Sistemas de evaluación y metodologías docentes y su incidencia en las competencias genéricas (EMICOG – PROFESORES)

  1. García-Martín, Judit
  2. García, Jesús N. 1
  3. Inciarte, Alicia J. 2
  4. Marín, Freddy V. 2
  5. Sánchez, Edgardo R. 2
  6. Conde, Marcial E. 2
  1. 1 Universidad de León/Universidad de la Costa
  2. 2 Universidad de la Costa
    info

    Universidad de la Costa

    Barranquilla, Colombia

    ROR https://ror.org/01v5nhr20

Journal:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Year of publication: 2019

Issue Title: Psicología de la Educación y Saberes Originarios

Volume: 3

Issue: 1

Pages: 325-336

Type: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2019.N1.V3.1498 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Abstract

The proliferation of synchronous web tools and applications, learning management systems, massive open online courses and constant changes characteristic of the so-called information society (IS), have meant that the main challenge for university teaching staffbe its capacity for adaptation and innovation. In this sense, the present communication describes the design of an online ad hoc instrument, EMICOG - teacher version, designed through the SurveyMonkey tool. With it, we intend to study the teaching methodologies applied in the various subjects taught by the teachers of the Universidad de la Costa (Colombia), the forms of assessment or evaluation of the transversal activities carried out as well as their teaching practices through the analysis of six sections: i) general data, ii) instructional strategies and techniques, iii) resources used in the evaluation and teaching of the subject, iv) psychoeducational variables, v) training needs, and vi) teaching processes. It has been applied to 182 university teachers, with the purpose of studying to what extent these teaching actions can affect better results of generic competences in the national tests Saber Pro and in the role of psychoeducational variables of the students, thus becoming aninstrument of empowerment and improvement of the teaching quality and academic results, through the clarification and the delimitation of training needs, which will be the basis of future instructional programs / courses of efficient strategies for the improvement of teaching that will impact on obtaining higher academic achievements. It is a Competitive Research Project CONV-ÍNDEX Num. 13-2018, INV Project Code. 150-01-007-13 Universidad de la Costa (Colombia) - University of León (Spain). Evaluated by the ACAC (MEN Colombia).

