cooperation in scholar physical education. Ovidius University Annals, Series Physical Education and Sport / Science, Movement and Health, 11(2), 228-235.
  • 34. R Core Team (2017). R: A language and environment for statistical computing (Version 3.4.2) [Software]. Vienna, AT: R Foundation for Statistical Computing. Retrieved from http://www.Rproject.org/
  • 35. Rebollo-Catalán, A., Ruiz-Pinto, E., & García-Pérez, R. (2017). Preferencias relacionales en la adolescencia según el género. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(1), 58-72. Recuperado de http://redie.uabc.mx/redie/article/view/1022. https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.1.1022
  • 36. Riemer, B. A., & Visio, M. E. (2003). Gender typing of sports: An investigation of Metheny's classification. Res Q Exercise Sport, 74(2), 193-204. https://doi.org/10.1080/02701367.2003.10609081
  • 37. Sánchez-Gómez, R. (1997). Juegos deportivos y experiencia satisfactoria: Sugerencias para la Educación Física basadas en la participación, la igualdad y la comprensión. En S. Camarero, V. Tella y J. J. Mundina, La actividad deportiva en el ámbito escolar, (pp. 187-214). Valencia: Promolibro.
  • 38. Schmalz, D. L., & Kerstetter, D. L. (2006). Girlie Girls and Manly Men: Children's stigma consciousness of gender in sports and physical activities. J Leisure Res, 38(4), 536-557.
  • 39. Schmalz, D. L., Kerstetter, D. L., & Anderson, D. M. (2008). Stigma Consciousness as a Predictor of Children's Participation in Recreational vs. Competitive Sports. Journal of Sport Behavior, 31(3), 276- 297.
  • 40. Seabra, A. F., Mendonça, D. M., Thomis, M. A., Malina, R. M., & Maia, J. A. (2007). Sports participation among Portuguese youth 10 to 18 years. Journal of Physical Activity Health, 4(4), 370- 380. https://doi.org/10.1123/jpah.4.4.370
  • 41. Silva, P., Botelho-Gomes, P., & Goellner, S. V. (2011). Masculinities and sport: the emphasis on hegemonic masculinity in Portuguese physical education classes. International Journal of Qualitative Studies in Education, 25(3), 269-291. https://doi.org/10.1080/09518398.2010.529846
  • 42. Smith, A., Thurston, M., Green, K., & Lamb, K. (2007). Young people's participation in extracurricular physical education: A study of 15–16 year olds in North-West England and North-East Wales. European physical education review, 13(3), 339-368. https://doi.org/10.1177/1356336X07081997
  • 43. Van Tuyckom, C., Scheerder, J., & Bracke, P. (2010). Gender and age inequalities in regular sports participation: A cross-national study of 25 European countries. J Sport Sci, 28(10), 1077-1084. https://doi.org/10.1080/02640414.2010.492229
  • 44. Vidiella, J. (2007). El deporte y la actividad física como mediadores de modelos corporales: género y sexualidad en el aprendizaje de las masculinidades. Educación Física y Ciencia, 9, 81-101.
  • 45. Vidiella, J., Herraiz, F., Hernández, F., & Sancho, J. M. (2010). Masculinidad hegemónica, deporte y actividad física. Movimento, 16(4), 93-115.
  • 46. West, P., Reeder, A. I., Milne, B. J., & Poulton, R. (2002). Worlds apart: a comparison between physical activities among youth in Glasgow, Scotland and Dunedin, New Zealand. Soc Sci Med, 54, 607–619. https://doi.org/10.1016/S0277-9536(01)00055-7
  • 47. Wiley, C. G., Shaw, S. M., & Havitz, M. E. (2000). Men's and women's involvement in sports: An examination of the gendered aspects of leisure involvement. Leisure Sci, 22, 19-31. https://doi.org/10.1080/014904000272939