La industria agroalimentaria leonesaun replanteamienti estratégico

  1. Macías Vázquez, Alfredo
Revista:
Pecunia: revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales

ISSN: 1699-9495

Any de publicació: 2013

Títol de l'exemplar: Estudios de Economía Leonesa (XXV Aniversario de la creación de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales) /coordinado por José Luis Placer Galán

Número: 1

Pàgines: 45-63

Tipus: Article

DOI: 10.18002/PEC.V0IMONOG.3716 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Pecunia: revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales

Resum

Leon has locally an important diversity and richness of agro-food resources. The food industry should become a strategic aim of the provincial development strategy. As part of the post-industrial transition, the food industry is undergoing a substantial renovation of the factors that explain the evolution of competitiveness and development processes of the industry. Prioritize the food industry from the perspective of territorial quality would join the processes of economic and territorial development.

Referències bibliogràfiques

  • Junta de Castilla y León (2013). Cuentas del sector industrial 2011. Castilla y León. Valladolid: Dirección General de Presupuestos y Estadística.
  • Macías, A. y Vence, X. (2013). Las Denominaciones de Origen en la orientación competitiva de los procesos de innovación de los sistemas vitivinícolas locales. Revista Galega de Economía, 22(1), 97-124.
  • MAGRAMA (2013). Industria alimentaria en 2011-2012. Madrid: Ministerio de Agricultura, Alimentación y Medio Ambiente.
  • Observatorio Industrial del Sector Agroalimentario de Castilla y León (2008). Estudio de la industria agroalimentaria de Castilla y León en los sectores cárnico, vitivinícola, productos artesanos y precocinados. Valladolid: Junta de Castilla y León, CECALE, UGT y CCOO, Valladolid.
  • Polanyi, K. (1989). La gran transformación. Crítica del liberalismo económico. Madrid: Las Ediciones de La Piqueta.
  • Sanz, J. (2002). El sistema agroalimentario español: estrategias competitivas frente a un modelo de demanda en un contexto de mercados imperfectos. En C. Gómez y J.J. González (Coords.), Agricultura y sociedad en el cambio de siglo (pp. 143-179). Madrid: McGraw Hill.
  • Sanz, J. (2007). Calidad y signos distintivos. Las denominaciones de origen de aceite de oliva en España. En Sanz (Ed.), El futuro del mundo rural. Sostenibilidad, innovación y puesta en valor de los recursos locales (pp. 175-198). Madrid: Síntesis.
  • Sanz, J. y Macías, A. (2005). Quality certification, institutions and innovation in local agro-food systems: Protected designations of origin of olive oil in Spain. Journal of Rural Studies, 21(4), 475-486.
  • Sanz, J. y Macías, A. (2008). Territorio y calidad certificada: sistemas agroalimentarios locales y desarrollo rural. En Agricultura familiar en España 2008 (pp. 158-168). Madrid: Fundación de Estudios Rurales.
  • Tallec, F. (2004). Les apports de l’action collective à la construction de la qualité. En Memorias del Congreso Internacional “Agroindustrial Rural y Territorio”. Toluca (México): IICA-PRODAR, GIS-SYAL y UAEM.
  • Whyte, C.H. (2002). Produits de qualité, territoires et développement durable. En Actes du Séminaire International “Systèmes agro-alimentaires localisés. Produits, entreprises et dynamiques locales”. Montpellier: GYS-SYAL.