¿Cómo influye el sistema de evaluación en la percepción del alumnado?

  1. Hortigüela Alcalá, David 1
  2. Pérez Pueyo, Ángel 2
  3. Abella García, Víctor 1
  1. 1 Universidad de Burgos
    info

    Universidad de Burgos

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/049da5t36

  2. 2 Universidad de León
    info

    Universidad de León

    León, España

    ROR https://ror.org/02tzt0b78

Aldizkaria:
@tic. revista d'innovació educativa

ISSN: 1989-3477

Argitalpen urtea: 2015

Zenbakien izenburua: Competence assessment in Higher Education: Situation, experiences and didactic proposals

Zenbakia: 14

Orrialdeak: 82-89

Mota: Artikulua

DOI: 10.7203/ATTIC.14.4170 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: @tic. revista d'innovació educativa

Garapen Iraunkorreko Helburuak

Laburpena

This study, conducted at the Faculty of Humanities and Education of Burgos, analyzes the perceptions of university students about factors involved in the evaluation system received, depending on whether it was traditional or training. It affects factors related to the responsibility exercised throughout the process, uncertainty and insecurity and the difficulty of passing the subject. The sample is 443 participants from 5 subjects. Focus groups belong to 3 grades: Primary, Childhood and Occupational Therapy. These are divided into two groups, A and B (one per teacher), having been given the peculiarity of each of them with an assessment or traditional system. The working methodology was quantitative, using both a descriptive (means and standard deviation factors) and inferential analysis (contingency tables and ?2, Pearson correlations and ANOVAs). It is observed how the students who participated in formative assessment processes perceived greater responsibility throughout the process, being the uncertainty greatest at the beginning of the course. Similarly, the difficult to pass the subject relates, in each of the groups, with students who have failed more subjects throughout their studies. However, the degree of class attendance or credits that matter has no effect on the perception of difficulty.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Arribas, Jose María; Carabias, David; Monreal, Inés (2010). La docencia universitaria en la formación inicial del profesorado. El caso de la escuela de magisterio de Segovia. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 13(3), 27-35. http://aufop.com/aufop/uploaded_files/articulos/1285861727.pdf.
  • Biggs, John (2005). Calidad del aprendizaje universitario. Madrid: Narcea.
  • Boud, David; Falchikov, Nancy (2007). Rethinking assessment in higher education. Learning for the long term. Londres: Routledge.
  • Brown, Steve; Glasner, Rehwald (2003). Evaluar en la universidad. Problemas y nuevos enfoques. Madrid: Narcea.
  • Buscá, Francesc; Pintor, Patricia; Martínez, Lurdes; Peire, Tomás (2010). Sistemas y procedimientos de evaluación formativa en docencia universitaria: resultados de 34 casos aplicados durante el curso académico 2007-2008. Estudios sobre educación, 18, pp. 255-276.
  • Buscá, Francesc; Rivera, Enrique; Trigueros, Carmen (2012). La credibilidad de los sistemas de evaluación formativa en la formación inicial del profesorado de educación físisca. Temps d´Educació, 43, 167-184.
  • Carless, David; Joughin, Gordon; Mok, Magdalena (2006). Learning-oriented assessment: Principles and practice. Assessment & Evaluation in Higher Education, 31(4), 395-398. doi:10.1080/02602930600679043
  • Castejón, Francisco Javier; Santos, Marisa; Palacios, Andrés (en prensa). Cuestionario sobre metodología y evaluación en formación inicial en Educación Física. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte.
  • De la Fuente, Javier; Martínez, José Manuel; Peralta, Francisco Javier; García, Andrea (2010). Percepción del proceso de enseñanza-aprendizaje y rendimiento académico en diferentes contextos instruccionales de la Educación Superior. Psicothema, 22(4), 806-812.
