Efectos del planteamiento docente en la enseñanza del fútbol sobre el clima de aulaPercepciones de alumnado y profesorado

  1. Hortigüela-Alcalá, D. 1
  2. Fernánndez-Río, J. 2
  3. Pérez-Pueyo, A. 3
  1. 1 Universidad de Burgos
    info

    Universidad de Burgos

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/049da5t36

  2. 2 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

  3. 3 Universidad de León
    info

    Universidad de León

    León, España

    ROR https://ror.org/02tzt0b78

Revista:
Cuadernos de psicología del deporte

ISSN: 1578-8423 1989-5879

Any de publicació: 2016

Volum: 16

Número: 1

Pàgines: 295-306

Tipus: Article

Altres publicacions en: Cuadernos de psicología del deporte

Resum

The goal of the present study was to assess the effects of two different methodological approaches on students and teachers’ perceptions of the class climate. A total of 240 students (56.3% females, 53.7% males) of the 4 grades of Secondary Education and their teachers agreed to participate (13.34 ± 1.29 years). 112 experienced a Technical-Traditional teaching approach, and 128 an approach based on the Actitudinal Style, in both cases to teach football. The Questionnaire to Measure the Motivational Strategies used in Physical Education Classes was used prior and after the intervention to assess students’ perceptions of the class climate. Semistructured interviews were used to assess teachers’ views. Results showed that the groups who had experienced the Technical-Traditional approach significantly increased their perception of an ego class climate. The groups that experienced the Actitudinal Style approach developed a significantly different task oriented class climate. Extra-curricular Football practice significantly influenced students’ motivation only in the Technical-Traditional group. Grade level significantly influenced students’ motivation only in the Actitudinal Style group. Finally, teachers’ ideas reflect the class climate generated by them.