Bibliographic References

  • Almerich, G., Orellana, N., y Díaz-García, I. (2015). Las competencias en TIC en el profesorado en formación y su relación con las creencias pedagógicas, la autoeficacia y la percepción de impacto de las TIC en la educación. En AIDIPE (Ed.), Investigar con y para la sociedad (Vol. 2, pp. 589- 597). Cádiz, España: Bubok. Recuperado de http://aidipe2015.aidipe.org
  • Arias, D. H., Díaz, O. C., Garzón, I., León, A. C., Rodríguez, S. P., y Valbuena, E. O. (2018). Entre las exigencias de calidad y las condiciones de desigualdad: Formación inicial de profesores en Colombia. Bogotá: UPN.
  • Barnet, R. (2001). Los límites de la competencia. El conocimiento, la educación superior y la sociedad. Barcelona: Gedisa.
  • Calderón, A., Parra, C. A., y Piñeros, M. A. (2018). Guía de orientación Saber Pro: Módulos de competencias genéricas. Bogotá, Colombia: Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación (Icfes).
  • CUC. (2018). Autoinforme de Acreditación. Barranquilla: CUC
  • Daumiller, M., Dickhäuser, O., y Dresel, M. (2019). University instructors’ achievement goals for teaching. Journal of Educational Psychology, 111(1), 131-148. doi: 10.1037/edu0000271
  • De la Paz, S., Monte-Sano, C., Felton, M., Croninger, R., Jackson, C., y Worland Piantedosi, K. (2016). A historical writing apprenticeship for adolescents: integrating disciplinary learning with cognitive strategies. Reading Research Quarterly, 52(1), 31-52. doi: 10.1002/rrq.147
  • Díaz-Flórez, O. C. (2018). Las competencias en la educación superior. Debates contemporáneos. Tesis Doctoral. Bogotá: UPN
  • García-Martín J., y García-Martín, S. (2018). Los MOOCS: Estado de la cuestión y propuesta educativa. En E. López-Meneses, D. Cobos Sanchiz, A. H. Martín Padilla, L. Molina García y A. Jaén Martínez (Eds.). Experiencias pedagógicas e innovación educativa: Aportaciones desde la praxis docente e investigadora (pp. 2935-2942). Barcelona: Octaedro.
  • García-Martín, J., Merchant, G., y García-Sánchez, J. N. (2016). Preparing to teach 21 st Century literacies. En C. Kosnik, S. White, C. Beck, B. Marshall, A. L. Goodwin y J. Murray (Eds.). Building Bridges. Rethinking Literacy Teacher Education in a Digital Era (pp. 43 - 55). Rotterdam: Sense Publishers
  • García-Martín, J., y García-Sánchez, J. N. (2018). The instructional effectiveness of two virtual approaches: processes and product. Journal of Psychodidactics, 23(2), 117-127. doi: 10.1016/j.psicod.2018.02.002
  • García-Martín, J., y García-Sánchez, J. N. (2013). Patterns of web 2.0 tool use among young Spanish people. Computers and Education, 67(3), 105-120. doi: 10.1016/j.compedu.2013.03.003
  • García-Martín, J., y García-Sánchez, J. N. (2015). Use of Facebook, Tuenti, Twitter and Myspace among young Spanish people. Behaviour & Information Technology, 34(7), 685-703. doi:1080/0144929X.2014.993428
  • García-Martín, J., y García-Sánchez, J. N. (2017). Pre-service teachers’ perceptions of the competence dimensions of digital literacy and of psychological and educational measures. Computers & Education, 107, 54-67. doi: 10.1016/j.compedu.2016.12.010
  • García-Martín, J., y García-Sánchez, J. N. (2019). Promoción de las competencias para la vida a través de la gamificación en un MOOC. En D. Padilla Góngora, J. M. Aguilar Parra y R. López Liria (Eds.). Salud y ciclo vital (pp. 289-296). Madrid: Editorial DYKINSON.
  • Gargallo-López, B., Suárez-Rodríguez, J., Garfella-Esteban, P. R., y Fernández-March, A. (2011). El cuestionario CEMEDEPU. Un instrumento para la evaluación de la metodología docente y evaluativa de los profesores universitarios. Estudios sobre Educación, 21, pp. 9-40.
  • Gonzales, M. C. (2013). Influencia de la autoeficacia docente colectiva en el profesorado universitario. Psicología Educativa, 3-12. doi: 10.5093/ed2013a2
  • Gonzales, M. C. (2018). Construcción de la escala de autoeficacia docente colectiva del profesorado universitario. Revista Espacios, 39(52), 30-38.
  • González, S. y Triviño, M. A. (2018). Las estrategias didácticas en la práctica docente universitaria. Profesorado. Revista de curriculum y formación del profesorado, 22(2), 371-388. doi:30827/profesorado.v22i2.7728
  • Graham, S. (2018). A revised writer(s)-within-community model of writing. Educational Psychologist, 53(4), 258-279. doi: 10.1080/00461520.2018.1481406
  • Graham, S., Liu, X., Bartlett, B. Ng, C., Harris, K. R., Aitken, A., Barkel, A., Kavanauge, C., y Talukdar, J. (2018). Reading for writing: a meta-analysis of the impact of reading interventions on writing. Review of Educational Research, 88(2), 243–284. doi: 10.3102/0034654317746927
  • Graham, S., Liu, X., Ng, C., Bartlett, B., Harris, K. R., y Kavanauge, C. (2018). Effectiveness of literacy programs balancing reading and writing instruction: a meta-analysis. Reading Research Quarterly, 53(3), 279–304. doi: 10.1002/rrq.194
  • Halamish, V. (2018) Pre-service and In-service teachers’ metacognitive knowledge of learning dtrategies. Frontiers in Psychology, 9(2152), pp. 1-5. doi: 10.3389/fpsyg.20 18.02152
  • Hatlevik, I. K. R., y Hatlevik, O. E. (2018). Examining the relationship between teachers’ ICT self-efficacy for educational purposes, collegia collaboration, lack of facilitation and the use of ICT in teaching practice. Frontiers in Psychology, 9(935), pp. 1-8. doi: 10.3389/fpsyg.2018.00935
  • Hew, K. F., y Cheung W. S. (2014). Students’ and instructors’ use of massive open online courses (MOOCs): Motivations and challenges. Educational Research Review, 12, 45-58. doi: 10.1016/j.edurev.2014.05.001
  • Lai, H.-M., Hsiao, Y-L., y Hsieh, P-J. (2018). The role of motivation, ability, and opportunity in university teachers’ continuance use intention for flipped teaching. Computers & Education, 124,-50. doi: 10.1016/j.compedu.2018.05.013
  • Liaw, S. S., y Huang, H. S. (2013). Perceived satisfaction, perceived usefulness and interactive learning environments as predictors to self-regulation in e-learning environments. Computers & Education, 60, 14-24. doi: 10.1016/j. compedu.2012.07. 01
  • Lin, W. S. (2012). Perceived fit and satisfaction on web learning performance: IS continuance intention and task-technology fit perspectives. International Journal of Human-Computer Studies, 70, 498-507. doi: 10.1016/j.ijhcs.2012 .01.006
  • Montanares, E. G., y Junod, P. A. (2018). Creencias y prácticas de enseñanza de profesores universitarios en Chile. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(1), 93-103. doi: 10.24320/redie.2018.20.1.1383
  • OECD. (2016). La educación en Colombia. MEC: OECD. Recuperado de: https://www.mineducacion. gov.co/1759/articles-356787_recurso_1.pdf
  • Perandones, T. M., Herrera, L., y Lledó, A. (2013). Felicidad subjetiva y autoeficacia docente en profesorado de República Dominicana y España. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 3(3), 277-288. doi: 10.1989/ejihpe.v3i3.50
  • Pfitzner-Eden, F. (2016). Why Do I Feel More Confident? Bandura’s Sources Predict Preservice Teachers’ Latent Changes in Teacher Self-Efficacy. Frontiers in Psychology, 7(1486), pp. 1-16.doi: 10.3389/fpsyg.2016.01486
  • Tesouro, M., Corominas, E., Teixidó, J., y Puiggalí, J. (2014). La autoeficacia docente e investigadora del profesorado universitario: relación con su estilo docente e influencia en sus concepciones sobre el nexo docencia-investigación. Revista de Investigación Educativa, 32 (1), 169-186. doi: 10.6018/r...
  • Torrijos, P., Martín, J. F., y Rodríguez, M. J. (2018). La educación emocional en la formación permanente del profesorado no universitario. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 22(1), 579-597.
  • Zhao, H., y Zhang, X. (2017). The influence of field teaching practice on Pre-service Teachers’ Professional Identity: A Mixed Methods Study. Frontiers in Psychology, 8(1264), 1-11. doi:3389/fpsyg.2017.01264