  • Feixas, Mónica; Fernández, Amparo; Lagos, Patricio, Quesada, Carla; Sabaté, Sarai (2013). Factores condicionantes de la transferencia de la formación docente en la universidad: un estudio sobre la transferencia de las competencias docentes. Infancia y Aprendizaje: Journal for the Study of Education and Development, 36(3), 401-416. doi:10.1174/021037013807533034
  • Fernández-Balboa, Juan Miguel (2005). La autoevaluación como práctica promotora de la democracia y la dignidad. En A. Sicilia, y J.M. Fernández-Balboa (coords.), La otra cara de la educación física: la educación física desde una perspectiva crítica (pp. 127-158). Barcelona: Inde.
  • Fernández-Balboa, Juan Miguel (2007). Dignity and democracy in the college classroom: The practice of self-evaluation. En R.A. Goldstein (coord.) Useful Theory: Making Critical Eduation Practical (pp. 105-128). New York: Peter Lang Publishing.
  • Fernández, Idoia; Rekalde, Itziar (2011). Una universidad que aprende: innovación y cambio educativo en la UPV/EHU. Leioa: Servicio de Publicaciones.
  • Fernández, Idoia; Guisasola, Jenaro; Garmendia, Mikel; Alkorta, Itziar; Madinabeitia, Alba (2013). ¿Puede la formación tener efectos globales en la universidad? Desarrollo docente, metodologías activas y curriculum híbrido. Infancia y Aprendizaje: Journal for the Study of Education and Development, 36(3), 387-400. doi:10.1174/021037013807532990
  • Fraile, Antonio (2004). Un cambio democrático en las aulas universitarias: Unas experiencia en la formación del profesorado de Educación Física. Contextos Educativos: Revista de Educación, 6-7, 213-234.
  • Fraile, Antonio (2006). Cambios en el aula universitaria ante los nuevos retos europeos. Tándem. Didáctica de la Educación Física, 20, 57-72.
  • Fraile, Antonio; Cornejo, Pablo Víctor (2012). La evaluación formativa en la enseñanza universitaria: una experiencia de innovación educativa con estudiantes de EF. Revista de Evaluación Educativa, 1(2), 22-43. http://revalue.mx/revista/index.php/revalue/issue/current.
  • Fraile, Antonio; López-Pastor, Víctor Manuel; Castejón, Javier; Romero, Rosario (2013). La evaluación formativa en docencia universitaria y el rendimiento académico del alumnado. Aula Abierta, 41(2), 23-34.
  • Gargallo, Bernardo; Sánchez, Francisco Javier; Ros, Concepción; Ferreras, Alicia (2010). Estilos docentes de los profesores universitarios: la percepción de los alumnos de los buenos profesores. Revista Iberoamericana de Educación, 51(4), 16-32.
  • Gibbs, Graham (2004). Mejorar la enseñanza y el aprendizaje universitario mediante estrategias institucionales. Educar, 33, 11-30.
  • Gutiérrez-García, Carlos; Pérez-Pueyo, Ángel; Pérez-Gutiérrez, Mikel; Palacios, Andrés (2011). Percepciones de profesores y alumnos sobre la enseñanza, evaluación y desarrollo de competencias en estudios universitarios de formación de profesorado. Cultura y Educación, 23(4), 499-514. doi:10.1174/113564011798392451
  • Gutiérrez-García, Carlos; Pérez-Pueyo, Ángel; Pérez-Gutiérrez, Mikel (2013). Percepciones de profesores, alumnos y egresados sobre los sistemas de evaluación en estudios universitarios de formación del profesorado de educación física. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 2(15), 130-151.
  • López-Pastor, Víctor Manuel (2009). Fundamentación teórica y estado de la cuestión. En V. M. López Pastor (coord.), La Evaluación Formativa y Compartida en la docencia universitaria (pp. 45-64). Madrid: Narcea.
  • López-Pastor, Víctor Manuel, Castejón, Javier y Pérez-Pueyo, Ángel (2012). ¿Implicar al alumnado en la evaluación en la formación inicial del profesorado? Un estudio de caso de evaluación entre iguales de un examen. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 2(2), 1 77-201. doi: 10.4471/remie.2012.09
  • López-Pastor, Víctor Manuel; Palacios, Andrés (2012). Percepción de los futuros docentes sobre los sistemas de evaluación de sus aprendizajes. Revista Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 13(3), 317-341. http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/revistatesi/article/view/9143/9376