Referències bibliogràfiques

  • Ames, C. (1992). Classrooms: Goals, structures, and student motivation. Journal of Educational Psychology, 84, 261-271.
  • Armour, K.M. y Yelling, M. (2004). Professional development and professional learning bridging the gap for experienced physical education teachers. European Physical Education Review, 10(1), 71-93.
  • Azzarito, L. y Solomon, M. (2005). A reconceptualization of physical education: The intersection of gender/race/social class. Sport, Education and Society, 10(1), 25-47. doi: 10.1080/135733205200028794
  • Bailey, R. et al. (2009). The educational benefits claimed for physical education and school sport: an academic review. Research Papers in Education, 24(1), 1-27. doi: 10.1080/02671520701809817
  • Balaguer, I. Guivernau, M., Duda, J.L., y Crespo, M. (1997). Análisis de la validez de constructo y de la validez predictiva del cuestionario de clima motivacional percibido en el deporte (PMCSQ-2) con tenistas españoles de competición. Revista de Psicología del Deporte, 11, 41-57
  • Bentler, P.M. (1990). Comparative fit indexes in structural models. Psychological Bulletin, 107(2), 238-246.
  • Braithwaite, R., Spray, C. M. y Warburton, V. E. (2011). Motivational climate interventions in Physical Education: A meta-analysis. Psychology of Sport and Exercise, 12, 628-638.
  • Calderón, A., Hastie, P.A. y Martínez de Ojeda, D. (2010). Aprendiendo a enseñar mediante el modelo de educación deportiva (sport education): Experiencia inicial en educación primaria. Cultura, Ciencia y Deporte, 15, 169-180.
  • Cervelló E. M., Jiménez R., del Villar F., Ramos L. y Santos-Rosa F. J. (2004). Goal orientations, motivational climate, equality, and discipline of Spanish physical education students. Perceptual y Motor Skills, 99, 271–284.
  • Cervelló, E., Moreno, J. A., del Villar, F. y Reina, R. (2007). Desarrollo y validación de un instrumento de medida de las estrategias motivacionales empleadas en las clases de educación física. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 2(2), 53-72.
  • Ciani K. D., Middleton M. J., Summers J. J. y Sheldon K. M. (2010). Buffering against performance classroom goal structures: The importance of autonomy support and classroom community. Contemporary Educational Psychology, 35, 88–99.
  • Cohn, P. J. (1991). An exploratory study on peak performance in golf. The Sport Psychologist, 5, 1-14.
  • Conde, C. y Almagro, B. (2013). Estrategias para desarrollar la inteligencia emocional y la motivación en el alumnado de Educación Física. E-motion: Revista de Educación, Motricidad e Investigación, 1, 212-220.
  • Deci, E. L. y Ryan, R. M. (1985). The general causality orientations scale: Self-determination in personality. Journal of Research in Personality, 19, 109-134.
  • Denzin, N. K. y Lincoln, Y. S. (1994). Handbook of Qualitative Research. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Fernandez-Rio, J., Mendez-Gimenez, A. y Cecchini, J. A. (2014). A cluster analysis on students’ perceived motivational climate. Implications on psycho-social variables. Spanish Journal of Psychology, 17(1), 1-13.
  • González-Oya, J. (2006). Aproximación a la violencia en el fútbol y en el arbitraje. Revista iberoamericana de psicología del ejercicio y el deporte, 1(2), 29-44.
  • Harvey, S., Kirk, D. y O’Donovan, T. (2014). Sport Education as a pedagogical application for ethical development in physical education and youth sport. Sport, Education and Society, 19(1), 41-62. doi:10.108 0/13573322.2011.624594
  • Hastie, P.A., Martínez de Ojeda, D y Calderón, C. (2011). A review of research on sport education: 2004 to the present. Physical Education & Sport Pedagogy, 16(2), 103-132.
  • Hickey, C. (2008). Physical education, sport and hyper-masculinity in schools. Sport, Education and Society, 13(2), 147-161. doi: 10.1080/13573320801957061
  • Hills, L. (2007). Friendship, physicality, and physical education: an exploration of the social and embodied dynamics of girls’ physical education experiences. Sport, Education and Society, 12(3), 317-336. DOI: 10.1080/13573320701464275
  • Jung, J. (2012). The focus, role, and meaning of experienced teachers’ reflection in physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 17(2), 157-175.
  • Libarkin, J. C. y Kurdziel. J. P. (2002). Research methodologies in science education: Qualitative data. Journal of Geoscience Education, 50, 195-200.
  • Lincoln, Y. S. y Guba, E. (1985). Naturalistic inquiry. Newbury Park, CA: Sage.
  • Li-tze, H. y Bentler, P. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1-55.
  • Lubans, S., Morgan, P. y McCormack, A. (2011). Adolescents and school sport: the relationship between beliefs, social support and physical selfperception. Physical Education and Sport and Pedagogy, 16(3), 237-250.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative Research and Evaluation Methods. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Meece J. L., Anderman E. M. y Anderman L. H. (2006). Classroom goal structure, student motivation, and academic achievement. Annual Review of Psychology, 57, 487–503.
  • Pearson, J. (2011). Adapting the boundaries in primary physical education: an account of my learning, my educational influence and improved practice. Educational Action Research, 19(4), 503-515. doi: 10.1080/09650792.2011.625701
  • Pérez-Pueyo, A. (2005). Estudio del planteamiento actitudinal del área de Educación Física de la Educación Secundaria Obligatoria en la LOGSE: Una propuesta didáctica centrada en una metodología basada en actitudes. Universidad de León: León.
  • Pérez Pueyo, A. (2010). El Estilo Actitudinal. Propuesta metodológica para desarrollar unidades didácticas en educación física. Madrid: Editorial CEP S.L.
  • Pérez Pueyo, A. (Coord.), Casado, O.M., Revilla, J.D., Heras, C., Herrán, I., Feito, J.J.,y Casanova, P. (2011). El fútbol: Una propuesta para todos desde la evaluación formativa en el marco del estilo actitudinal. Madrid. Editorial CEP.
  • Pérez-Pueyo, A., Heras, C. y Herrán, I. (2010). Evaluación formativa en la educación secundaria obligatoria. Su aplicación a una unidad didáctica de deportes colectivos en el marco del estilo actitudinal. Revista Española de Educación Física y Deportes, 9, 1-22.
  • Ramírez, A., Renés, P. y Caldeiro, M.C. (2014). ¿Quedamos para ver el fútbol? La competencia mediática y el área de educación física. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 26, 46-51.
  • Robles, J. (2008). Tratamiento del deporte dentro del área de educación física durante la etapa de Educación Secundaria Obligatoria en la provincia de Huelva. Tesis Doctoral. Universidad de Huelva. Recuperado de http://rabida.uhu.es/dspace/handle/10272/153?show=full
  • Sage, L. y Kavussanu, M., (2008). Goal orientations, motivational climate, and prosocial and antisocial behaviour in youth football: Exploring their temporal stability and reciprocal relationships. Journal of Sports Sciences, 26(7), 717-732. doi: 10.1080/02640410701769716
  • Saldaña, J. (2009). The Coding Manual for Qualitative Researchers. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Sánchez-Bañuelos, F. (1992). Didáctica de la educación física y el deporte. Madrid: Gymnos.
  • Shen, B., McCaughtry, N., Martin, J., y Fahlman, M. (2009). Effects of Teacher Autonomy Support and Students’Autonomous Motivation on Learning in Physical Education. Taylor y Francis, 80(1), 44-53. doi: 10.1080/02701367.2009.10599528
  • Smith, J. A. y Osborne, M. (2008). Interpretative Phenomenological Analysis. In J.A. Smith (Ed.) Qualitative psychology: A practical guide to research methods. (2nd ed., pp. 53-79). London: Sage
  • Soler, S. (2009). Los procesos de reproducción, resistencia y cambio de las relaciones tradicionales de género en la Educación Física: el caso del fútbol. Cultura y Educación, 21(1), 31-42.
  • Torrens, I. y Cusí, M. (2014). Deportividad en el deporte escolar y extracurricular. Apunts: Educación física y deportes, 116, 52-59.
  • Valera, S., Ureña, N., Ruíz-Lara, E. y Alarcón, F. (2010). La enseñanza de los deportes colectivos en Educación Física en la ESO. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 10(40), 502-520.
  • Wang C. K. J., Lim B. S. C., Aplin N. G., Chia M., McNeill M. y Tan W. K. C. (2008). Students’ perceived purposes of physical education in Singapore: Perspectives from a 2 x 2 achievement goals framework. European Physical Education Review, 14, 51–70.
  • Wright, S., McNeill, M. y Fry, J. (2005). Teaching teachers to play and teach games. Physical Education and Sport Pedagogy, 10(1), 61-82. doi: 10.1080/1740898042000334917