  • López-Pastor, Víctor Manuel; Pintor, Patricia; Muros, Beatriz; Webb, Graham (2013). Formative assessment strategies and their effect on student performance and on student and tutor workload: the results of research projects undertaken in preparation for greater convergence of universities in Spain within the European Higher Education Area (EHEA). Journal of Further and Higher Education, 37(2), 163-180. doi:10.1080/0309877X.2011.644780
  • López-Pastor, Victor Manuel; Castejón, Javier; Sicilia, Antonio; Navarro, Vicente; Webb, Graham. (2011).The process of creating a cross-university network for formative and shared assessment in higher education in Spain and its potential applications. Innovations in Education and Teaching International, 48(1), 79-90. doi:10.1080/14703297.2010.543768
  • Lorente, Eloisa; Kirk, David (2013). Alternative democratic assessment in PETE: An action-research study exploring risks, challenges and solutions. Sport, Education and Society, 18(1), 77-96. doi: 10.1080/13573322.2012.713859
  • Lorente, Eloisa; Montilla, Maria José; Romero, Rosario. (2013). Grado de definición y coherencia de los programas de expresión corporal en las titulaciones universitarias de educación física. Revista de Evaluación Educativa, 2(1).
  • Martínez, Lurdes; Martín, Monserrat; Capllonch, Marta (2009).Una experiencia de desarrollo profesional del docente universitario de Educación Física a través de una práctica crítica, reflexiva y colaborativa. Cultura y Educación, 21(1), 95-106. doi:10.1174/113564009787531226
  • Martínez, Lurdes; Castejón, Javier; Santos, Maria Luisa (2012). Diferentes percepciones sobre evaluación formativa entre profesorado y alumnado en formación inicial en educación física. REIFOP, 15(4), 57-67.
  • Mauri, Teresa; Clarà, Marc; Ginesta, Anna; Colomina, Rosa (2013). La contribución al aprendizaje en el lugar de trabajo de los equipos docentes universitarios. Un estudio exploratorio. Infancia y Aprendizaje: Journal for the Study of Education and Development, 36(3), 341-360. doi:10.1174/021037013807533025
  • Monereo, Carlos (2013). La investigación en la formación del profesorado universitario: hacia una perspectiva integradora. Infancia y Aprendizaje: Journal for the Study of Education and Development, 36(3), 281-291. doi:1174/021037013807533052
  • Monereo, Carlos; Weise, Crista; Álvarez, Ibis (2013). Cambiar la identidad docente en la universidad. Formación basada en incidentes dramatizados. Infancia y Aprendizaje: Journal for the Study of Education and Development, 36(3), 323-340. doi:10.1174/021037013807533043
  • Palacios, Andrés; López-Pastor, Víctor Manuel (2012).Percepción de los futuros docentes sobre los sistemas de evaluación de sus aprendizajes. Revista Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 13(3), 317-341.
  • Palacios, Andrés; López-Pastor, Víctor Manuel (2013). Haz lo que yo digo pero no lo que yo hago: sistemas de evaluación del alumnado en la formación inicial del profesorado. Revista de Educación, 361, 279-305. doi:10-4438/1988-592X-RE-2011-361-143
  • Pérez-Pueyo, Ángel; Tabernero, Belém; López-Pastor, Víctor Manuel; Ureña, Nuria; Ruiz, Encarnación; Capllonch, Marta; González, Natalia; Castejón, Francisco Javier (2008). Evaluación formativa y compartida en la docencia universitaria y el Espacio Europeo de Educación Superior: cuestiones clave para su puesta en práctica. Revista de Educación, 347, 435-451.
  • Ruiz-Gallardo, José Ramón; Ruiz, Encarnación; Ureña, Nuria (2013). La evaluación en la formación inicial del profesorado: qué creemos hacer y qué perciben los alumnos. Cultura Ciencia y Deporte, 9(2), 17-29. doi:10.12800/ccd.v8i22.220
  • Sanmartí, Neus. (2007). Evaluar para aprender. 10 ideas clave. Barcelona: Graó.
  • Valles, Cristina; Ureña, Nuria; Ruiz, Encarnación (2011). La evaluación formativa en docencia universitaria. Resultados globales de 41 estudios de caso. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 9(1),135-158. http://redaberta.usc.es/redu/index.php/REDU
  • Zaragoza, Javier; Luis, Juan Carlos; Manrique, Juan Carlos (2008). Experiencias de innovación en docencia universitaria: resultados de la aplicación de sistemas de evaluación formativa. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 4, pp. 1-33. http://www.redu.um.es/red_U/4.